Gå til innhold

Forferdelig språkbruk på snapgruppe, femte klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i kveld ville gutten min på 10 år vise meg hva en klassekamerat hadde skrevet i snapgruppen for klassen. Det var svært seksuelt språk og bruk av seksuelt ladet emojis. 

Sønnen min kan være en som tøffer seg, så jeg ville se om han også brukte slikt språk, så da han la seg kikket jeg lenger opp i tråden han viste meg, og det viser seg at han også har vært delaktig med denne type språkbruk. 

Men, det verste var å lese ting som to jenter spesielt sto for: du er stygg, tjukk, ekkel, drep deg selv mot den andre gutten som hadde vært mest aktiv med stygt språk. 

Nå sitter jeg litt «i kjelleren» og lurer på hva jeg bør gjøre? Jeg har ett nært forhold til min sønn og han forteller meg mye og jeg er redd for at denne tilliten han har til meg blir brutt om jeg forteller at jeg har snoket. Samtidig er det ikke greit at det jeg har sett og foreldre bør bli informert. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: de1e4...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager er 10 åringer på snap? Dette hadde jeg aldri latt mine barn få ha. Her burde foreldrene gå sammen og bli enige slik at ikke de bruker "alle andre har det" argumentet

Anonymkode: 22115...f5b

• Liker 40
Skrevet

Enig med kommentaren over. Det er 13 års aldersgrense så appen bør slettes frem til barna er 13 år. 

Anonymkode: ddcab...364

• Liker 15
Skrevet

Her har jeg nektet 6 klassingen snap i flere år, og står fortsatt for det til hun er minimum 13. Barn har ingenting på snap å gjøre!! 

Anonymkode: ec4d0...bac

• Liker 11
Skrevet

Min straks 13åring får ikke snap på lenge enda🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 23545...e27

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tidligere i kveld ville gutten min på 10 år vise meg hva en klassekamerat hadde skrevet i snapgruppen for klassen. Det var svært seksuelt språk og bruk av seksuelt ladet emojis. 

Sønnen min kan være en som tøffer seg, så jeg ville se om han også brukte slikt språk, så da han la seg kikket jeg lenger opp i tråden han viste meg, og det viser seg at han også har vært delaktig med denne type språkbruk. 

Men, det verste var å lese ting som to jenter spesielt sto for: du er stygg, tjukk, ekkel, drep deg selv mot den andre gutten som hadde vært mest aktiv med stygt språk. 

Nå sitter jeg litt «i kjelleren» og lurer på hva jeg bør gjøre? Jeg har ett nært forhold til min sønn og han forteller meg mye og jeg er redd for at denne tilliten han har til meg blir brutt om jeg forteller at jeg har snoket. Samtidig er det ikke greit at det jeg har sett og foreldre bør bli informert. 

Hva ville du gjort?

Når du velger å la en 10-åring ha Snapchat kan du takke deg selv. Som lærer ber jeg foreldre som har gitt barna sine Snapchat når de ikke er gamle nok - ordne opp selv. 

Anonymkode: b115e...7e4

• Liker 12
Skrevet

Ts her..

Han har klassevenner og familie på snap, og jeg var nok naiv når jeg tenkte at å begrense hvor mange, ville gå bra.. 

Barna våre er medlemmer i mye for tiden. Slikt kan skje i grupper i spill, sms-grupper også. Det er kanskje naivt å tro at man skåner barna for alt, så lenge de ikke har Snapchat? Jeg vet ikke.  Dette er ikke en unnskyldning for at han er på snap,  jeg ønsker bare tanker om hva dere ville gjort, om dere så denne type prat i en chat?

• Liker 3
Skrevet

Du tar bilder med DIN telefon (veldig viktig slik at det ikke vises at sønnen din har tatt skjermbilder!) av loggen og så viser du det til foreldrene og ikke minst til læreren!

Anonymkode: c0cc7...ef1

• Liker 13
Skrevet

Ta en prat og lat som du snakker på generelt grunnlag. La han også få vite at folk kan ta bilder av det han skriver, uten at det vises hos han.

Grei mulighet til å starte å lære litt nettvett. 

Skrevet

Dette har skjedd i klassen til sønnen min og det ble meldt til skolen/kontaktlærer bla. Ble tatt skikkelig via skolen, mye fokus en stund på skolen og melding ut til alle foreldre med hva som foregår og alvorlighetsgraden av dette. Fingerte veldig bra med foreldre/skole/elev samarbeid 

Anonymkode: a654c...005

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 23.07):

Hva ville du gjort?

Glem tilliten. Du kan ikke la det være avgjørende. Og for Guds skyld: snakk med sønnen din om språkbruk, ikke skyv det over på andre. 

Anonymkode: 7bf9a...c35

• Liker 8
Skrevet
On 11/23/2020 at 11:14 PM, AnonymBruker said:

Enig med kommentaren over. Det er 13 års aldersgrense så appen bør slettes frem til barna er 13 år. 

Anonymkode: ddcab...364

"Aldersgrensen" 13 er opggitt av selv Snapchat. Sikkert ikke fornuftig for barn å bruke "sosiale medie" i denne alder på samme grunn som de får ikke drikke alkohol - det påvirke ungens hjerne enda verre en voksne. Tror ikke det er greit på 13 år.

Anonymkode: 64744...fce

• Liker 3
Skrevet
On 11/23/2020 at 11:28 PM, AnonymBruker said:

Ts her..

Han har klassevenner og familie på snap, og jeg var nok naiv når jeg tenkte at å begrense hvor mange, ville gå bra.. 

Barna våre er medlemmer i mye for tiden. Slikt kan skje i grupper i spill, sms-grupper også. Det er kanskje naivt å tro at man skåner barna for alt, så lenge de ikke har Snapchat? Jeg vet ikke.  Dette er ikke en unnskyldning for at han er på snap,  jeg ønsker bare tanker om hva dere ville gjort, om dere så denne type prat i en chat?

Naivt å ikke vite at det er selv denne type kommunikasjonskanal som forsterker visste holdninger og oppføresel på en helt annen vis

https://www.nature.com/articles/s41598-019-55178-8

Anonymkode: 64744...fce

• Liker 3
Skrevet

Hva ville du gjort?

Hadde informert foreldrene i klassen og bedt ungen slette kontoen. De er altfor umodne til sosiale medier, så da får sletting av appen bli en konsekvens. Lærere har ingenting med barnas fritid å gjøre, dette er foreldres ansvar følge med på. 

Når det sagt: Jeg har informert barnet mitt om at jeg skal ha full tilgang til  mobilen enn så lenge. Privatliv har hun krav på naturligvis, men da skal jeg isåfall kjøpe henne en dagbok med lås på! 

Anonymkode: ec4d0...bac

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende selv. Tok tak i det på den måten at jeg sa at jeg hadde blitt kontaktet av FAU på skolen (eller en annen "vag" voksen-organisasjon tilknyttet skolen), og at der er det IT-folk som følger med på hva barna på skolen deler på sosiale medier, og det kommer varsler opp når noe ikke er greit. Jeg sa at de hadde ringt meg og sagt at det var oppdaget noe på mitt barns tictok tilknyttet klassegruppa (de har egen klassegruppe der) som ikke var greit. Dette måtte fjernes med en gang, for at ikke brukeren skulle innrapporteres til tictok og slettes.

Det var ikke mobbing heldigvis, men barnet mitt (10 år) hadde delt et bilde fra en annen nettside der det var stygt språk. Og en av de andre foreldrene i klassen sendte meg melding og spurte om jeg hadde sett dette.

Det at barnet mitt nå tror at FAU/"de voksne" tilknyttet skolen overvåker hva som skjer på disse gruppene, gjør at hun tenker seg om flere ganger før hun poster noe....

Anonymkode: 4f523...cfc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 23.28):

Ts her..

Dette hadde jeg tatt tak i med engang.

Våre barn kom på snap, Tik Tok før 13 år, men forutsetningen er at jeg har full tilgang til mobilene og alt innhold når jeg vil.

Sånt kan skje overalt, men da er det ekstra viktig at vi tør være voksne og si i fra når vi oppdager slikt!

Anonymkode: b5f7d...52e

Skrevet

Set er da 13 årsgrense på snap. 10 åringer bør ikke ha det. Foreslår å slette appen og ta en samtale med de andre foreldrene og oppfordre dem til å gjøre det samme. 

Anonymkode: b32cb...5bf

• Liker 4
Skrevet

Hva i all verden skal egentlig en 10-åring med sånne sosiale medier uansett ?     

Anonymkode: cb418...737

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke noe om at barn skal ha sånne sosiale medier. Jeg er lærer, og det er så mye styr rundt dette i min klasse. Foreldre ringer og er fortvilte pga alt som blir sagt på nett. Ikke så mye jeg kan få gjort. Vi bruker ikke sosiale medier på skolen. Men de drar jo dette med seg på skolen og prater om det. Jeg har hatt samtaler med noen elever om hva som er greit å gjøre og ikke på spill og sosiale medier.

Noe som overrasker meg litt, er at mye av det jeg snakker med elevene om, er nytt for dem. For eksempel det med at man MÅ ikke svare hvis noen skriver til deg og du ikke vil snakke. Vis det til voksne hvis noen skriver noe som er ugreit. Snakker ikke foreldre om dette hjemme?

Jeg har flere voksne venner som har slettet Facebook, Snapchat, Instagram og alt dette fordi de er så lei. De orker ikke mas, skryt, negative kommentarer på innlegg osv. Jeg har Snapchat og Instagram og sånn selv, men er veldig lite aktiv fordi jeg syns det er så mye styr. Jeg bruker det bare for å ha kontakt med familie og venner som bor langt unna.  Sender snap kanskje en gang i uka, og har ikke lagt ut bilde på insta på ett år... Så jeg tenker at når VOKSNE syns det er slitsomt, må det være enda verre for barn. 

Foreldre i klassen min klager også over at barna treffes så lite, de sitter heller og chatter og snapper. Noen av elevene synes også det begynner å bli mye, fordi de føler de må være tilgjengelige hele tida. Noen barn må legge fra seg mobilen mens de spiser, de får ikke bruke den etter leggetid osv. Men så plinger det inn meldinger og mas fra andre barn som ikke har de samme grensene.

Det blir også skrevet stygge ting, og jeg tror det er fordi det er mer skjult og derfor enklere å skrive sånt. Har sønnen din besøk av kompisene sine hjemme på gutterommet, kan du jo få med deg mye av det som blir sagt. Når det foregår på snap, foregår det i stillhet. 

Jeg har sagt til mine elever, at min mening er at de bør slette Snapchat og TikTok. Det blir bare så mye ekstra med det. Og jeg tenker at når foreldre kontakter skolen om det, så er det et problem... Foreldre får ikke bukt på det, og jeg har hvert fall ikke oversikt. Samtidig skjønner jeg jo at det er vanskelig for foreldre å ta ordentlig tak i dette når halve klassen er med på å spre eder og galle på Snapchat... 

Anonymkode: 2bce0...022

• Liker 6
Skrevet

Hva ville du gjort?

De snakker sånn. Snap eller ei. Har overhørt samtaler, når de spiller, og tror at ingen voksne lytter. De har tilgang til hele verden gjennom www - og tøffer seg. Spesielt gutta. 

Ville tatt skikkelig tak, hvis det var åpenbar mobbing. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...