Gå til innhold

Oxford/AstraZeneca-vaksinen

Fakta?

Anbefalte innlegg

Regner med alle har fått med seg at de første tallene har kommet. Det mest positive med denne er at den er billig, vil produseres i stort volum og kan lagres i kjøleskap i 6 måneder. Dette kan vise seg å bli fattigmannsvaksinen siden den har lavere effektivitet. I tillegg er de andre dyre og må lagres ekstremt kaldt.

Effektiviteten er noe merkelig. Den skal som kjent være 90% effektiv om man bruker halv dose i første runde. Så vidt jeg kan regne meg fram til er det bare 3 personer som har blitt smittet blandt de som har fått slik dose. Det blir ganske usikker statistikk av så få tilfeller.

Hvis det hadde vært 2 flere ville effektiviteten vært ca 80% i stedet for 90%. Det kan derfor vise seg at den ikke er så effektiv med slik dosering som de først trodde. På den andre siden ville den vært omtrent like effektiv som de andre hvis det var en færre. Testingen fortsetter en stund til, så det blir spennende å se hva de kommer fram til.

Anslåtte priser for de forskjellige vaksinene:

AstraZeneca-Oxford: $3-$4

Pfizer-BioNTech: $20

Moderna: $32-$37

https://www.nrk.no/urix/oxford-vaksinen-skal-vaere-70-prosent-effektiv-1.15256596

https://www.astrazeneca.com/content/astraz/media-centre/press-releases/2020/azd1222hlr.html

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske uvirkelig at vi kanskje er så nær godkjenning at enkelte skal trolig begynne å vaksinere allerede i desember. Det blir nok en stund før vi begynner, men det er helt greit. De fleste land trenger dette mer enn oss nå. Kanskje de som er skeptiske til vaksinene blir litt beroliget også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå kommet fram informasjon om testingen av denne vaksinen som kan bety at ikke den blir godkjent. De har ikke gjennomført testen slik de beskrev at den skulle gjøres. Dette med halv første dose viser seg å ha vært et uhell. Siden de har slått sammen alle gruppene er det ikke sikkert at tallene de ender opp med for denne gruppen gir et riktig bilde av effektiviteten. Det er også flere andre avvik i forhold til testingen av de to andre vaksinene.

https://www.wired.com/story/the-astrazeneca-covid-vaccine-data-isnt-up-to-snuff/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (16 minutter siden):

Det har nå kommet fram informasjon om testingen av denne vaksinen som kan bety at ikke den blir godkjent. De har ikke gjennomført testen slik de beskrev at den skulle gjøres. Dette med halv første dose viser seg å ha vært et uhell. Siden de har slått sammen alle gruppene er det ikke sikkert at tallene de ender opp med for denne gruppen gir et riktig bilde av effektiviteten. Det er også flere andre avvik i forhold til testingen av de to andre vaksinene.

https://www.wired.com/story/the-astrazeneca-covid-vaccine-data-isnt-up-to-snuff/

Ja, hva var det man sa. Det kommer ingen vaksiner på lang tid, og jeg blir ikke overrasket hvis man finner metodiske svakheter eller andre type svakheter ved de andre vaksinene heller. Dermed vil tiltakene vare i lang, lang tid, kanskjer 5-10 år fremover. Den vestlige verden er ødelagt for godt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som tyder på problemer med de to andre undersøkelsene, og det kommer resultater fra flere på rekke og rad. Ta det helt med ro.

Endret av Fakta?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (17 minutter siden):

Det er ikke noe som tyder på problemer med de to andre undersøkelsene, og det kommer resultater fra flere på rekke og rad. Ta det helt med ro.

Å anta at helt smertefritt med de andre vaksinene er ikke veldig realistisk. Så det er bare stålsette seg for nedstengning i årevis fremover. Helt til statskassa er tom og det går på livet løs for mange. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Å anta at helt smertefritt med de andre vaksinene er ikke veldig realistisk. Så det er bare stålsette seg for nedstengning i årevis fremover. Helt til statskassa er tom og det går på livet løs for mange. 

Kommer du til å revurdere evnen din til å forutsi framtiden hvis store deler av Norge har blitt vaksinert i løpet av 2021?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (4 timer siden):

Huff dette var veldig negative spådommer. Ikke er vi veldig stengt ned landsbasis nå og to vaksinekandidater er vurdert til og ha ca 90 % virkning. Fhi planlegger for vaksinasjonen  mens du sitter og spår verden går under... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (32 minutter siden):

Huff dette var veldig negative spådommer. Ikke er vi veldig stengt ned landsbasis nå og to vaksinekandidater er vurdert til og ha ca 90 % virkning. Fhi planlegger for vaksinasjonen  mens du sitter og spår verden går under... 

Så finnes det en mellomting. Vaksinene er effektive, men ikke godkjente enda. Myndighetene kommuniserer et best case scenario her. Det kan finnes skjær i sjøen. Vi er avhengige av mange doser, og det virker som at man i Norge vil velge en strategi for vaksinering som ikke går ut på å hindre spredning først, men redde de mest risikoutsatte. Det betyr at resten av oss kommer til å måtte leve med smittevernstiltak lenge enda. I beste fall kan man håpe på at man åpner litt nærmere sommeren. 

Om alt går etter planen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (38 minutter siden):

Så finnes det en mellomting. Vaksinene er effektive, men ikke godkjente enda. Myndighetene kommuniserer et best case scenario her. Det kan finnes skjær i sjøen. Vi er avhengige av mange doser, og det virker som at man i Norge vil velge en strategi for vaksinering som ikke går ut på å hindre spredning først, men redde de mest risikoutsatte. Det betyr at resten av oss kommer til å måtte leve med smittevernstiltak lenge enda. I beste fall kan man håpe på at man åpner litt nærmere sommeren. 

Om alt går etter planen. 

Ja selvsagt. Dette tar tid. Men jeg svarte til vedkommende som mener at vi blir stengt ned i 10 år !  Jeg ser også for meg sommeren som tiden tiltakene kan trappes ned. Angående vaksine nyhetene må vi tenke positivt nå for og holde ut denne tiden. Og så lenge helsemyndigheter er positive så er det godt nytt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (15 minutter siden):

Ja selvsagt. Dette tar tid. Men jeg svarte til vedkommende som mener at vi blir stengt ned i 10 år !  Jeg ser også for meg sommeren som tiden tiltakene kan trappes ned. Angående vaksine nyhetene må vi tenke positivt nå for og holde ut denne tiden. Og så lenge helsemyndigheter er positive så er det godt nytt! 

Positivitet er fint, men det må ikke bli naivt positivt. Da går vi i samme fella igjen. Det er relativt åpenbart at man tar i litt mindre nå, fordi man er nødt til å tenke på lengden her. Tiltakene må være proporsjonale med risiko, og da også villighet i befolkningen. Gulroten i vår var sommer og nedslåing av viruset. I høst var det først julen, og nå vaksine. Man legger mye i det nå, for om det skulle vise seg at det ikke vil skje ganske raskt vil motstanden øke i befolkningen. Det er det eneste man i grunn ikke tåler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (13 timer siden):

Kommer du til å revurdere evnen din til å forutsi framtiden hvis store deler av Norge har blitt vaksinert i løpet av 2021?

Er det noe jeg ikke har lyst til å få rett i er det faktisk dette. 

J.E skrev (8 timer siden):

Det blir jo bare flisespikkeri. "Ikke så veldig stengt". Nei, kanskje ikke sammenlignet med enkelte andre land, men det er likevel svært mye som ikke foregår som normalt, og det er mange som ikke får lov til å jobbe om dagen osv. 

Vi får håpe jeg tar feil. Hvis dette varer veldig mye lenger nå, så er det slutten på verden slik vi kjenner den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Capt. Obvious said:

Ja, hva var det man sa. Det kommer ingen vaksiner på lang tid, og jeg blir ikke overrasket hvis man finner metodiske svakheter eller andre type svakheter ved de andre vaksinene heller. Dermed vil tiltakene vare i lang, lang tid, kanskjer 5-10 år fremover. Den vestlige verden er ødelagt for godt. 

Liker ikke det jeg hører om side-effektene av Pfizer-vaksinen heller..

Godt mulig det bare er Great Reset konspi-tull, men fortsatt en skremmende tanke..

Endret av Anonymus1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AstraZeneca sier nå at de sannsynligvis kommer til å teste flere med halv første dose. De sier ikke om eller hvor mye det kan forsinke godkjennelsen. Jeg regner med at de kommer til å fortsette å bygge produksjonskapasitet slik at mange doser vil være klare til bruk når den evt. blir godkjent.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-26/astra-likely-to-run-fresh-global-covid-vaccine-trial-ceo-says

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • Opprett ny...