Gå til innhold

Husredd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som er husredde? Hvordan takler dere det?

Mannen min er mye bortreist på jobb så er en del alene hjemme, er ikke så glad i det og kan bli engstelig på kveldene og natta. Tullete men... 

Anonymkode: 49613...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat likt. Har alle lysene i huset på, døra til soverommet åpent. Også har jeg på TV/radio så det ikke er helt stille ☺️

Anonymkode: 85220...cc8

• Liker 1
Skrevet

Samme her. Selv om jeg er hjemme med baby, så har heldigvis noe å distrahere meg med.

Anonymkode: 76435...fc8

Skrevet

Hva er det du er redd for da? Innbruddstyver, spøkelser eller bare generelt redd? Avhengig av hva du er redd for kan man jo gjøre noen tiltak for å føle seg tryggere. Jeg kjenner de som er livredde for at noen skal bryte seg inn i huset og setter opp skallsikring, alarm, har soverom i 2 etg osv. 

Jeg har vært husredd siden jeg var liten, men er mye bedre nå som jeg er i 30-årene. Men jeg har en frykt for at jeg skal åpne øynene på soverommet og at noen skal stå å se på meg. Kjempetullete! Og vanskelig å gjøre noe med annet enn at jeg føler meg bedre med en klar fluktrute på soverommet. Best å sove på bakkeplan mao🙃

Anonymkode: 84624...397

• Liker 2
Skrevet

SKallsikring er gull ❤️ 

Anonymkode: 83c00...950

• Liker 1
Skrevet

Jeg var, men så fikk vi oss hund. Nå tenker jeg at alle rare lyder skyldes hunden. Dessuten varsler den hvis noen kommer.

Anonymkode: 52296...504

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var, men så fikk vi oss hund. Nå tenker jeg at alle rare lyder skyldes hunden. Dessuten varsler den hvis noen kommer.

Anonymkode: 52296...504

Eller hunden kan varsle at en elg eller en annen hund går forbi utenfor. Da er man like langt. 

Anonymkode: e691e...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller hunden kan varsle at en elg eller en annen hund går forbi utenfor. Da er man like langt.

Det lærer man jo, at hunder bjeffer på ulike ting, og hvordan det høres ut.

Jeg våknet en morgen av at min hund bjeffet helt hysterisk nede, jeg hadde soverom i andre etasje. Det hørtes som "Her er det noe som er helt feil!" Og da var det noen som skulle se på hus og de var inne....jeg hadde sagt til dem at de kunne gå inn om jeg ikke var der, men de skjønte ikke at jeg var der når hunden var der, og jeg hadde vel ikke hørt at de banket :P

En annen gang når jeg sov i bilen et sted rett over Lillehammer, så satte hunden min plutselig i en bjeffing av en annen verden på noe utenfor bilen.  Har aldri hørt slik bjeffing fra henne hverken før eller senere. Jeg tenkte det måtte være sau som gikk rundt der, eller vilt. Dagen etter var det noen som fortalte at det var blitt sett bjørn bare noen kilometer fra der jeg stod parkert....

Så nei, man blir ikke mer skvetten av hund, man lærer seg språket deres. Dessuten sliter folk litt mer med å bryte seg inn om det er hund der. En rasende hund og en rasende eier? Hmmmm...kan bli litt for mye bryderi til at det er verdt det.

Anonymkode: 70546...2d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke husredd selv, men har en bekjent som er litt husredd/mørkeredd. Mannen er mye borte på jobb, så hun må jo bare takle å være alene. Noen perioder har hun lånt foreldrenes hund. Så har hun skaffet Google hone-løsning der hun har programmert inn lys-styring. Dermed kan hun forlate stua fullt belyst når hun legger seg, og gi kommando om slukking av lysene etter at hun har kommet seg i seng. Likeledes kan hun få slått på lys i alle rom hun ønsker før hun forlater senga om morgenen. 

Så det fins både praktiske og mentale grep man kan gjøre . Handler vel om å føle at man har kontroll og oversikt? Så lys-styring, radio, alarm, låser, kikkhull i ytterdør, kurs i selvforsvar, brannvarslersystem, hund, balltre ved senga, osv, alt etter hva man frykter. 

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var redd om kvelden og natta da jeg bodde alene i skogen på landet tok jeg ned persiennene i vinduene om kvelden. Og hadde alltid på mye lys i hele huset. Det hjalp mye. Da jeg skaffet meg hund slapp jeg å engste meg for tanken på om noen skulle nærme seg uten at jeg ble varslet i god tid.

Skrevet

Hund er ingen god ide hvis man ikke ønsker seg hund fra før. En gang bodde jeg i et narkoreir av en blokk og passet en hund. Den hadde god psyke og varslet, men jeg lærte den raskt å la være å bjeffe ved å gi tegn. Hadde en hatt en svak psyke ville det kanskje gått utover hunden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 21.24):

Er det flere her som er husredde? Hvordan takler dere det?

Mannen min er mye bortreist på jobb så er en del alene hjemme, er ikke så glad i det og kan bli engstelig på kveldene og natta. Tullete men... 

Anonymkode: 49613...970

Det avhenger jo av hva frykten din går ut på. Skallsikring av boligen, samt belysning inne og ute er vel det enkleste svaret.

Skrevet

Da jeg var liten brukte det noen ganger å komme ungdommer som skulle tøffe seg og banke rundt huset. En gang gikk de for langt, og smurte avføring på veggene med mel/gjær slik at det hevet når det ble vasket av.

Ble anmeldt og siden den gang har de ikke kommet.

Det var snakk om folk som gikk utelukkende etter alenemødre og svake. Det er utrolig dårlig gjort, og det har vært den mest ubehagelige opplevelsen hittil i livet mitt når det kommer til hus. Jeg husker at jeg måtte gjemme meg for dem.

Anonymkode: 9424d...251

Skrevet

Jeg er husredd og mørkeredd selv om jeg har hund. Men hadde ikke turt å bo alene hvis det ikke hadde vært for hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...