Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å foreslå å droppe julegaver. Synes det er så ille å bruke tusenvis av kroner på noe man kan bruke på noe nyttig, og får jo bare ræl igjen. Men vil gjøre det på en grei måte. 

Anonymkode: 0671d...03c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til hvem skal du foreslå dette? 

Tenk også på at selv om du ikke ser verdien så kan det være andre ser det. Jeg liker veldig godt å både gi og få gaver, det er en av måtene jeg viser omsorg og kjærlighet på. 

Anonymkode: 4ff7e...ec8

• Liker 8
Skrevet

Er jo bare si rett ut at du er kommet frem til at gi  julegaver er blitt ei belastning og ingen hyggelig ting lenger og siden de fleste av oss  har alt vi trenger og mer til så slutter du med gave utdeling fra i år. Kan jo gjøres med et hyggelig kort eller med en blomster hilsen for å vise at du fortsatt setter pris på de det 🙂

• Liker 2
Skrevet

Hva med en slags mellomløsning? Jeg gir disse veldedighetsgavene. Da slipper mottaker ræl som tar opp plass. De får et kort der det står blablabla om veldedighetsorganisasjonen, og så skriver jeg ofte litt om hva jeg setter pris på hos dem eller om et fint minne fra året som gikk. 
Hvis du gjerne vil gi en fysisk gave synes jeg faktisk vin er best. For det er lett å gi videre, og Vinmonopolet bytter gjerne viner så det er enkelt å bytte til noe du liker. 

Anonymkode: 6f875...5fe

• Liker 6
Skrevet

Bare vær sikker på at de du foreslår det til ikke får sin eneste gave fra deg. 

Anonymkode: c3b6c...b54

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier det rett ut. «I år har jeg dessverre ikke råd til julegaver!» de fleste forstår dette. Ser også det er noen her som skrev at det er deres måte på å vise kjærlighet, men altså, ingen vil heller tvinge kjærligheten sin på andre, om man sier man ikke har råd i år 😜 

Anonymkode: d4bfa...18b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare vær sikker på at de du foreslår det til ikke får sin eneste gave fra deg. 

Er du 7 år?

Skrevet

Hva er det du får igjen da siden det bare er boss? Trenger ikke kjøpe gave til flere tusen kr da. holder vel med noen hudrelapper. vet jo ikke hvem du skulle gitt til heller

Anonymkode: d5563...a1e

• Liker 2
Skrevet

Kunne godt tenke meg å feire jul hvor man kun kjøper gaver til barna i familien. Så blir "julegaven" til oss voksne at vi er sammen, spiser god mat og har en koselig jul sammen. Men neeeeeeida, det gikk ikke an fikk jeg beskjed om. Og jeg kan ikke være den eneste som tropper opp uten gaver til alle mann, så da blir det å svi av noen tusen i år også da.

Anonymkode: 7825c...d2c

• Liker 2
Skrevet

Si at du opplever julegavehandling som stressende, og at du derfor synes julegaver til voksne må utgå fra nå av. Men for all del ikke gi veldedighetsgaver. Å være veldedig på andres vegne står det ikke mye  respekt av.

Anonymkode: 3db2f...cd8

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du 7 år?

Du bommet med ca 50 år. Rundt 3-4 år siden jeg fikk min siste gave etter at  de siste av mine nærmeste lettet sa at nå slutter vi med dette julegavestyret, det er da så mye mas og så dyrt og tar så mye tid å åpne og det blir så mye papir osv. 

• Liker 6
Skrevet

Selv så kjøper jeg julegaver året rundt siden jeg har ufør og derfor ikke så god råd. og jeg kjøper ting som jeg vet blir brukt og satt pris på. 

Anonymkode: d5563...a1e

Skrevet

Vi har bestemt oss for flere år siden at vi ikke kjøper noe tulleting,  som bare blir liggende å støve. 

Vi sier hva vi trenger, så får en noe en trenger og kan bruke, og vi holder alt på et edruelig nivå 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har avtale med familie og venner at vi dropper julegaver, og dette har vi gjort de siste 10 år. DET ER SÅ DEILIG 😆 Men ingen barn i denne familien, alle er over 25 år

• Liker 1
Skrevet

Veldig bra for miljøet å droppe julegaver!

Burde egentlig droppet leker til barna også, de aller fleste barn har allerede alt for mange leker. 

Anonymkode: a62cf...452

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kunne godt tenke meg å feire jul hvor man kun kjøper gaver til barna i familien. Så blir "julegaven" til oss voksne at vi er sammen, spiser god mat og har en koselig jul sammen. Men neeeeeeida, det gikk ikke an fikk jeg beskjed om. Og jeg kan ikke være den eneste som tropper opp uten gaver til alle mann, så da blir det å svi av noen tusen i år også da.

Anonymkode: 7825c...d2c

Er det en mulighet at dere går sammen om å kjøpe julegaver til hverandre? At alle i familien spleiser på én gave til mor og far, én gave til Per med kone og barn, og én gave til Anne med mann og barn. Da kan man kjøpe litt dyrere ting når man spleiser på den måten, og man unngår å kjøpe noe bare for å kjøpe noe. 

Anonymkode: 6f875...5fe

• Liker 4
Skrevet

"I år har jeg ikke så mye penger, og jeg skulle også ønske vi heller kunne tilbringe litt mer tid sammen enn å gi hverandre gaver. Jeg vil gjerne gi en opplevelse sammen, f.eks lage en bedre middag eller at vi tar en fjelltur som passer alle. Jeg er litt imot dette bruk og kast-samfunnet, og selv om gaver er hyggelig, så har i alle fall jeg alt jeg trenger og mer til".

Ville prøvd det før å høre hvor landet ligger. Er det NEI vi må ha gaver, så får du spørre pent om noe hjemmelagd eller pent brukt er ok, eller om dere kan bli enige om en lavere sum. Her gir jeg f.eks ikke til stebror og kona, men kun til barna deres.

Anonymkode: b6d09...f76

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har lyst til å foreslå å droppe julegaver. Synes det er så ille å bruke tusenvis av kroner på noe man kan bruke på noe nyttig, og får jo bare ræl igjen. Men vil gjøre det på en grei måte. 

Anonymkode: 0671d...03c

Det er bare å si det som det er at du ønsker heller å spare pengene og slippe med stresset det med julehandelen? Ikke noe verre enn det. Venninna mi sliter litt økonomisk fortiden og hun sa det rett ut at hun ikke følte at det ville bli riktig om jeg skulle gi henne gave når hun følte selv at hun ikke hadde råd til å gi noenting tilbake. Vi ble enige om å ikke gi hverandre julegaver i år. 

Helt greit det! :)

Endret av Lasox
Skrevet

Flere tusen kroner? Ræl? 

Jeg handler julegaver hele året. Finner ting når de er på salg. Tror ikke jeg har brukt mer enn 200-300 kroner på en gave. Ofte langt mindre. 

Har heller ikke opplevd å få ræl tilbake (bortsett i fra min kjære farmor - RIP - som overøste meg med skai-vesker i grelle farger. Men hun forlot denne verden for flere år siden). 

Anonymkode: 8813f...ef3

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"I år har jeg ikke så mye penger, og jeg skulle også ønske vi heller kunne tilbringe litt mer tid sammen enn å gi hverandre gaver. Jeg vil gjerne gi en opplevelse sammen, f.eks lage en bedre middag eller at vi tar en fjelltur som passer alle. Jeg er litt imot dette bruk og kast-samfunnet, og selv om gaver er hyggelig, så har i alle fall jeg alt jeg trenger og mer til".

Ville prøvd det før å høre hvor landet ligger. Er det NEI vi må ha gaver, så får du spørre pent om noe hjemmelagd eller pent brukt er ok, eller om dere kan bli enige om en lavere sum. Her gir jeg f.eks ikke til stebror og kona, men kun til barna deres.

Anonymkode: b6d09...f76

Hvem sier det? «Nei, vi MÅ ha gaver»? :klo: 

Det er utenfor all folkeskikk. Folk må svare at det er greit, ellers er de frekke og kan droppes fra gavelistene fordi ufine folk ikke får gaver. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flere tusen kroner? Ræl? 

Jeg handler julegaver hele året. Finner ting når de er på salg. Tror ikke jeg har brukt mer enn 200-300 kroner på en gave. Ofte langt mindre. 

Har heller ikke opplevd å få ræl tilbake (bortsett i fra min kjære farmor - RIP - som overøste meg med skai-vesker i grelle farger. Men hun forlot denne verden for flere år siden). 

Anonymkode: 8813f...ef3

Og sjansen er dermed skyhøy for at du er den som gir fra deg ræl. Dessverre. Det er plukk umulig å vite i juni hva noen kommer til å ønske seg i desember. Eller får du ønskelistene i januar? Alt folk ikke har på ønskelista si er «ræl». Eller forsøpling: Unødig produserte ting som en person gir til en annen som ikke verken trenger eller vil ha det.

Anonymkode: 3980f...756

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...