Gå til innhold

Vil dere helst kjøpe hus utenfor Oslo eller leilighet i Oslo når dere er sånn 30+?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De færreste har jo råd til hus i Oslo (og andre byer i Norge), men jeg vet liksom ikke hva jeg vil. Har alltid bodd i Oslo, det er hjembyen min, så føles feil å flytte ut til et mer øde sted. Samtidig orker jeg ikke å bo i en liten leilighet resten av livet som jeg har gjort så langt. Vil heller bo i et fint hus usentralt enn å bo trangt sentralt, men redd jeg hadde blitt gæren av å flytte til et sted jeg ikke føler noen tilhørighet til og som er gokk i forhold til Oslo. I USA feks, og UK, er det jo byer overalt, så er ikke noe problem å flytte fra hjembyen, men i Norge er det liksom ikke så mye å velge mellom. Unnskyld hvis jeg høres dum ut. Hvordan ønsker dere å bo som voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor i leilighet sentralt i Oslo og kunne ike tenkt meg noe annet. For meg er det ikke så viktig med stor plass og jeg liker ikke hagearbeid, så det er et selvsagt valg. Elsker å kunne gå til jobb og ha masse butikker, restauranter og liv rett utenfor døra. 

• Liker 4
Skrevet

Vi flyttet fra Grunerløkka til Bærum da vi fikk barn. Kjente absolutt ingen her ute, og jeg synes det var litt vanskelig de første årene. Men da barna begynte på skolen løsnet alt. Jeg har omtrent hele mitt nettverk her ute, og har fått noen av mine beste venner her. ☺️ 

Og med tre barn er nettverket plutselig blitt veldig stort! 😅

Anonymkode: a19e0...d28

Skrevet

du er jo 18? du har jo mer enn et helt tiår til den tid! Få deg en utdanning, en jobb, se utifra økonomi, mulig kjæreste/familie. Jeg personlig er ikke noe fan av Oslo, men det er min personlige mening.. med familie så vil jeg være en litt mer rolig men samtig litt by (så ikke helt øde), men typsike byer som Stavanger, Kristiansand etc

Anonymkode: 4ca3d...a9f

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammel er du nå? Er jo vanskelig å vite helt hva du vil når du blir eldre, man forandrer jo gjerne mening, treffer kjæreste, får barn/velger å ikke få barn, får husdyr osv som påvirker valget om hvor man skal bo.

Jeg er fra like utenfor Oslo og samboer er fra Oslo. Vi er 34 år nå og bor fremdeles i leilighet i Oslo. Ganske stor en da så føler vi har nok plass siden vi ikke har barn. Bor ikke helt i sentrum men innenfor ring 3. Vi kommer nok til å flytte enten til hus i Oslo kommune (tror vi har råd om 2-5 år om vi fortsetter å spare som vi gjør nå, vi trenger ikke villa i det dyreste strøket) eller en av nabokommunene hvis vi får barn eller eventuelt om noen år uannsett, men ikke langt avgårde siden begge har familie her. Enn så lenge trives vi godt med å bo i leilighet og fremdeles ganske sentralt. 

Anonymkode: 5d318...7a7

Skrevet

Glemte å legge til at hva du studerer og hvilken jobb du får også har mye å si for hvor du vil bo senere. Kanskje studerer du i en annen by og liker deg bedre der. Kanskje får du en jobb som bare finnes noen steder. Det er jo veldig tidlig å tenke på hvor du skal bo når du er "voksen" :) 

Anonymkode: 5d318...7a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

du er jo 18? du har jo mer enn et helt tiår til den tid! Få deg en utdanning, en jobb, se utifra økonomi, mulig kjæreste/familie. Jeg personlig er ikke noe fan av Oslo, men det er min personlige mening.. med familie så vil jeg være en litt mer rolig men samtig litt by (så ikke helt øde), men typsike byer som Stavanger, Kristiansand etc

Hvordan vet du at jeg er 18? Trodde kvinneguiden var samme som Jodel, er bannet der😂😂

Skrevet
Karoline1907 skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du at jeg er 18? Trodde kvinneguiden var samme som Jodel, er bannet der😂😂

Jeg synes også Kristiansand og Stavanger er koselige byer!! Er så lei av Oslo s

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

???

Anonymkode: 70821...e9a

Skrevet

Hus utenfor Oslo uansett alder :)

Skrevet
Gliffy skrev (38 minutter siden):

Bor i leilighet sentralt i Oslo og kunne ike tenkt meg noe annet. For meg er det ikke så viktig med stor plass og jeg liker ikke hagearbeid, så det er et selvsagt valg. Elsker å kunne gå til jobb og ha masse butikker, restauranter og liv rett utenfor døra. 

Amen til dette. Jeg elsker å bo sentralt i Oslo med kort vei til alt og i en relativt liten leilighet som krever lite vedlikehold. Jeg kunne ikke tenke meg å bo i hus på landet (og jeg har prøvd...).

• Liker 3
Skrevet

Leilighet i Oslo, uansett alder. Det vil også mest sannsynlig øke mest i verdi.

Jeg er også fra Oslo, og kunne aldri tenke meg å flytte utenfor.

Anonymkode: 09b80...200

• Liker 3
Skrevet
Karoline1907 skrev (46 minutter siden):

ja stemmer det! men når du skriver 10 000 innlegg dagen om akk det samme, så ikke se bort fra at samme person kan se mer en et av inleggene dine🤣 værtfall når du legger ut sååå mange, samtidig, i samme emne

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg! typsik med egen familie vil jeg gå litt roligere men ikke helt øde å da virker typsik stavanger og kristiansand som fine byer!

Anonymkode: 2e8c8...902

• Liker 2
Skrevet

Vi er 30, ett barn på vei. 
Bor idag midt i byen i 80 kvadrat klassisk hjørne bygårdsleilighet med balkong.

Vi bor i 2 etg og leter etter rekkehus/tomannsbolig av to grunner:

1. orker ikke trapp med barnevogn og vil la baby sove ute

2. vi har bil og ingen ambisjon om å kvitte oss med bilen.

Vi jobber begge midt i byen så ser etter bolig i områdene Bestum, Ullern, Slemdal, Gressbanen, Vindern osv 

Det blir rekkehus eller tomannsbolig da hus i områdene vi ønsker bo ligger fra 15 mnok. 

Anonymkode: a6b2d...52b

Skrevet

Vi bor i hus i Oslo. Har tre barn, så om vi ikke hadde hatt råd i Oslo ville vi helt klart flyttet ut av byen, nær en stasjon med maks 30 min til sentrum tenker jeg. Da kommer du faktisk helt til Sørumsand, Nittedal, Drammen, Eidsvoll, Ski/Ås, Lillestrøm og lengre den veien. Mange fine plasser!

Men anbefaler å ta en utdanning der du tjener godt etterpå, så får du sikkert mulighet til å komme deg inn på boligmarkedet i Oslo. Hvis ikke enebolig med det første, så kanskje et rekkehus en plass? Fint det også!

Anonymkode: b94d1...c57

Skrevet

Jeg har fint råd til hus i en av de største byene i Norge (men ikke Oslo). Men jeg vil ikke bo i sentrum :) Fant meg et nydelig hus 10 min i bil unna bysentrum, får 250 kvm for under 3 mill med 2 mål tomt. Vi er to stk på rett over 30.

Anonymkode: 65114...fc9

Skrevet
Karoline1907 skrev (15 timer siden):

De færreste har jo råd til hus i Oslo (og andre byer i Norge), men jeg vet liksom ikke hva jeg vil. Har alltid bodd i Oslo, det er hjembyen min, så føles feil å flytte ut til et mer øde sted. Samtidig orker jeg ikke å bo i en liten leilighet resten av livet som jeg har gjort så langt. Vil heller bo i et fint hus usentralt enn å bo trangt sentralt, men redd jeg hadde blitt gæren av å flytte til et sted jeg ikke føler noen tilhørighet til og som er gokk i forhold til Oslo. I USA feks, og UK, er det jo byer overalt, så er ikke noe problem å flytte fra hjembyen, men i Norge er det liksom ikke så mye å velge mellom. Unnskyld hvis jeg høres dum ut. Hvordan ønsker dere å bo som voksne?

Bli i oslo. Det er ikke noe ønskedrøm å etablere seg i huttiheita som enslig. Få steder er veldig inkluderende når du kommer alene. Det er det mange eksempler på. 

Anonymkode: fa93d...3a4

• Liker 1
Skrevet
Karoline1907 skrev (15 timer siden):

Jeg synes også Kristiansand og Stavanger er koselige byer!! Er så lei av Oslo s

Oslo s er jo bare 0,00001 % av oslo😱

Anonymkode: fa93d...3a4

• Liker 3
Skrevet

Jeg flyttet fra liten leilighet i Oslo, til stor halvpart av tomannsbolig i Drammen. Og trodde at jeg kom til å være i Oslo hele tiden. Men ble overrasket over hvor lite jeg reiste til Oslo. Fikk og raskt venner her, og skjer jo en del her og. Og skjer det noe gøy i Oslo, så er det veldig kort å reise med toget, og siste toget hjem går litt over 1 på natta. Så jeg trives utrolig godt. 

Anonymkode: 6463d...768

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...