Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer blir å dele permisjonen likt etter ønske fra begge, jeg tar 5måneder og han tar fem, blir å bruke ferien vår inni mellom alt å ha en overlappings periode på seks uker. Ønsker å høre andres erfaringer, gikk det greit med far hjemme med baby, hvordan løste dere det med mating osv?

Anonymkode: 53a31...0a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tok far permisjon fra 6 måneder. Vi hadde litt overlapp. Det funket ikke så bra for vår lille, så måtte ta en del ulønnet permisjon etter noen uker i jobb. Babyen trengte mor og pupp. Alt annet var ramaskrik. Jeg trengte også mer tid hjemme med babyen. Var ikke mentalt klar på å jobbe så tidlig heller. 

Før tenkte jeg som dere, men jaggu tok vi feil. 

Anonymkode: 20aea...788

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde 7 mnd hjemme og bar absolutt klar før det. Ble litt sprø av å gå hjemme 😂 Vi begynte med pumping og flaske fra starten, så baby godtok flaske fra pappa på lik linje med pupp. Vi begynte også gradvis med fast føde ved 4 mnds alder. Jeg sluttet å nattamme fra jeg begynte å amme Jeg fortsatte å amme morgen og kveld til baby var ca 9 mnd. 

"Alle" andre jeg har snakket med har slitt skikkelig med å få baby til å akseptere flaske så vi var nok heldige der. 

Anonymkode: 8be2a...0e8

Skrevet

Jeg hadde også sju måneder hjemme. Baby tok flaske fint, og jeg brukte ammefri til å pumpe på jobb. Samt jobbet bare tre dager i uka til å begynne med, og hadde mulighet for hjemmekontor, så det ble en ganske gradvis overgang. 

Anonymkode: a6a7b...09f

Skrevet

Alt man er innstilt på og venner baby til i god tid funker :) 

jeg tok 4 mnd, ammet og pumpet fra start. 
far tok 6 mnd, null problem da frøkna var tilvendt flaske med melk fra start. 

Men husk å lær opp baby i tide slik at det ikke blir ramaskrik når far tar over om baby kun tar pupp. 

Jeg ammer fortsatt, hver kveld og morningen + pumping. 
Baby er nå 13 mnd 😊

Anonymkode: 8685b...098

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt man er innstilt på og venner baby til i god tid funker :) 

jeg tok 4 mnd, ammet og pumpet fra start. 
far tok 6 mnd, null problem da frøkna var tilvendt flaske med melk fra start. 

Men husk å lær opp baby i tide slik at det ikke blir ramaskrik når far tar over om baby kun tar pupp. 

Jeg ammer fortsatt, hver kveld og morningen + pumping. 
Baby er nå 13 mnd 😊

Da har du ingen baby lengre, du har derimot et ett år gammelt barn...

Anonymkode: a7b65...408

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du ingen baby lengre, du har derimot et ett år gammelt barn...

Anonymkode: a7b65...408

Pirk! 

henne er baby for meg fortsatt, spesielt i og med jeg ammer.

var også baby når jeg gikk tilbake i jobb etter 4 mnd.

du skjønner ypperlig tankegangen her 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Pirk! 

henne er baby for meg fortsatt, spesielt i og med jeg ammer.

var også baby når jeg gikk tilbake i jobb etter 4 mnd.

du skjønner ypperlig tankegangen her 

HUN er baby for deg fortsatt 

Pirk! 

Anonymkode: b2b15...049

• Liker 3
Skrevet

Ts:

Jeg tenker også at så lenge man starter tilvenning fra start med flaske, så må da dette gå greit, i verste fall må far komme med baby innom for amming på jobb. Hører jo de som sliter med å begynne i jobb etter 10mnd hjemme, men da tror jeg det heller ligger i at mor har vanskelig for å gi slipp og tilvenning av både mor og baby ikke har startet..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts:

Jeg tenker også at så lenge man starter tilvenning fra start med flaske, så må da dette gå greit, i verste fall må far komme med baby innom for amming på jobb. Hører jo de som sliter med å begynne i jobb etter 10mnd hjemme, men da tror jeg det heller ligger i at mor har vanskelig for å gi slipp og tilvenning av både mor og baby ikke har startet..

En baby på 10 mnd er ikke så veldig stor, selv om en del skal ha det til det.. Skal selv begynne på jobb om 3 uker, når baby er 10 mnd. Selv om det blir litt godt, er jeg også spent! Er jo vant til å være med han nesten hele tiden. Ammer nå ca 4 ganger i døgnet, kommer til å benytte meg av 1 time ammefri på morgenen. Trenger så ikke amme før jeg kommer hjem ca 6 timer senere. Tok ikke flaske ordentlig før han var rundt 7-8 mnd (prøvde ikke så hardt heller da, da det ikke var behov). Det går sikkert fint hvis du tilbyr flaske med jevne mellomrom fra start, men helt sikker på hvordan det blir vet du ikke før du står oppi det! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

En baby på 10 mnd er ikke så veldig stor, selv om en del skal ha det til det.. Skal selv begynne på jobb om 3 uker, når baby er 10 mnd. Selv om det blir litt godt, er jeg også spent! Er jo vant til å være med han nesten hele tiden. Ammer nå ca 4 ganger i døgnet, kommer til å benytte meg av 1 time ammefri på morgenen. Trenger så ikke amme før jeg kommer hjem ca 6 timer senere. Tok ikke flaske ordentlig før han var rundt 7-8 mnd (prøvde ikke så hardt heller da, da det ikke var behov). Det går sikkert fint hvis du tilbyr flaske med jevne mellomrom fra start, men helt sikker på hvordan det blir vet du ikke før du står oppi det! 

Snakk for deg selv, min «baby» var en diger, selvstendig og aktiv jente klar for barnehagen da hun var 10 mnd 😂 Det er forskjell på unger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk for deg selv, min «baby» var en diger, selvstendig og aktiv jente klar for barnehagen da hun var 10 mnd 😂 Det er forskjell på unger. 

Tror vi har veldig ulikt syn på hva som ligger i "selvstendig", noe en på 10 mnd ikke er i nærheten av 😅 Regner med hun trengte hjelp til ca alt som de fleste på den alderen? 🙄 Og ja, det kalles baby frem til fylte 1 år..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts:

Det kan gå veldig fint, eller det går ikke i det hele tatt. Umulig å si. Vi prøvde desperat med flaske fra dag 1 (startet allerede på barsel), prøvde alle flaskene på markedet og brukte en formue på det uten hell. Ungen blånektet, kun pupp var godt nok. Og jeg hadde åpne kjøttsår på puppene og var så utmattet at jeg turde ikke kjøre bil - så vi prøvde VIRKELIG. Var ikke noe halvhjertet forsøk liksom 😛 Skulle egentlig begynne i jobb etter 8 mnd, men ungen våknet fortsatt annen hver time på natta for pupp, så jeg var helt avhengig av å kunne hvile sammen med han på dagtid. Resulterte i ulønnet permisjon for meg, men det var aldeles ikke frivillig ;) 

Samtidig har jeg en venninne som gikk tilbake til jobb etter to måneder uten problemer - opprettholdt amming til 1,5 år. 

Jeg tror du gjør deg selv en tjeneste ved å være forberedt på begge deler. Du virker litt bastant i innlegget ditt, vær forberedt på at du kan få deg en kraftig en på trynet. Babyen driter i hva du vil. Det kan også gå helt bra, men jeg anbefaler deg å se det litt an og ikke være 100% bestemt på én ting. 

Anonymkode: 3f19c...344

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde 8 mnd hjemme med vår første.  Da overtok far de neste 8 mnd.  Selvfølgelig måtte vi forberede overgangen fra bryst til flaske.  Det gikk helt greit :)  Da nummer to kom, hadde jeg 6 mnd hjemme og far 6 mnd.  Det gikk fint. 

Dette er mer enn 40 år siden nå.  Når jeg ser tilbake, ser jeg at det var godt for barna at de fikk nær kontakt med oss begge, tidlig.  Det viktigste er likevel at våre sønner har forstått hva det vil si å være en pappa av betydning.      

Skrevet

Vi hadde opprinnelig lyst til det med førstemann, men ble sterkt frarådet det av både jordmor og fastlege. 

Det var utelukkende pga amming. 

Og det viste seg at de hadde rett, for vår del. Puppene mine viste seg å være "upumpbare". Det kom nesten ikke melk ut. Så om ungen skulle ha morsmelk, måtte puppene være tilgjengelig. Hurra... Og en time ammefri hjelper ikke, det er alt for lite til en 5-6 mnd gammel baby. Jeg hadde ikke kommet meg hjem fra jobb og tilbake igjen på den tiden engang, tar 30-40 min én vei. Og at far skulle drasse med seg babyen hver gang den skulle ha mat, ville blitt utrolig upraktisk. 

I tillegg var det nattammingen. Den måtte jo jeg ta. 

Nå begynte jeg i jobb da babyen var 8 mnd, og da måtte jeg fremdeles amme en gang om natten. 

Fikk ikke ammet hele arbeidsdagen, da, og slet med spreng jeg måtte prøve å håndmelke ut på jobb, fikk masse vonde klumper og tette melkeganger, og verst: produksjonen dalte. Jeg klarte såvidt amme til ungen var 10 mnd, men da var det bare helt tomt. 

Så jeg ville vært litt skeptisk. Men, det går an å endre permisjonen underveis, om du ser at det blir vanskelig med amming og jobb. 

Anonymkode: c61e2...fc3

Skrevet

Her overtok far fra 6 mnd, det gikk strålende for alle. Men jeg mistet melka da barnet var 3 mnd, så var ikke noe problem med maten.

Anonymkode: f9db4...b44

• Liker 1
Skrevet

Ett av mine barn hadde en fysisk hindring som gjorde at h*n ikke kunne ta flaske, og brukte lang tid på å die. H*n var også mye syk, så legene var veldig tydelige på at h*n skulle ammes så lenge som mulig pga antistoffer i morsmelk. H*n fullammet til 8mnd før vi begynte med fast føde (i samråd med lege). Jeg gikk hjemme til h*n var 14 mnd, for fars studiesituasjon gjorde at han ikke kunne ta permisjon midt i eksamensperioden som havnet etter min del av permisjonen...

De andre barna var flaskebarn, de var premature og fikk flaske fra starten og ville ikke ha pupp, så jeg pumpet og ga på flaske. 

Du vet ikke hva du får, så vær åpen for at en 50/50 deling kanskje ikke er mulig pga omstendigheter du ikke rår over.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tror vi har veldig ulikt syn på hva som ligger i "selvstendig", noe en på 10 mnd ikke er i nærheten av 😅 Regner med hun trengte hjelp til ca alt som de fleste på den alderen? 🙄 Og ja, det kalles baby frem til fylte 1 år..

Selvstendig for en 10 mnd gammel jente jo. Hun lekte selv, spiste selv og kom seg rundt selv, var meget sosial. Jeg slutta å kalle min baby før 1 år, for hun var ikke noe baby lenger da i mine øyne. Unger er forskjellige, noen er «babyer» lenger, ikke noe galt i det. Poenget mitt er at det er veldig individuelt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts:

Ikke nødvendigvis, om man både skal amme og gi flaske. Mitt ene barn tok flaske med en gang, var aldri noe problem. Yngste derimot, ville overhodet ikke ha. Vi begynte tidlig med henne også. Alle slags flasker. Far som prøvde. Jeg begynte i jobb ved 7,5 mnd, da tok hun fortsatt ikke flaske. Spiste minimalt med fast føde (vi begynte med smaksprøver fra 4 mnd..). De timene far var på jobb slet han med å få i henne nok. Det var ikke en god periode og til slutt valgte vi at jeg trappet litt ned på jobb. Et annet problem var at pga hun spiste så lite på dagen var hun rasende sulten på natt med ørten oppvåkninger. 

Det jeg har erfart er at babyer kan være utrolig forskjellige. Jeg hadde aldri trodd flaske skulle være så vanskelig. 

Anonymkode: 565e9...719

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, om man både skal amme og gi flaske. Mitt ene barn tok flaske med en gang, var aldri noe problem. Yngste derimot, ville overhodet ikke ha. Vi begynte tidlig med henne også. Alle slags flasker. Far som prøvde. Jeg begynte i jobb ved 7,5 mnd, da tok hun fortsatt ikke flaske. Spiste minimalt med fast føde (vi begynte med smaksprøver fra 4 mnd..). De timene far var på jobb slet han med å få i henne nok. Det var ikke en god periode og til slutt valgte vi at jeg trappet litt ned på jobb. Et annet problem var at pga hun spiste så lite på dagen var hun rasende sulten på natt med ørten oppvåkninger. 

Det jeg har erfart er at babyer kan være utrolig forskjellige. Jeg hadde aldri trodd flaske skulle være så vanskelig. 

De timene jeg var på jobb skulle det selvsagt stå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...