Gå til innhold

Kalle opp datter etter onkelen (Andrea og Andreas)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kalle opp min datter (Andrea?) som kommer snart etter min storebror (Andreas). Han har alltid vært en viktig støtte i livet mitt, og synes derfor det føles riktig. 

Min bekymring er om det vil gjøre ting vanskelig fremover, men misforståelser osv siden to i nær familie har så like navn. 

Setter pris på om det er noen som har innspill eller erfaringer! 😊

Anonymkode: 784af...c60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Anea?

Anonymkode: a8ec9...d9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med Anea?

Nei fysj

Andrea og Andreas er ikke så likt. Det er et fint navn du har valgt deg TS

Anonymkode: 300f0...29d

• Liker 14
Skrevet

Elsker Andrea jeg :) Flott navn. Nei jeg tror ikke det blir så problematisk med det i praksis. 

Anonymkode: 2d546...77e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei fysj

Andrea og Andreas er ikke så likt. Det er et fint navn du har valgt deg TS

Anonymkode: 300f0...29d

Nei fysj? Det er nå finere enn Andrea!

Skrevet

Tror ikke det er noen umiddelbar fare for forveksling med såpass aldersforskjell.  Hvis du synes det høres ut som mannen din mener Andreas trenger et bleieskift, tror jeg konteksten redder deg fra å sette igang skiftet på broren din.

Anonymkode: 38787...933

• Liker 10
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Min niese er oppkalt etter meg så vi har ganske like navn, gutte og jente versonen av  navnet. Går helt fint det. Blir litt som HI sitt forslag. Andrea er fint. 

Skrevet

Synes dette er en kjempefint gest jeg, og Andrea er et nydelig navn 😊

Anonymkode: 4a5c2...c09

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det er noen umiddelbar fare for forveksling med såpass aldersforskjell.  Hvis du synes det høres ut som mannen din mener Andreas trenger et bleieskift, tror jeg konteksten redder deg fra å sette igang skiftet på broren din.

:fnise:

Tror heller ikke det skal blir så mye forvekslinger, og synes det er et fint navn:) Om jeg har to søsken som heter Andreas og Andrea, og ber mamma om å kjøpe tamponger til Andreas, så tror jeg nok hun skjønner tegninga:P
Men bare for å foreslå det; hva med Andrine?
Litt mer forskjell.

Anonymkode: 60674...ced

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

:fnise: Her fikk jeg meg en god latter. Takk for den.

Beklager avsporing, ts.

Skrevet

Andrea er nydelig. Vi vurderte det til vår datter 😊 

• Liker 2
Skrevet

Null problem tenker jeg! Og en veldig hyggelig gest!

Jeg heter det samme som min mormor, men det gikk da problemfritt det også!

• Liker 2
Skrevet

Vi har flere i nær familie som har like navn. Altså mine søsken og meg og mine søskenbarn. 

Tor, Tore og Tonje
Ane og Anne + mamma heter Anne til mellomnavn 
Anette og Mette. 
Sandra og Aleksandra. 

Ikke noe problem. Eller jo, det var et problem til jul under pakkeopplesning. Siden det er alltid en av oss barna som leste opp og det ble litt krøll en gang i blant. Men ikke noe problem ellers. Er ingen oppkalling, bare tilfeldig, tror jeg. Har aldri hørt at det er noe oppkalling. På andre siden av familien så heter intet mindre enn 8 stk (søskenbarn, tremeninger og barn av dem) André til mellomnavn og alle bruker navnet til daglig. Som jeg vet av, kjenner ikke til alle på den siden av slekta så kan være flere. 
Andrea og Andreas er ikke noe problem. Hadde passet perfekt inni min familie 🤣

Anonymkode: c54aa...c15

• Liker 1
Skrevet

Har familiemedlem som er oppkalt på den måten, og aldri har noen tenkt at det var "vanskelig". Vi syntes det er en hyggelig gest.

Anonymkode: 40457...5b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vurderer å kalle opp min datter (Andrea?) som kommer snart etter min storebror (Andreas). Han har alltid vært en viktig støtte i livet mitt, og synes derfor det føles riktig. 

Min bekymring er om det vil gjøre ting vanskelig fremover, men misforståelser osv siden to i nær familie har så like navn. 

Setter pris på om det er noen som har innspill eller erfaringer! 😊

Anonymkode: 784af...c60

Andrea er faktisk et veldig fint navn! Hadde gått for det. 

• Liker 1
Skrevet

Bare bruk Andrea. Man blir fort vant til to like navn og det er ikke som om de kommer til å blande dem sammen uansett. 

• Liker 3
Skrevet

Kjempe fint! Har vært i samme situasjon. Min bror Olav - 15 år eldre enn meg - lot meg bo hos han gjennom tenårene da ting var svært vanskelig hjemme. Alltid hatt et fantastisk forhold, han har vært min klippe.

Min datter heter Olava, direkte oppkalt etter han. Det har aldri vært problematisk for oss, folk ble vant til det umiddelbart. 

Skriver denne som anonym da historien er veldig gjenkjennbar.

Anonymkode: cf06c...9bb

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde mislikt å bli oppkalt etter noen. Jeg er et eget individ

Anonymkode: ed5e5...664

Skrevet

I min familie har vi: Cathrine, Christine, Kristiane, Christian, Kristen, Kirsti, Kristin. Pluss at vi også har etternavnet Kristiansen. Når det er så mange like navn, og alle er på ca. samme alder, er det lett å gå i surr. Men jeg kan ikke tenke meg at folk går i surr med Andreas og Andrea, de er jo i tillegg av ulikt kjønn og da er det lettere å holde styr på.

Anonymkode: 7e1e3...455

• Liker 1
Skrevet

Andrea er ett så fint navn og det er så koselig med oppkalling.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...