Karoline1907 Skrevet 24. november 2020 Forfatter #21 Skrevet 24. november 2020 Anonymus Notarius skrev (16 minutter siden): Hvis jeg måtte velge, helt klart i Norge. Å reise til USA er tidkrevende og dyrt, i tillegg til miljøperspektivet, og nå kommer jo den usikre situasjonen med koronapandemien på toppen av det hele. Personlig har jeg heller aldri hatt noe ønske om å dra til USA, skjønner ikke helt fascinasjonen en del nordmenn har for dette landet. Har ikke spesielt lyst på hytte i Norge heller, synes det virker kjedelig å dra tilbake til det samme stedet hele tida, men et slikt sted kan man jo i alle fall reise til uten at det tar lang tid eller er dyrt. For det det koster å kjøpe hytte/feriebolig kan man bo veldig mye på hotell - som for min del frister utrolig mye mer, men folk er forskjellige... Men bruker man ikke mer penger egentlig på å betale for hotel/leie bolig som man aldri får tilbake i stedet for å kjøpe, for så å selge?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #22 Skrevet 25. november 2020 Karoline1907 skrev (11 timer siden): Men bruker man ikke mer penger egentlig på å betale for hotel/leie bolig som man aldri får tilbake i stedet for å kjøpe, for så å selge? Jeg har ikke regnet på det, men i tillegg til verditap har man også løpende utgifter til vann, strøm, renovasjon, forsikring, vedlikehold etc. på et feriehus. Om man da i tillegg må reise halve kloden rundt for å komme til feriehuset, er det ikke usannsynlig at det vil være billigere å basere seg på å leie. Anonymkode: e5fde...b08 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #23 Skrevet 25. november 2020 11 hours ago, Karoline1907 said: Men bruker man ikke mer penger egentlig på å betale for hotel/leie bolig som man aldri får tilbake i stedet for å kjøpe, for så å selge? https://www.floridabolig.no/_faqs/p_kostnader.html#:~:text=Eiendomsskatten er den største kostnaden,prosent av salgsprisen per år. Det er absolutt ikke sikkert at du tjener på salg, og forsikringen dekker ikke naturkatastrofer som orkaner. I Florida er det eiendomsskatt på 1,5-2,0% i året. Det er dyrere enn noe sted i Norge. Så alt er ikke bedre i USA Anonymkode: 23262...35a 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 25. november 2020 #24 Skrevet 25. november 2020 Karoline1907 skrev (11 timer siden): Men bruker man ikke mer penger egentlig på å betale for hotel/leie bolig som man aldri får tilbake i stedet for å kjøpe, for så å selge? Som flere skriver her er det store utgifter knyttet til å eie (vedlikehold, forsikring, eiendomsskatt), og med tanke på hvor lite man vil få brukt et feriehus i USA, er det vel ingen tvil om at det vil være langt billigere å leie/bo på hotell. Det er heller ikke sikkert man vil tjene mye på å selge det.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #25 Skrevet 25. november 2020 Ingen av delene. Vil ha muligheten til å feriere hvor jeg vil og være bunden til et sted for alle ferier. Jeg orker heller ikke å måtte vedlikeholde to boliger (fast bosted + hytte). Det koster mye også. Litt av morroa med ferie, er å slippe unna alt husarbeidet og andre huslige forpliktelser. Jeg er dessuten ikke noe stor fan av USA. Anonymkode: 02661...4e2 4
Gjest Skrevet 25. november 2020 #26 Skrevet 25. november 2020 Mitt svar er ingen av delene. Å kjøpe seg en fast feriebolig binder opp utgiftene dine i stor grad, noe jeg personlig ikke er interessert i. Vil heller ha muligheten til å dra et nytt sted. USA er jo så mye mer enn Florida også, så det er jo kjedelig å bare skulle oppleve den delen.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #27 Skrevet 25. november 2020 Hvorfor så hekta på USA? Og denne sammenligningen mellom Norge og USA hele tiden er jo helt uinteressant. Anonymkode: 0b181...e75 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #28 Skrevet 25. november 2020 Det hadde vært fint med en strandeiendom i Florida, med en liten yacht fortøyd ved brygga. Men det forutsetter jo at man har pengene og tiden. Så det blir hytte i rimelig avstand av boligen, ja. Anonymkode: 947fe...576 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #29 Skrevet 25. november 2020 Selv om husene ser fine ut i USA så er de ikke byggmessig så bra standard som i Norge. Har hytte i Norge, bruker den mye. Mer enn 5 uker i året. Anonymkode: 2d08e...c7a
Neket Skrevet 25. november 2020 #30 Skrevet 25. november 2020 Ingen av delene. Det koster mye penger i innkjøp og drift. Vil heller bruke de pengene på variasjon, fremfor å være stuck på samme stedet hver eneste ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #31 Skrevet 26. november 2020 USA har et veldig boblete boligmarked, enorm prisøkning og kraftige fall. Ville ventet til neste sprekk i den bobla før jeg kjøper noe der. Anonymkode: 167dc...370 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #32 Skrevet 26. november 2020 Karoline1907 skrev (På 24.11.2020 den 21.55): Men bruker man ikke mer penger egentlig på å betale for hotel/leie bolig som man aldri får tilbake i stedet for å kjøpe, for så å selge? Med mindre man opplever en solid verdistigning, eller leier ut eiendommen store deler av året, taper man penger på å eie. Også i Norge. Det er store transaksjonskostnader både ved kjøp og salg, vedlikehold, renovasjon, strøm, skatt, internett, tv-abonnement, gjerne alarmsystem, og veldig mye mer. Regnet på det da vi vurderte hytte på fjellet. Men gitt hvor ofte vi ville brukt den (1-2 uker i året, en helg her og der) tjener vi titusenvis i året på å leie hytte i stedet. Anonymkode: b53ac...ada 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #33 Skrevet 26. november 2020 Du kan bo fryktelig mange netter på hotell før du kommer opp i prisen av en fritidsbolig + vedlikehold + skatter og avgifter.. Og nei, du er ikke garantert å selge med fortjeneste. Anonymkode: c3d1b...b05 1
Diamant20 Skrevet 29. november 2020 #34 Skrevet 29. november 2020 Helt klart hytte! Gjerne et sted med bra langrennsføre ala sjusjøen eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå