Gå til innhold

Nå får du (kanskje) snart mindre i boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Ny boliglånforskrift er på trappene og der er det foreslått å redusere det en kan få i boliglån fra 5x inntekt til 4.5x inntekt. 

Hva tenker dere om det. Dette går vel kanskje først og fremst ut over førstegangskjøpere.

Kjenner jeg er glad jeg hadde mer valgmuligheter når vi kjøpte bolig og ikke satt på gjerdet og ventet på "bedre tider" i boligmarkedet. 

Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/09/28/7571423/finans-norge-ut-mot-finanstilsynet

Anonymkode: 4e777...798

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, fra overskriften trodde jeg boliglånet mitt skulle bli mindre 😁

• Liker 29
Skrevet

Med fremtidig billån og eksisterende bolig- og studielån er jeg allerede over 5x i lån og vi håndterer det fint! Reduksjonen i lån går utover muligheten for å kjøpe en elbil som både min samboer og jeg har null problem å håndtere. 

Så for meg slår det negativt ut. Jeg syns 5x allerede er strengt nok og myndighetene bør ikke regulere dette ytterligere. 

Med en slik endring, så er jeg glad for at jeg ikke er førstegangskjøper i Oslo

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei, 

Ny boliglånforskrift er på trappene og der er det foreslått å redusere det en kan få i boliglån fra 5x inntekt til 4.5x inntekt. 

Hva tenker dere om det. Dette går vel kanskje først og fremst ut over førstegangskjøpere.

Kjenner jeg er glad jeg hadde mer valgmuligheter når vi kjøpte bolig og ikke satt på gjerdet og ventet på "bedre tider" i boligmarkedet. 

Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/09/28/7571423/finans-norge-ut-mot-finanstilsynet

Det er trist at det blir enda vanskeligere for folk, og da spesielt de unge å komme in  på boligmarkedet. 

Skrevet

Jeg synes faktisk det er bra.  En del tenker ikke at de må tåle en renteøkning på 5 prosentpoeng, noe som låneinstitusjonen må ta med seg når de beregner evt lån til kundene.

Anonymkode: 1af5c...7b4

Skrevet

Synes det er bra, for da roer boligprisene seg (kanskje) ned en smule. De er kunstig høye sånn som det er nå. 

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (1 time siden):

Æsj, fra overskriften trodde jeg boliglånet mitt skulle bli mindre 😁

Etter nye oppdateringer på forumet, er det nå mulig å se at du er trådstarter. Flaut 😅

Anonymkode: 93dd9...a63

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter nye oppdateringer på forumet, er det nå mulig å se at du er trådstarter. Flaut 😅

hvordan ser du det?

Anonymkode: 767f5...e86

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spesielt rart ettersom jeg ikke er trådstarter. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er et forslag som dessverre gagner de rike og går hardt ut over vanlige folk.

Man kan argumentere for at de med minst lønn har dertil mindre å rutte med når man har 5x inntekt, men folk er da forskjellige.

Jeg hadde ikke god lønn da jeg fikk lån første gang, maxet lånet til 5x inntekt og klarte da å spare 100.000,- på to år ved siden av å betale på lånet. Og jeg unte meg mye gid mat og klær (første gang jeg hadde penger som voksen, så måtte jo unne meg litt ;).)

Man må nesten se på hvordan personen bruker penger for å se på hvor mye de burde få i lån. Vil man ikke bli overvåket eller ettergått slik så er det helt ok med begrensninger og generelle retningslinjer.

At bankene kan gi mer i lån til en viss prosent av sine lånekunder tror jeg også sterkt favoriserer de med mest penger. Man sitter igjen med vesentlig mye mer om man tjener 100.000 i måneden enn om man tjener 20.000 og har 5x inntekt. Den rike har jo råd til å ha mye mer i lån enn det...

De minst rike har jo allerede blitt pushet ut av boligmarkedet og kommer seg aldri inn. De rike har kjøpefest for nå blir det enda færre om beinet og det er gode investeringsmuligheter. De rike kan altså kjøpe boliger til utleie og leie ut dyrt til de stadig flere som ikke har sjans til å kjøpe selv. Boligprisene faller nok ikke av dette tiltaket.

Men hva ringvirkningene av Korona vil gjøre med boligprisene blir spennende å se.

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hvordan ser du det?

Se hånden ved profilbilde. 

Pappi skrev (1 minutt siden):

Spesielt rart ettersom jeg ikke er trådstarter. 

Om det faktisk er tilfellet, burde du melde inn feilen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hvordan ser du det?

Kanskje det er den hånden i profilbildet?

Skrevet

Hvis det er det den hånden betyr så er det i hvertfall feil. Får sende en mail til support i morgen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er da vitterlig jeg som er trådstarter og ikke Pappi. Så mulig det er en bug i systemet en plass om handen i profilbilde til Pappi antyder at han/hun er TS ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da vitterlig jeg som er trådstarter og ikke Pappi. Så mulig det er en bug i systemet en plass om handen i profilbilde til Pappi antyder at han/hun er TS ☺️

Så lenge du ikke står fram med brukernavn, så kan vi ikke vite om dette stemmer 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje første som kommenter uten anonym?

Anonymkode: c045d...d81

Skrevet

Jeg er helt for dette. Når maks fem ganger inntekt ble innført, var det for de fleste helt absurd høyt. Med en gang forskriften kom, virket det som om det var gjengs å ha fem ganger! 

Da jeg kjøpte i 2002, var det gjengs med to ganger inntekten. Men så lå renten på 7, da. 

Anonymkode: 1320e...073

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje første som kommenter uten anonym?

Anonymkode: c045d...d81

Nei, det er trådstarter som får slik hånd. Starter man en tråd som anonym, for deretter å svare med brukernavn, vil et slikt symbol komme opp. 

Gjest kriwin80
Skrevet (endret)

Egentlig fornuftig, men synes synd på førstegangskjøpere.

Endret av kriwin80
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så lenge du ikke står fram med brukernavn, så kan vi ikke vite om dette stemmer 😉

Det har jeg ikke planer om, så da får vi være enige om å være uenige ☺️ Og så får heller da Pappi gå under TS, siden det tydeligvis er tilfelle i følge deg!

Men dette var virkelig en aldri så liten avsporing... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...