Gå til innhold

Har du tatt privatisteksamen i Biologi 1?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt privatisteksamen i år, i Biologi 1, og har lyst til å dele erfaringer? Hvordan gikk det?

Gjerne dere som har hatt eksamen tidligere år også, altså :)

Anonymkode: e5950...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt eksamen i biologi, ikke som privatist da, men som elev ved vgs

Biologi er generelt et puggefag, ogdet er vitktig å kunne se sammenhenger å knytte tråder med de ulike emnene. Jeg synes ikke at den eksamnen var spesielt avansert da du i biologi 1 ikke går så mye i dybden på ting, som du begynner å gjøre i biologi 2 og enda mer når du studerer dette. er det noe spesielt du lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan?:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Martine skrev (14 timer siden):

Jeg har hatt eksamen i biologi, ikke som privatist da, men som elev ved vgs

Biologi er generelt et puggefag, ogdet er vitktig å kunne se sammenhenger å knytte tråder med de ulike emnene. Jeg synes ikke at den eksamnen var spesielt avansert da du i biologi 1 ikke går så mye i dybden på ting, som du begynner å gjøre i biologi 2 og enda mer når du studerer dette. er det noe spesielt du lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan?:)

Takk for svar! Husker du hvordan forberedelsesdelen så ut? Var det da sånn at du holdt et "foredrag" i noen minutter om dette temaet? Og hvordan var den praktiske delen (Mikroskop eller annet?). Hvordan forholdt sensor seg under eksamen? Mange spørsmål til deg? Og husker du sensorspørsmålene? :) 
 

Handlet alle delene på eksamenen om ulike temaer? Feks forberedelsesdel om fordøyelsessystemet, mikroskopering av løk og så sensorspørsmål om planter..? 🤪

Jeg bare sitter her og føler jeg ser greie sammenhenger fra tema til tema, men synes samtidig faget er så bredt. Ikke veldig dyptgående, men bredt. Plutselig får jeg spørsmål om nyrene, og så har jeg glemt "alt" om det temaet. Da hjelper det ikke om jeg kan masse om alle andre temaer. 
 

sikkert bare eksamensangst, vet at jeg har ok kontroll og fortsatt tid til mer pugging... 

Anonymkode: e5950...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for svar! Husker du hvordan forberedelsesdelen så ut? Var det da sånn at du holdt et "foredrag" i noen minutter om dette temaet? Og hvordan var den praktiske delen (Mikroskop eller annet?)

Anonymkode: e5950...700

Ja forbredelsesdelen er at jeg holdt en slags presantsjon i 10 minutter om emne jeg fikk tildelt dagen før. Rett etter denne presentasjonen kan faglærer og sensor spørre om litt hvis det er noe de lurer på, fant uklart eller bare vil høre om du virkelig kan dette. Her skal du få et skikkelig godt tips!!! Har funket for meg hver gang jeg har hatt muntlig eksamen, mens du presenterer ha med noen "hint" om ting sensor eller faglærer kan spørre om. Dvs ting du kan veldig godt men ikke går fullt i dybden på i presentasjonen. Når du får spørsmålene så nailer du dem og sensor og faglærer blir fornøyde! Etter dette så trekker du et emne, får kanskje en oppgave altså du går over til et helt annet emne. Så tilslutt blir jo det den muntlig praktiske delen da skal du jo presentere et forsøk, alt av nødvendig utstyr ligger tilgjengelig. Det er ikke sikkert at det forsøket du har fått kan gjøres på 15 min så da viser du utstyrer hva du gjør og forklarer, tenk litt på rapportene du har skrevet... for det er kun forsøk som har blitt gjort i timen som kommer på en muntlig praktisk prøve. De er gull verdi i en slik muntlig praktisk prøve! Det sensor er ute etter egentlig å se at du forsåt hensikten og gjøremåten med det forsøket.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan forholdt sensor seg under eksamen? Mange spørsmål til deg? Og husker du sensorspørsmålene? :) 
Anonymkode: e5950...700

Faglæreren vår var den som spurte mes, senor var mer stille og observerte. Faglæreren prøver jo å vise hva eleven kan, og vet jo noelunde hvilke spørsmål som kan fungere. Sensor spurte meg maks 4 spørsmål gjennom hele eksamen. Så hun var veldig stille. Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg fordrag i 10 min om aktiv og passiv immunitet hvor jeg bla nevnte at vi i norge har et barnevaksinasjons pogram. Dette gikk jeg ikke noe idybden på da jeg ikke hadde tid, men jeg visste de kom til å spørre litt om det siden det ble et av hintene mine. Så da spurte faglærer siden jeg nevner det kan jeg si litt mer om den. så gikk spørsmålene mer inn på vaksiner, hva de består av etc. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Handlet alle delene på eksamenen om ulike temaer? Feks forberedelsesdel om fordøyelsessystemet, mikroskopering av løk og så sensorspørsmål om planter..? 🤪

Anonymkode: e5950...700

Både ja og nei, du får jo vite temaet til forbredelsesdelen før du kommer til eksamen så den delen er jo det du som har kontroll av de første 10 min. Viktig å være klar over at forbredelsesdelen er den delen av eksamen som teller minst, dvs det er like viktig å ha øvd på alle andre temaer og være klar for det som kommer etter foredraget ditt. For da får du jo vite et tema du skal snakke om med en oppgave du skal løse der og da og denne delen er jo den delen som varer lengst 20 min. Så her er det viktig å kunne knytte tråder til de ulike temaene, da blir sensor glad, pluss hvis du merker at du ikke kan mer men klarer å bytte disse trådene, kan du snakke deg over til et emne som du kanskje kan enda mer om! De er jo helt ulike temaer som kan komme på denne 20 mins samtalen, kanskje hadde du et foredrag om fordøyelsessystemet, men til samtalen trekker du kanskje tilpasning og atferd, eller prokaryote og eukaryote celler. og da kan du dra inn forsøker som har blitt gjort og hva de viser og hensikten der

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare sitter her og føler jeg ser greie sammenhenger fra tema til tema, men synes samtidig faget er så bredt. Ikke veldig dyptgående, men bredt. Plutselig får jeg spørsmål om nyrene, og så har jeg glemt "alt" om det temaet. Da hjelper det ikke om jeg kan masse om alle andre temaer. 
 

sikkert bare eksamensangst, vet at jeg har ok kontroll og fortsatt tid til mer pugging... 

Anonymkode: e5950...700

Biologi er et veldig bredt fag. Stemmer det du sier biologi 1 går ikke i dybden, det gjør biologi 2 og enda mer på universititet. Faget går fra kroppen, til planter, til atferd og mye mer! det er et veldig stort fag! Det med nyrene prøv å jobb med de emnene du sliter med på andre måter, se på youtube videoer, tegn tegninger!! det hjalp meg veldig med å huske!!! lag tankekart, eller lignede, det å variere litt på arbedismetode gjør det ofte enklere å huske de ulike tingene!

 

Ønsker deg masse lykke til med øving! og ikke minst eksamen!! hvis du har enda flere spørsmål, bare kjør på! jeg skal prøve å svare så godt jeg kan!:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Martine skrev (15 timer siden):

Ja forbredelsesdelen er at jeg holdt en slags presantsjon i 10 minutter om emne jeg fikk tildelt dagen før. Rett etter denne presentasjonen kan faglærer og sensor spørre om litt hvis det er noe de lurer på, fant uklart eller bare vil høre om du virkelig kan dette. Her skal du få et skikkelig godt tips!!! Har funket for meg hver gang jeg har hatt muntlig eksamen, mens du presenterer ha med noen "hint" om ting sensor eller faglærer kan spørre om. Dvs ting du kan veldig godt men ikke går fullt i dybden på i presentasjonen. Når du får spørsmålene så nailer du dem og sensor og faglærer blir fornøyde! Etter dette så trekker du et emne, får kanskje en oppgave altså du går over til et helt annet emne. Så tilslutt blir jo det den muntlig praktiske delen da skal du jo presentere et forsøk, alt av nødvendig utstyr ligger tilgjengelig. Det er ikke sikkert at det forsøket du har fått kan gjøres på 15 min så da viser du utstyrer hva du gjør og forklarer, tenk litt på rapportene du har skrevet... for det er kun forsøk som har blitt gjort i timen som kommer på en muntlig praktisk prøve. De er gull verdi i en slik muntlig praktisk prøve! Det sensor er ute etter egentlig å se at du forsåt hensikten og gjøremåten med det forsøket.

Faglæreren vår var den som spurte mes, senor var mer stille og observerte. Faglæreren prøver jo å vise hva eleven kan, og vet jo noelunde hvilke spørsmål som kan fungere. Sensor spurte meg maks 4 spørsmål gjennom hele eksamen. Så hun var veldig stille. Hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg fordrag i 10 min om aktiv og passiv immunitet hvor jeg bla nevnte at vi i norge har et barnevaksinasjons pogram. Dette gikk jeg ikke noe idybden på da jeg ikke hadde tid, men jeg visste de kom til å spørre litt om det siden det ble et av hintene mine. Så da spurte faglærer siden jeg nevner det kan jeg si litt mer om den. så gikk spørsmålene mer inn på vaksiner, hva de består av etc. 

Både ja og nei, du får jo vite temaet til forbredelsesdelen før du kommer til eksamen så den delen er jo det du som har kontroll av de første 10 min. Viktig å være klar over at forbredelsesdelen er den delen av eksamen som teller minst, dvs det er like viktig å ha øvd på alle andre temaer og være klar for det som kommer etter foredraget ditt. For da får du jo vite et tema du skal snakke om med en oppgave du skal løse der og da og denne delen er jo den delen som varer lengst 20 min. Så her er det viktig å kunne knytte tråder til de ulike temaene, da blir sensor glad, pluss hvis du merker at du ikke kan mer men klarer å bytte disse trådene, kan du snakke deg over til et emne som du kanskje kan enda mer om! De er jo helt ulike temaer som kan komme på denne 20 mins samtalen, kanskje hadde du et foredrag om fordøyelsessystemet, men til samtalen trekker du kanskje tilpasning og atferd, eller prokaryote og eukaryote celler. og da kan du dra inn forsøker som har blitt gjort og hva de viser og hensikten der

Biologi er et veldig bredt fag. Stemmer det du sier biologi 1 går ikke i dybden, det gjør biologi 2 og enda mer på universititet. Faget går fra kroppen, til planter, til atferd og mye mer! det er et veldig stort fag! Det med nyrene prøv å jobb med de emnene du sliter med på andre måter, se på youtube videoer, tegn tegninger!! det hjalp meg veldig med å huske!!! lag tankekart, eller lignede, det å variere litt på arbedismetode gjør det ofte enklere å huske de ulike tingene!

 

Ønsker deg masse lykke til med øving! og ikke minst eksamen!! hvis du har enda flere spørsmål, bare kjør på! jeg skal prøve å svare så godt jeg kan!:D

Tusen, tusen takk for veldig godt og informativt svar! Kjempegodt tips å ha noen "kort å dra opp av ermet" til spørsmål man får underveis, det skal jeg ta med meg :) 

Går vel greit, dette. Veldig takknemlig for at du tok deg tid til å svare! 

Anonymkode: e5950...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...