AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Litt i-landsproblem...men! Barnet vårt konfirmeres til våren, og har store forventninger til voldsomme pengesummer og gaver, slik broren fikk for 3 år siden. Nå kan det jo være det blir begrensninger på antall gjester, og derav færre gaver. What to do for at det skal bli nogenlunde likt? Om vi bare kan be f.eks 20 gjester, ville dere som foreldre da kompensert med å gi en dyrere gave enn broren fikk? Eller tenker jeg helt feil? Penger spares jo for oss ved å be færre gjester og leie mindre lokale, bør konfirmanten da få den sparte summen i tillegg til gave? Noen stusser kanskje over dette, men ungdommen er kanskje mer opptatt av rettferdighet enn gudsord, desverre. Anonymkode: 5e955...ef4 3
saltvann Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 Om dere sparer penger på mat og lokale så kan dere jo gi det til henne. 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Penger spares jo for oss ved å be færre gjester og leie mindre lokale, bør konfirmanten da få den sparte summen i tillegg til gave? Anonymkode: 5e955...ef4 Dette hørtes ut som en god ide. Kanskje snakke med storebror og be om hans stemme også så det ikke blir krangling de imellom på grunn av dette😊 Anonymkode: 7a4ae...ba5 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 Vi hadde konfirmasjon nå nettopp med bare lov til å invitere 20. Gjesteliste var opprinnelig på 45. Her fikk konfirmanten likevel gaver fra alle uansett om de til slutt fikk komme eller ikke. Og størrelsen på pengegave e var lik som om de hadde kommet i konfirmasjonen. Anonymkode: 5de83...933 5
Bernardette Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Litt i-landsproblem...men! Barnet vårt konfirmeres til våren, og har store forventninger til voldsomme pengesummer og gaver, slik broren fikk for 3 år siden. Nå kan det jo være det blir begrensninger på antall gjester, og derav færre gaver. What to do for at det skal bli nogenlunde likt? Om vi bare kan be f.eks 20 gjester, ville dere som foreldre da kompensert med å gi en dyrere gave enn broren fikk? Eller tenker jeg helt feil? Penger spares jo for oss ved å be færre gjester og leie mindre lokale, bør konfirmanten da få den sparte summen i tillegg til gave? Noen stusser kanskje over dette, men ungdommen er kanskje mer opptatt av rettferdighet enn gudsord, desverre. Anonymkode: 5e955...ef4 Hvorfor velger ungdommen kirkelig konfirmasjon hvis "gudsord" ikke betyr så mye? Er ikke ungdommen gammel og reflektert nok til å skjønne at det er selvmotsigende å velge å bekrefte personlig kristen tro "i Guds hus" om det ikke betyr mye? 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Litt i-landsproblem...men! Barnet vårt konfirmeres til våren, og har store forventninger til voldsomme pengesummer og gaver, slik broren fikk for 3 år siden. Nå kan det jo være det blir begrensninger på antall gjester, og derav færre gaver. What to do for at det skal bli nogenlunde likt? Om vi bare kan be f.eks 20 gjester, ville dere som foreldre da kompensert med å gi en dyrere gave enn broren fikk? Eller tenker jeg helt feil? Penger spares jo for oss ved å be færre gjester og leie mindre lokale, bør konfirmanten da få den sparte summen i tillegg til gave? Noen stusser kanskje over dette, men ungdommen er kanskje mer opptatt av rettferdighet enn gudsord, desverre. Anonymkode: 5e955...ef4 Som foreldre bør man egentlig tenke på at alle barna skal ha likt uansett hvor god eller dårlig råd man har. Hvorfor har dere ikke begynt sparingen tidligere? Man vet jo aldri hvordan livet blir. Dere skal hvert fall ikke gi mindre til nummer to, sånt er bare ufint. Anonymkode: cc791...75c
Violetta Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 Jeg hadde gitt gave uavhengig om jeg fikk komme, hvis begrensningene var på grunn av korona. Gjør ikke alle det? Er gavene blitt en inngangsbillett? 6
Gidavmeg Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Skjønner ikke helt problemstillingen. De som vil gi gave gjør vel det uavhengig om de er invitert eller ikke 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Som foreldre bør man egentlig tenke på at alle barna skal ha likt uansett hvor god eller dårlig råd man har. Hvorfor har dere ikke begynt sparingen tidligere? Man vet jo aldri hvordan livet blir. Dere skal hvert fall ikke gi mindre til nummer to, sånt er bare ufint. Anonymkode: cc791...75c Jeg tror du misforstod, selvfølgelig får barnet like mye, spørsmålet er om vi bør gi en høyere sum så det blir likt det broren fikk TS Anonymkode: 5e955...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 Bernardette skrev (38 minutter siden): Hvorfor velger ungdommen kirkelig konfirmasjon hvis "gudsord" ikke betyr så mye? Er ikke ungdommen gammel og reflektert nok til å skjønne at det er selvmotsigende å velge å bekrefte personlig kristen tro "i Guds hus" om det ikke betyr mye? Ja, du kan så si.... jeg lurer også. -TS Anonymkode: 5e955...ef4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi hadde konfirmasjon nå nettopp med bare lov til å invitere 20. Gjesteliste var opprinnelig på 45. Her fikk konfirmanten likevel gaver fra alle uansett om de til slutt fikk komme eller ikke. Og størrelsen på pengegave e var lik som om de hadde kommet i konfirmasjonen. Anonymkode: 5de83...933 Ja, det kan jo hende det vil skje her også. Men broren fikk be venner, vennefamilier osv... jeg tror nok de som er i familie hovedsaklig vil gi gaver uten å være bedt. Men kan også tenke meg at mange som ikke blir bedt ikke vil gi gave. Hos deg var de allerede bedt, men så kom restriksjonene. Men kanskje kan det være god lærdom i at "slik ble det dette pandemiåret" for ungdommen. Ts Anonymkode: 5e955...ef4 1
Silva Pluvialis Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 I våre kretser er det helt vanlig å gi konfirmasjonsgaver til konfirmanter selv om man ikke er bedt i selskapet. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Skrevet 23. november 2020 Dere bør jobbe med å dempe forventningene til den kommende konfirmanten! Anonymkode: 6efa9...f6c 1
Thyra Skrevet 23. november 2020 #14 Skrevet 23. november 2020 Det er jo ikke konfirmantens skyld at det er koronatid. Jeg ville ihvertfall gitt det samme i gave til henne som til broren for tre år siden selv om jeg ikke fikk komme pga koronarestriksjoner på antall gjester denne gangen. Jeg trodde de fleste tenkte sånn? 4
cattleya Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Violetta skrev (13 timer siden): Jeg hadde gitt gave uavhengig om jeg fikk komme, hvis begrensningene var på grunn av korona. Gjør ikke alle det? Er gavene blitt en inngangsbillett? Enig, men spørs litt om man er invitert da. Hvis jeg ikke ble invitert, så kan det være jeg hadde glemt det. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 Han får vel gaver fra de som ikke kommer uansett? Det er jo ganske vanlig. Også vanligere med pengegaver da. Anonymkode: c9805...bbb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 Det er jo ofte gaven fra foreldre, besteforeldre, onkler/tanter som blir en viss sum. Og disse gir nok uansett. At det ikke kommer noen gave fra venner, vil nok ikke merkes så mye. Anonymkode: bf08b...b4c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Jeg har også barn med veldig sterkt utviklet rettferdighetssans. Tror jeg ville kompensert litt hvis jeg så at det ble merkbart mindre i gave til koronakonfirmanten. Og snakket med bror om det, forklart at dere sparer på å ha lite selskap. Anonymkode: 54726...7ba 1
Thyra Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har også barn med veldig sterkt utviklet rettferdighetssans. Tror jeg ville kompensert litt hvis jeg så at det ble merkbart mindre i gave til koronakonfirmanten. Og snakket med bror om det, forklart at dere sparer på å ha lite selskap. Anonymkode: 54726...7ba Jeg ville i så fall ha ventet til etter konfirmasjonen og sett hvor mye hun fikk før jeg eventuelt sponset noe ekstra. 2
Furstina Skrevet 27. november 2020 #20 Skrevet 27. november 2020 Gaver tror jag ges även om det är ett litet sällskap. Vi har gett gaver till tantebarn även när vi inte kunnat komma. Kanske är det så att Coronan gjort att fler blivit arbetslösa/lediga och har sämre ställt så gåvorna blir lite mindre av den anledningen. Det skulle jag tro är mer troligt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå