Gå til innhold

Regler for besøk på sykehjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjon: en person ønsker å besøke sin forelder som er på sykehjem. Vedkommende bor i en kommune som har høyere smittetrykk enn der sykehjemmet ligger. For å få dra på besøk må man oppholde seg i karantene i kommunen til sykehjemmet i ti dager. 

Det vil altså si at man må ha fri fra jobb i minst ti dager pluss betale for hotell i ti dager (10 000 kroner minst, i tillegg til at man må ta ferie). 

Kunne ikke vedkommende dratt på besøk med strenge smitteverntiltak ellers (munnbind, avstand, håndvask, eget rom etc)? 

Jeg er veldig for de aller fleste smitteverntiltak og synes vi skal følge dem.

Men dette synes jeg er urimelig. Det betyr faktisk at den på sykehjem ikke kan få besøk av noen av barna sine. 

Er dette innenfor loven??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke urimelig at man vil hindre smitte å komme inn på sykehjem. Det handler uft bare om DIN slektning men alle andre beboere også . Går ikke an å " ri paragrafer" når man skal hindre smitte. Da må man bruke fornuft og smittevern!

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

Situasjon: en person ønsker å besøke sin forelder som er på sykehjem. Vedkommende bor i en kommune som har høyere smittetrykk enn der sykehjemmet ligger. For å få dra på besøk må man oppholde seg i karantene i kommunen til sykehjemmet i ti dager. 

Det vil altså si at man må ha fri fra jobb i minst ti dager pluss betale for hotell i ti dager (10 000 kroner minst, i tillegg til at man må ta ferie). 

Kunne ikke vedkommende dratt på besøk med strenge smitteverntiltak ellers (munnbind, avstand, håndvask, eget rom etc)? 

Jeg er veldig for de aller fleste smitteverntiltak og synes vi skal følge dem.

Men dette synes jeg er urimelig. Det betyr faktisk at den på sykehjem ikke kan få besøk av noen av barna sine. 

Er dette innenfor loven??

Jepp, slik er realiteten for mange av oss - med unntak av noen uker i sommer, har vi ikke sluppet inn på sykehjemmet her i kommunen pga smittetrykk... Du har vel fått med deg det? 5 ganger har jeg fått besøke faren min siden 12. mars...

Skrevet (endret)
Gagaen skrev (9 minutter siden):

Det er ikke urimelig at man vil hindre smitte å komme inn på sykehjem. Det handler uft bare om DIN slektning men alle andre beboere også . Går ikke an å " ri paragrafer" når man skal hindre smitte. Da må man bruke fornuft og smittevern!

Det er ikke min slektning. Det er foreldren til en venn av meg. 

Men er det verdt det når de må gå uten kontakt med nære i lange tider? 

Jeg har forresten et familiemedlem (i et annet land) som ikke har fått besøk siden mars. Det tar voldsomt på, det er ikke tvil om at det ødelegger slutten på livet. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (2 minutter siden):

Jepp, slik er realiteten for mange av oss - med unntak av noen uker i sommer, har vi ikke sluppet inn på sykehjemmet her i kommunen pga smittetrykk... Du har vel fått med deg det? 5 ganger har jeg fått besøke faren min siden 12. mars...

Jeg visste ikke at det var sååå ille her til lands. Du har ihvertfall fått besøke noen ganger, sett pris på det 😊 

Tidligere, lenge før corona: et nært familiemedlem var alvorlig syk og nesten på dødsleiet. Han ville så gjerne ha besøk, og jeg sa til sykehjemmet at vi snufset litt og det var kanskje ikke lurt. Joda, det var det verdt, mente de. Han endte opp med lungebetennelse og døde ca en uke etter. Må si jeg fikk dårlig samvittighet, men fikk veldig tydelig beskjed om at det hadde vært verdt det for ham. Det fikk vi høre fra både sykehjem og familie. Vi vet jo ikke sikkert om han ble smittet av oss, men uansett. Jeg har slått meg til ro med det. Han var klar for at livet var over snart, men ønsket å se de nærmeste. 

Man skal selvsagt ikke sette andre beboere i fare. Derfor kan man kanskje ha et besøksrom som blir grundig rengjort imellom? 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke at det var sååå ille her til lands. Du har ihvertfall fått besøke noen ganger, sett pris på det 😊 

Tidligere, lenge før corona: et nært familiemedlem var alvorlig syk og nesten på dødsleiet. Han ville så gjerne ha besøk, og jeg sa til sykehjemmet at vi snufset litt og det var kanskje ikke lurt. Joda, det var det verdt, mente de. Han endte opp med lungebetennelse og døde ca en uke etter. Må si jeg fikk dårlig samvittighet, men fikk veldig tydelig beskjed om at det hadde vært verdt det for ham. Det fikk vi høre fra både sykehjem og familie. Vi vet jo ikke sikkert om han ble smittet av oss, men uansett. Jeg har slått meg til ro med det. Han var klar for at livet var over snart, men ønsket å se de nærmeste. 

Man skal selvsagt ikke sette andre beboere i fare. Derfor kan man kanskje ha et besøksrom som blir grundig rengjort imellom? 

Det var det helt sikkert, og selvfølgelig ikke noe du skal tenke på eller ha dårlig samvittighet for. Men akkurat i denne situasjonen er det jo ikke bare faren min det gjelder, jeg kan altså dra med meg smitte inn på sykehjemmet som spres blant ansatte og beboere og kan blir krise for bemanningen og de eldre som bor der og deres familier. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Det var det helt sikkert, og selvfølgelig ikke noe du skal tenke på eller ha dårlig samvittighet for. Men akkurat i denne situasjonen er det jo ikke bare faren min det gjelder, jeg kan altså dra med meg smitte inn på sykehjemmet som spres blant ansatte og beboere og kan blir krise for bemanningen og de eldre som bor der og deres familier. 

Forstår det. Derav mitt forslag på slutten av innlegget mitt. 

Pluss: avstand til beboeren, ingen klemming, munnbind osv. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå):

Forstår det. Derav mitt forslag på slutten av innlegget mitt. 

Ja, jeg så dette - men hvem skal vi utsette for denne rengjøringen, tenker du? De som jobber der allerede og beveger seg i hele bygget? Eller skal kommunen ansette én person som bare rengjør dette rommet? Problemene er ganske altomfattende nemlig...

Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg så dette - men hvem skal vi utsette for denne rengjøringen, tenker du? De som jobber der allerede og beveger seg i hele bygget? Eller skal kommunen ansette én person som bare rengjør dette rommet? Problemene er ganske altomfattende nemlig...

Jeg la til noe etter at du siterte. Jeg forstår det, på en måte, men dette er så vanskelig for så mange familier rundtomkring... og jeg tror det kan løses med godt smittevern ellers. 

Og derfor blir jeg også så irritert på dem som absolutt må feste, ikke gidder å vaske hendene osv. Det er slike situasjoner som blir verre og dratt ut i tid pga det!

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (2 minutter siden):

Og derfor blir jeg også så irritert på dem som absolutt må feste, ikke gidder å vaske hendene osv. Det er slike situasjoner som blir verre og dratt ut i tid pga det!

Og akkurat der er jeg FULLSTENDIG enig med deg!

• Liker 1
Skrevet
Just now, solmåneogstjerner said:

Ja jeg vet det... forferdelig.  men kan det ikke løses med godt smittevern i forbindelse med besøket? 

De trodde sikkert de hadde godt smittevern i Eidsvoll også. 

• Liker 1
Skrevet
trønder skrev (1 minutt siden):

De trodde sikkert de hadde godt smittevern i Eidsvoll også. 

Det vet vi ikke... om de trodde det eller faktisk hadde det. 

Skrevet

Jeg lar vær besøke mine foreldre selv om de ikke er på sykehjem. Har hatt mer kontakt i sommer, men nå holder man avstand. 

kan dere ikke facetime og tlf? 
De som bor på sykehjem er jo i risikogruppe , egoistisk å risikere smitte hele avdelinger å utsette beboere og personell unødvendig. Dere kan ta deres kjære hjem og ta vare på de hjemme, det er det noen som har gjort.

Blir helt sjokkert når jeg leser at noen roper høyt for de ikke får besøke på sykehjem, eller for strenge rutiner. Det er for beskytte, virker som mer prinsipp enn noe annet.

• Liker 2
Skrevet
Trikken skrev (9 minutter siden):

. Dere kan ta deres kjære hjem og ta vare på de hjemme, det er det noen som har gjort.

For det første så snakker jeg ikke her om MITT familiemedlem, men noen andres. 

Det er ikke en mulighet å ta med vedkommende hjem, hen trenger medisinsk kompetanse som ingen av de nære har mulighet til å gi. 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Det er ikke en mulighet å ta med vedkommende hjem, hen trenger medisinsk kompetanse som ingen av de nære har mulighet til å gi. 

Det er ca kun demente som er en fare for seg selv eller andre som ikke kan være hjemme med hjelp av hjemmetjenesten. 

Veldig mange som kunne vært hjemme, men samfunnet er ikke bygd opp slik.

Men poenget var at uannsett om det er i din eller andres familie, er dette tiltak sykehjemmet gjør for å beskytte institusjonen. Både pasienter og ansatte. 

• Liker 2
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Det er jo et poeng som en annen sier over her da, vi blir jo anbefalt å ikke være i fysisk nærhet av mennesker over 65/70 år som IKKE er på sykehjem heller - akkurat nå er det faktisk unntakstilstand, og man bør ikke risikere å smitte noen, og aller minst de eldre som i tillegg er såpass reduserte at de er på sykehjem...

• Liker 2
Skrevet
Trikken skrev (4 minutter siden):

Det er ca kun demente som er en fare for seg selv eller andre som ikke kan være hjemme med hjelp av hjemmetjenesten. 

Men poenget var at uannsett om det er i din eller andres familie, er dette tiltak sykehjemmet gjør for å beskytte institusjonen. Både pasienter og ansatte. 

DA har du ikke vært pårørende! Mange har forflytningsbehov som man ikke kan ivareta hjemme og de kan ikke være hjemme alene selv om de er klare i hodet. Skal man la være å jobbe og da kanskje? 

Skrevet
Trikken skrev (7 minutter siden):

Vedkommende er dement. I tillegg til andre ting. Pårørende har for det første ikke anledning til å være hjemme. For det andre har de ikke kompetansen til det. Det er en grunn til at hen ble innlagt/fikk plass. 

Det jeg tenker på: er det riktig å kanskje bevare livet i noen måneder og det livet blir miserabelt? 

Kan vi organisere besøk uten å utsette andre for smitte? 

Facetime fungerer overhodet ikke. Gir bare mer forvirring. 

Jeg er IKKE en av dem som ikke respekterer eller forstår de aller fleste tiltakene. 

• Opprett ny...