Gå til innhold

Irakiske karer

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De erfaringene jeg har hatt er samtaler både med kvinner og menn.  De er ikke kjempe religiøse men følger sin kultur. Og ja kvinner bør helst være jomfru når de gifter seg. For arabiske menn må ha ærbare koner for ikke å bringe skam over familien. Men det er lov for menn å ha "kjæreste" eller gifte seg midlertidig ( kalt mutah ) med ikke ærbare kvinner for å få sex og erfaringer før de gifter seg som voksen med ung ren jomfru kvinne. Det er viktig å være ren for å ikke bringe skam. Slik er kulturen. Familie samhold er mye viktigere for dem enn vår normløshet og manglende grenser som de ikke ønsker inn i sin kultur. Kan ikke dømme dem for det.

Anonymkode: 50b1d...3af

Her viser du en like kunnskapsløshet om norsk kultur som islamofober utviser om muslimer. 

"Muslimer har sex med jentebarn. Man kan ikke dømme nordmenn for at de ikke ønsker slike inn i sitt land".

Anonymkode: 989ce...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her viser du en like kunnskapsløshet om norsk kultur som islamofober utviser om muslimer. 

"Muslimer har sex med jentebarn. Man kan ikke dømme nordmenn for at de ikke ønsker slike inn i sitt land".

Anonymkode: 989ce...b25

Det er IKKE vanlig i Norge at muslimer gifter seg med små jenter, ikke er det lovlig heller. At det skjer i utlandet er desv rett. Og det er fryktelig som all annen pedofili.

Skrevet

Har litt å si om de har vært i Norge siden de var barn, eller om de nettop har ankommet også kanskje. Jeg kjenner to kurdere med norske koner, oppegående og skikkelige typer begge to, står på for familien og har vel helt vanlige utfordringer i samlivet sitt som alle andre. 

Er selv samboer med en palestiner, og de problemene vi evt har kan jeg ikke skylde på etnisiteten hans. 

Anonymkode: 75232...339

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har mange venner som er kurdere og jeg har inntrykk av at de er mer likestilte og liberale enn arabere. Men for all del, har truffet mange liberale arabere også. Og noen konservative, så klart

Anonymkode: 9cb82...d4f

Kurder er ikke synonymt med iraker.

Anonymkode: 121ae...fe6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

vår normløshet og manglende grenser som de ikke ønsker inn i sin kultur.

Det er ikke normløshet i Norge. Det norske samfunnet i likhet med andre vestlige land har sterke normer i samfunnet sitt. De er bare ikke basert på religion, og er sentrert rundt individuell autonomi.

Vesten fremstår kun normløst når man kommer fra ekstremt religiøse samfunn hvor koranen/bibelen/toranen bestemmer samfunnsstrukturer. Mange innvandrere tror det er fritt fram og ta for seg av jenter siden nordmenn ikke "beskytter" sine jenter ved å holde de hjemme og kreve at de følges ute av mannlige verger. 

Anonymkode: 23bbc...719

Skrevet

Trodde det stod kaker. Lille til å skrive at nøtter og dadler er hyppig brukt. Leste altså feil 😛 

Anonymkode: 4b3cb...1b7

Skrevet

Skulle. Ikke lille.

Anonymkode: 4b3cb...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 17.24):

Hvordan? De virker oppegående, men når du kommer innpå dem skinner det gjennom hvordan dem egentlig er. (...)

Anonymkode: 37a5b...ca5

Liker innlegget...

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 17.24):

(...) Er som alle mannfolk egentlig. Når jeg tenker meg om. Psykopater hele gjengen

Anonymkode: 37a5b...ca5

... Fjerner aksjonen umiddlebart...

Mezinchaleft skrev (På 23.11.2020 den 17.27):

De kan jo ikke virke ok og oppegående hvis du vet de har steinaldersyn på kvinner.?

Har du forresten dokumentasjon på at alle menn er psykopater? (...)

... Liker svaret...

Mezinchaleft skrev (På 23.11.2020 den 17.27):

(...) Trodde det var omvendt jeg :klo:

... Fjerner aksjonen igjen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har litt å si om de har vært i Norge siden de var barn, eller om de nettop har ankommet også kanskje. Jeg kjenner to kurdere med norske koner, oppegående og skikkelige typer begge to, står på for familien og har vel helt vanlige utfordringer i samlivet sitt som alle andre. 

Er selv samboer med en palestiner, og de problemene vi evt har kan jeg ikke skylde på etnisiteten hans. 

Anonymkode: 75232...339

Kurdere er ofte litt mer "vestlige" enn arabere når de bor her. De er et annet folk enn arabere og har en litt annen kultur bakgrunn selv om de også er konservativ og muslimer.

Skrevet

Jeg har vært sammen med en mann fra Irak, han var jødisk og flyttet etter hvert fra Irak til Israel. En fantastisk mann på alle måter. Behandlet meg like fint som mine norske kjærester har gjort. Moren hans laget den beste maten jeg har smakt noengang. Han var ikke like flink som henne, men flink han også. 

Anonymkode: 34d3e...92f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har mange venner som er kurdere og jeg har inntrykk av at de er mer likestilte og liberale enn arabere. Men for all del, har truffet mange liberale arabere også. Og noen konservative, så klart

Anonymkode: 9cb82...d4f

Man har titt og ofte fått høre at kurderne er mer liberale enn sine arabiske nabobefolkninger. Det kan godt være. Allikevel er det liten tvil om at det blant kurderne er en god del svin på skogen hva gjelder behandling av kvinner.

To av de aller mest omtalte æresdrapene i nyere tid involverer kurdere.

Æresdrapet på kurdiske Fadime Sahindal i Sverige i 2002 fikk mye oppmerksomhet også her til lands. Steiningen av yazidi-kurdiske Du’a Khalil Aswad i Irak i 2007 fikk betydelig internasjonal oppmerksomhet etter at et filmopptak tatt med mobil-telefon av den brutale hendelsen dukket opp på Internett. Det er usikkert hvor mange som var tilstede under steiningen, men det antas alt fra et hundretalls til to tusen. Menneskerettighetsaktivisten Aso Kamal har anslått at mer enn 12 000 kvinner ble ofre for æresdrap i Kurdistan i perioden 1991 til 2007.

Selv om kvinnelig omskjæring først og fremst er knyttet til Afrika, forekommer det også i Midtøsten, der det i større grad knyttes til irakiske kurdere enn deres arabiske nabobefolkning.

Jeg synes mye tyder på at forestillingen om at kurderne er så mye mer liberale enn andre befolkningsgrupper fra Midtøsten virker å være en myte. Dog later kurderne å være mindre påvirket av islamisme. Slik jeg har forstått det er årsaken til det at de kurdiske områdene er av de mer avsidesliggende i Midtøsten, og dermed vanskeligere å nå fram til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...