Gå til innhold

Hva gir besteforeldre i gave til barnebarn, og til hvilken sum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normen at besteforeldre  forventes å gi dyrere julegaver til barnebarn?

Har alderen noe å si for verdien av gaven?

Forventer foreldrene til barna at gaven skal ha en viss prisklasse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre får typisk nyttige ting. Nye vintersko, vinterjakke, ullundertøysett etc... verdi kanskje 1000,-

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok initiativ overfor mine foreldre til at de ikke skal kjøpe så dyre gaver. De er pensjonister begge to & trenger pengene selv. Så det vi gjør er at jeg bistår med gode tips til gaver som jeg vet ungene vil sette pris på til en pris på maks 400,-

Besteforeldre på andre siden bruker mellom 600-1000,- på hver. 

• Liker 1
Skrevet

I vår familie har vi fått veldig mye forskjellig. Vi barnebarna får aldri det samme det er avhengig av hva man trenger og ønsker seg (vi er 8 stk). Alt fra akebrett og serviser til Mac. 
Ingen forventninger til beløp, de gir det de ønsker. Men de føler vel at å gi noe vi unge trenger gir dem en glede. 

Anonymkode: 19f66...467

Skrevet

Det er ikke noen regel på dette. Noen gir dyre ting, andre gir ikke dyre ting. 

Jeg fikk som regel gaver for 1000-2000 av min mormor. Hun hadde bare to barn og to barnebarn, og hun hadde i tillegg veldig god økonomi. Av Farmor og Farfar fikk jeg som regel for rundt 300. De hadde fire barn og 12 barnebarn, og satt langt trangere i det økonomisk. 

Det var aldri noe jeg tenkte noe over som barn. 

Mine foreldre har en tendens til å kjøpe litt dyre gaver, mens svigers er litt mer nøkterne. Og begge deler er helt greit. Jeg foretrekker igrunnen at det IKKE er tusen gaver. Det blir for mye, ungen får ikke tid til å pakke opp alt, klarer ikke glede seg over for mange pakker, osv. 

Anonymkode: 495bd...f64

• Liker 1
Skrevet

De legger seg på rundt 500-1000kr per barnebarn. Synes det er helt unødvendig med noe mer. De kjøper ikke typiske «det barna trenger» av klær osv, men noe barna selv ønsker seg. De minste får gjerne noe leker, mens de eldre ønsker seg gjerne klær eller duppeditter. Det barna trenger av vinterklær osv får de av meg når de trenger det. 

Anonymkode: cc905...7bc

• Liker 1
Skrevet

Kjøper for ca 1000 kr til de hver. Stort sett noe barna ønsker seg av leker eller skøyer feks. Ene ungen får i år gamingstol 

Anonymkode: a9c19...2d0

Skrevet

Ingen regler tenker jeg, utenom at man ikke forskjellsbehandler. Mine foreldre kjøper dyre gaver, min samboer sine litt rimeligere. Vi blir glad for alt, men mest for at de bryr seg:)

Anonymkode: 29f80...d18

Skrevet

På min side er det 5 barnebarn, så der ligger gavene på 500-700

På min manns side er det kun vårt barn, så der får barnet gave til 3000-4000.

Det er som regel to gaver (en lek/hobby +ski, vinterjakke etc) + penger på sparekonto

Anonymkode: f2be0...4e9

Skrevet

Mine foreldre  gir gaver for 1000-2000 til de 4 barnebarna de har. Vi foreldre får med partner gave for ca 1000-1500 hver.

Den ene søsteren min som ikke har barn får dyrere gave enn oss med partner og barn. Det syns jeg er helt supert. Som enslig får hun alltid mindre gaver enn resten uansett. 

Foreldrene mine har gode jobber og sitter godt i det. 

Svigers gir vanligvis gave til barnebarnet for rundt 500 kr + noe hjemmestrikk. Det settes alltid pris på. De har god nok råd men har aldri fokusert særlig på gaver hverken til bursdager eller jul. Det er helt greit. Vi gir omtrent det samme tilbake og alle er fornøyd 😊

Anonymkode: bf367...bd5

Skrevet

På min side er det bare 2 barnebarn foreløpig, de får gave for ca. 2500,- hver.

Anonymkode: 6c5bb...dd0

Skrevet

Mine får gave for 1500kr hver av mamma. Hun har ganske god råd og bare mine to gutter å gi til. Svigermor gir 500kr til hver av de. Hun er aleine med dårlig råd, og har flere barnebarn. 

Anonymkode: 8e2ce...6ce

Skrevet

Min mor gir for 1000, har 9 barnebarn 

svigers gir for 500

svigerfar gir for 2-2500

Anonymkode: 173f3...228

Skrevet

Svigers gir for 1000 per barn, foreldrene mine for 500. Spesielt svigermor liker å gi noe nyttig eller veldig tradisjonelle leker. Så i år får fireåringen parkdress og ettåringen får dukke. 

Mine foreldre har ikke noe "typisk" de gir, noen ganger finner de leker, klær eller bøker de tenker passer perfekt og kjøper det, andre år (som i år) vil de at vi kjøper noe til barna på deres vegne. Men i år har mamma faktisk sydd dukkeklær til minsten, det er jo veldig fint! 😃 

Jeg syns det er veldig greit at svigers kjøper "nyttige" gaver når de legger seg på en høy pris, særlig når ungene er små. Det er grenser for hvor mye leker ungene har glede av å få. 

Skrevet

Når man leser denne tråden er det ikke rart dagens barn er bortskjemte. Her er det en del helt ville summer, langt høyere enn det er vanlig at selv foreldre gir til sine egne barn. 

Anonymkode: f70f8...ad0

Skrevet

min mamma kjøper aldri klær eller noe sønnen min trenger, hun sier at på julaften så er det barnas dag og da skal dem få noe som er gøy og som dem virkelig ønsker seg. ønsker barnet seg en ting til 100 kr så trenger man ikke gi mer. Sjeldent barnet ønsker seg noe veldig dyrt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man leser denne tråden er det ikke rart dagens barn er bortskjemte. Her er det en del helt ville summer, langt høyere enn det er vanlig at selv foreldre gir til sine egne barn. 

Hvorfor må man komme med sånne kommentarer? 

Anonymkode: 173f3...228

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å når man leser ditt innlegg så skjønner man hvorfor det er ufred og krig i verden! Tenkt over å revurdere hvor du skal slenge ut dine kommentarer?

Anonymkode: 8d79d...542

• Liker 2
Skrevet

Er kun samboer som har barnebarn, og de har tidligere fått for 500,- hver. Barna våre har fått for 1000,- hver, men nå er jeg syk og over på AAP, så i år må vi gå ned på julegavene til alle.

Når jeg ser her, så har ikke vi brukt så mye på gaver, hverken til barn eller barnebarn, og jeg tror nok noen vil reagere på at vi går ned i pris (ene stebarnet). Når det er sagt så har det blitt 2500,- på hver av familiene til stebarna, og vi har selv fått igjen gave til ca 300,- Så da tenker jeg at det ikke kan gjøre så mye at vi går litt ned i pris. 

Anonymkode: f3696...df7

Skrevet

Har pleid å ligge på 800-1000kr, men i år tror jeg alle skal gi litt billigere. Tror de endte opp på 5-600kr i stedet.

Besteforeldre kan jo ha mange barnebarn og det kan bli dyrt. Mine har kun 3, så kanskje derfor de har tatt seg råd til dyrere gaver.

Anonymkode: e5360...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...