Gå til innhold

Kan man få diabetes type 2 som normalvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klør konstant på leggene og har dermed et sår som gror ekstremt tregt. Men nå kan det hende jeg klør meg om natta, uten at jeg er bevisst på det. Smører leggene hver dag! Så har jeg ofte kløe i underlivet, ingen soi. Mistenker da sopp. 

Har et typisk norsk kosthold med mye brød og dritt, vurderer gå over på lavkarbo igjen.. Vil ned ca 7 kilo uansett. Tanken slo meg om jeg kan være i faresonen for diabetes type 2?? Tok blodprøve i februar, men usikker om den måte langtidsblodsukker..må opp ca 5 kilo før jeg defineres som overvektig ihht bmi. 

Anonymkode: b73d9...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan man, men det er nok ikke like vanlig. Kroppsvekt forteller ikke hele bildet, vi har ulik evne til å legge på oss fettvev. Hvis du bekymrer deg for det så får du dra til legen og be om å måle langtidsblodsukkeret :) Hvor gammel er du da? 

Anonymkode: a06f0...da1

Skrevet

Ja, samboeren min er normalvektig/slank men sterk, og har diabetes type 2

Anonymkode: 57b6e...6cb

• 3 uker senere...
Skrevet

Det korte svaret er ja. Det er alt jeg orker i kveld.

Anonymkode: 3d3a5...bda

• Liker 1
Skrevet

1/5 som får diabetes 2 er normalvektige

Anonymkode: fe3e7...b66

• Liker 3
Skrevet

Ja. Samt at det går an å få diabetes 1 også som voksen, selv om det er uvanlig. Hvor mye drikker du om dagen/ hvor ofte urinerer du? Våkner du ofte på natten fordi du må tisse? Sår som ikke gror normalt bør uansett undersøkes hos lege.

Anonymkode: 6bb30...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...