Gå til innhold

VG: coronasmittet barn på intensivbehandlig, UTEN underliggende sykdom!

Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene !
Chantielle mod.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regnet med det kom, at barn kan bli alvorlig syke. Helt friske barn. 

Det har skjedd i alle andre land, så hvorfor ikke i Norge. Er det fortsatt så ufarlig for barn som fhi sier? Tviler. 

Håper det går bra med barnet! 

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva sier bagatelliseringsbrigaden til det. De som mener at det kun er farlig for de med underliggende sykdommer og folk som er eldre.

• Liker 16
Skrevet
haakonp skrev (16 minutter siden):

Og hva sier bagatelliseringsbrigaden til det. De som mener at det kun er farlig for de med underliggende sykdommer og folk som er eldre.

Det kommer nok en link eller to om de unge som døde av influensa i vinter hvor de som vanlig utelater at 10% av alle nordmenn får influensa hvert år.

Dette er tragisk.

• Liker 20
Skrevet
50 minutter siden, haakonp said:

Kan vi ikke slutte å kalle folk for sånne ting som bagatelliseringsbrigaden osv? Det gir meg assosiasjoner til Donald Trump og et samfunn der respekt for andre er komplett mangelvare. 

Jeg er tildels enig i deg i forhold til hva du ønsker å formidle, men liker ikke debattformen....

• Liker 44
Skrevet

Det er jo ikke ukjent at noen barn kan få et alvorlig covid-19 forløp. Barn kan også dø av influensa, meningitt og andre mindre alvorlige luftveistilstander. Plutselig så er det friske barn som dør av sykdom de fleste andre barn såvidt merker. 

Det er godt man ikke går å tenker på alt man kan dø av eller bli alvorlig syk av. Det er også farlig for barn å gå til skolen, årlig blir flere barn drept og alvorlig kvestet for livet av påkjørsler. Heldigvis er det kun et barn foreløpig som nå ligger på intensiv av covid, mest sannsynlig så overlever barnet. 

Dette er ikke for å bagatellisere covid, men man må kunne holde tunga rett i munnen oppi alt dette her og ikke bli hysterisk. Hvis man ligger i den skalaen blir det ihvertfall grusomt å leve akkurat nå. 

Når man jobber daglig med syke mennesker så vet man hvor kjørt livet er, men man kan faktisk ikke gå å tenke på dette for da blir man jo gal. 

Skrevet

Dette er mest sannsynlig kawasaki syndrom det er som regel det som skjer med barn og covid 19. det er ganske alvorlig og jeg håper barnet kommer seg

• Liker 4
Skrevet
Jajajane skrev (1 time siden):

Regnet med det kom, at barn kan bli alvorlig syke. Helt friske barn. 

Det har skjedd i alle andre land, så hvorfor ikke i Norge. Er det fortsatt så ufarlig for barn som fhi sier? Tviler. 

Håper det går bra med barnet! 

Det er snakk om ganske få barn som blir veldig syke av dette viruset (av de uten underliggende sykdommer). De har vel heller aldri sagt et er ufarlig, de har sagt de fleste barn har lite og milde symptomer.

Og bare så det er sagt så har jeg fra dag 1 tatt dette viruset alvorlig. Her er barna alltid hjemme ved det minste tegn på luftveisinfeksjon, vi holder avstand, drar kun en i butikken og spriter alltid hender før/etter butikken, tar ikke på matvarer jeg ikke skal ha, bortsett fra jobb/skole/barnehage er vi ikke sammen med mer enn de 5 personene de anbefaler osv. Men jeg vil fortsatt si at det ikke er snakk om alvorlig forløp for de fleste friske barn fordi en har hatt det i løpet av disse månedene, uten at jeg skal ha på meg å bagatellisere det. 

Skrevet

Det døde to tenåringer i Norge i februar av vanlig influensa også uten at man ble hysteriske av den grunn.

• Liker 27
Skrevet
54 minutter siden, lillemy02 said:

Dette er mest sannsynlig kawasaki syndrom det er som regel det som skjer med barn og covid 19. det er ganske alvorlig og jeg håper barnet kommer seg

Det vet du ikke noe om. Det er veldig mye man kan se for seg som del av et alvorlig covid-19-forløp hos barn. Den kawsaki-lignende tilstanden som er assosiert med covid-19 heter forøvrig MIS-C. Det er ikke gitt at det er dette. Den informasjonen vi ikke har, den har vi ikke, og slike spekulasjoner synes jeg ærlig talt er litt smakløse.

• Liker 7
Gjest sunnyday
Skrevet
Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Det vet du ikke noe om. Det er veldig mye man kan se for seg som del av et alvorlig covid-19-forløp hos barn. Den kawsaki-lignende tilstanden som er assosiert med covid-19 heter forøvrig MIS-C. Det er ikke gitt at det er dette. Den informasjonen vi ikke har, den har vi ikke, og slike spekulasjoner synes jeg ærlig talt er litt smakløse.

Jo, det har de gått ut med: https://www.nrk.no/vestland/koronasmitta-barn-far-intensivbehandling-pa-haukeland-1.15256812

Skrevet

Selvsagt er corona farlig for noen. Det er imidlertid ikke så farlig at tiltakene kan forsvares. 

• Liker 16
Skrevet

Dette skjer hvert år med andre infeksjonssykdommer også. RS sender mangfoldige sped- og småbarn på oksygen, pustestøtte og noen på respirator hvert år. 

Det er en vesentlig forskjell på utsagnet at ingen barn blir syke, og utsagnet de fleste barn får milde symptomer. Det første er beviselig feil, det andre er slik det ser ut nå riktig.

• Liker 19
Skrevet (endret)

Ok. Barn blir innlagt på sykehuset av mange andre grunner hvert år også. Som for eks influensa. Hvorfor er ikke det et problem, men corona tydeligvis er et stort problem? 

Endret av Badbunny
  • Liker 11
Skrevet
Badbunny skrev (2 minutter siden):

Ok. Barn blir innlagt på sykehuset av mange andre grunner hvert år også. Som for eks influensa. Hvorfor er ikke det et problem, men corona tydeligvis er et stort problem? 

Alt handler jo om Korona om dagen. Plutselig er fattigdom, kreft og alt anna elendighet i verden glemt!

received_1028090947655045.jpeg

• Liker 17
Skrevet
Tunique skrev (1 minutt siden):

Alt handler jo om Korona om dagen. Plutselig er fattigdom, kreft og alt anna elendighet i verden glemt!

received_1028090947655045.jpeg

Ikke sant!😅

• Liker 3
Skrevet

Små barn har blitt alvorlig syke av influensa også, så det er ikke noe oppsiktsvekkende at Covid-19 kan føre til det samme.

• Liker 10
Skrevet

Veldig trist og tragisk når barn blir alvorlig syke eller dør av forskjellige smittsomme sykdommer eller andre sykdommer som kreft som det er mye av.

Leder i Norsk Barnelegeforening sier uansett at foreldre og barn ikke skal uroe seg for mye for alvorlig koronasykdom, og at det er uhyre sjelden at barn blir alvorlig syke av Covid-19. 

Skrevet
1 hour ago, sunnyday said:

3 minutter siden, Hatsumomo said:

Jo, det står i Nrks artikkel, ser jeg nå. I vgs oppslag, som det ble henvist til, var det ingen opplysninger om dette. Innlegget jeg svarte på var en spekulasjon. Der ble det sagt at "det er mest sannsynlig Kawasaki." (MIS-C er ikke det samme som Kawasaki, men har lignende klinisk presentasjon og forløp).  Jeg synes ikke noe om å spekulere i folks sykdommer i offentligheten. Det er heller ikke en "vanlig" følgetilstand hos barn, som vedkommende skrev. Den forekommer, men den er nokså sjelden (og rammer i hovedsak barn som er en litt eldre enn de som vanligvis får Kawasakis sykdom).

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Badbunny said:

Det er problematisk. Selvsagt er det problematisk at barn blir alvorlig syke. Imidlertid har det sjelden nyhetsinteresse. Når vi har en pågående epidemi der barn i hovedsak ikke blir veldig syke, har det stor interesse å formidle at dette allikevel skjer (selv om det kan være litt smakløst å slå det opp som enkeltsak slik, men journalister er journalister).

Det må kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig.

• Liker 5
  • Opprett ny...