Gå til innhold

For seriøse på fotballen - 11-åringen vil slutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil gjerne tenke høyt med noen, pluss evt få litt råd eller støtte.

11-åringen min har aldri vært noen "ener" på fotballbanen, og motivasjonen har vært vekslende, men han har da gått på den siden han var ca 6 år.

Vi har hatt samme trener omtrent hele tiden. Det er en far i klassen, så det er da 100 prosent dugnad. 

Han har ingen andre hobbyer, og liker det sosiale/den delen med å være venner han liker med fotballen, men nå synes han det er blitt for seriøst og at de voksne er for strenge (de snakker til oss som om vi er voksne).

Siden det er dugnadsdrevet er det ekstremt vanskelig å gi tilbakemelding til trenerteamet om dette. Jeg skjønner og at en del av guttene gjerne VIL at det skal være superseriøst, og bruker mye tid på dette, men synes også det er synd at ikke fotballen skal ha plass til de som "ikke vil satse", men bare vil ha det gøy.

Hva i huleste gjør jeg? Presser jeg guttungen til å fortsette? (Han sier at han heller vil være med når det er fint vær og varmere - men hey, et er jo INGEN som LIKER å springe ute i novemberregnet, og jeg synes personlig det blir for puslete og dumt å være "godværsdeltager"), eller lar jeg ham bare være? Setter jeg hardt mot hardt (enten er du med, eller er du ute), eller skal jeg la ham være med når han har lyst? (Trenerne liker ikke den løsningen, men det kan jeg jo hoppe bukk over, med unntak av at de har sagt at de som er lite med på trening også er de som får spille minst på kamp...).

Skal jeg melde ham opp på en annen aktivitet? Eller bare la ham dasse rundt?

What to do? Trenger råd..

Anonymkode: a4f63...5f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke du skal presse ham til å være med, nei. Hvorfor MÅ han spille fotball? Ville du synes det var greit å bli tvunget til å bruke fritiden til noe du synes er kjipt? 

Jeg synes heller ikke du skal la ham gå "bare noen dager". Det er lagsport, og om noen møter opp bare dann og vann, blir det vanskelig både for treneren og de andre på laget. 

Så enten får han være med, eller så får han la være, men ikke noe midt-i-mellom. 

Jeg ville heller oppfordret til å prøve andre aktiviteter. 

Anonymkode: 8efde...519

• Liker 29
Skrevet

Er de mange nok spillere til to lag? For da er det en mulighet å dele treningene litt inn etter ferdigheter og treningsvilje. Det er både flinkisene og de mindre ivrige tjent med, for å holde interessen oppe.

Ellers har jeg alltid sagt til mine at de får holde ut en sesong med det de har begynt på, både for å lære seg at man må fullføre ting og at man har "forpliktelser".

Anonymkode: b348c...3ba

• Liker 21
Skrevet

Dette er et stort problem i de fleste idretter/andre aktiviteter mener jeg. Altså det at skal man være med så er det liksom all-in med flere og flere treninger, kamper/renn/foretillinger hele tiden. Og masing om at man må satse osv. Det gjør at de aller fleste slutter i en viss alder. 

Breddeidrett/aktivitet bør være noe man deltar på for å holde seg i aktivitet og ha noe sosialt. De aller fleste kan ikke og vil ikke bli proff fotballspiller/skiløper/musikant. Javel, da slutter de. Og får ikke trent. 

Helt feil. 

Synes ikke du skal tvinge barnet til noe. Men vi bør være flinkere til å sette dette på dagsordenen. For den fysiske og psykiske helsen til våre ungdommer. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes overhodet ikke du skal presse ham til å være med, nei. Hvorfor MÅ han spille fotball? Ville du synes det var greit å bli tvunget til å bruke fritiden til noe du synes er kjipt? 

Jeg synes heller ikke du skal la ham gå "bare noen dager". Det er lagsport, og om noen møter opp bare dann og vann, blir det vanskelig både for treneren og de andre på laget. 

Så enten får han være med, eller så får han la være, men ikke noe midt-i-mellom. 

Jeg ville heller oppfordret til å prøve andre aktiviteter. 

Anonymkode: 8efde...519

Ja, men han kjenner ingen andre på andre aktiviteter. Og han gjør jo fotball mye pga det sosiale - for å henge med kompiser. F.eks kunne han tenkt seg å prøve klatring, sier han, men det krever en del oppfølging fra oss voksne kan jeg tenke meg. 

Jeg er også imot "midt-i-mellom" egentlig.

Evt. en måte er å forhøre seg med foreldrene til noen kamerater av ham (som heller ikke er så veldig engasjerte i fotball), om det er andre aktiviteter de barna kanskje kunne ha lyst til å prøve med mitt barn?

Det er en utfordrende alder, mtp at det er veeeeldig lett å bare henfalle til gaming og YT istedenfor. Jeg har nå sagt at hvis han ikke skal delta på treningen, så får han heller ikke sitte på skjerm den samme tiden. Spørs om det går...

• Liker 3
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Dette er et stort problem i de fleste idretter/andre aktiviteter mener jeg. Altså det at skal man være med så er det liksom all-in med flere og flere treninger, kamper/renn/foretillinger hele tiden. Og masing om at man må satse osv. Det gjør at de aller fleste slutter i en viss alder. 

Breddeidrett/aktivitet bør være noe man deltar på for å holde seg i aktivitet og ha noe sosialt. De aller fleste kan ikke og vil ikke bli proff fotballspiller/skiløper/musikant. Javel, da slutter de. Og får ikke trent. 

Helt feil. 

Synes ikke du skal tvinge barnet til noe. Men vi bør være flinkere til å sette dette på dagsordenen. For den fysiske og psykiske helsen til våre ungdommer. 

Men... hvordan ta det opp? Det er syyyykt vanskelig. Har forsøkt, men blitt møtt med en vegg av motstand. Dette er greie foreldre, men med en helt annen, mer "macho" tilnærming til oppdragerrollen, for å si det slik. Og så har man kanskje en sønn selv som er ener på laget og som virkelig vil satse, og så snakker man deres sak istedenfor kanskje de som ikke er så gode og som er med for "kjøtt og flesk". Jeg synes og at det er aaaltfor tidlig å "satse" i den alderen. Også å toppe laget. De har faktisk ikke lov til det (før barna blir 12) men det gir de helt blaffen i. Selv droppet jeg ut av fotballen i 15-årsalderen da vi begynte med topping, men det er da et stykke fra 11 til 15.

Jeg tar det gjerne opp, men lurer litt på hva som er riktig fremgangsmåte...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men han kjenner ingen andre på andre aktiviteter. Og han gjør jo fotball mye pga det sosiale - for å henge med kompiser. F.eks kunne han tenkt seg å prøve klatring, sier han, men det krever en del oppfølging fra oss voksne kan jeg tenke meg. 

Evt. en måte er å forhøre seg med foreldrene til noen kamerater av ham (som heller ikke er så veldig engasjerte i fotball), om det er andre aktiviteter de barna kanskje kunne ha lyst til å prøve med mitt barn?

Det er en utfordrende alder, mtp at det er veeeeldig lett å bare henfalle til gaming og YT istedenfor. Jeg har nå sagt at hvis han ikke skal delta på treningen, så får han heller ikke sitte på skjerm den samme tiden. Spørs om det går...

Hvorfor kan han ikke begynne på aktiviteter uten å kjenne noen der på forhånd? Da jeg var barn ble jeg stadig med på kurs og aktiviteter der jeg ikke kjente noen fra før. Det var kjempebra synes jeg. Jeg lærte å gå inn i nye situasjoner og bli kjent med folk gjennom felles interesser. Dermed fikk jeg venner på flere kanter og det er viktig for mye man må gjøre i voksen alder f.eks. i arbeidslivet.

Anonymkode: 54534...e6f

• Liker 19
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men... hvordan ta det opp? Det er syyyykt vanskelig. Har forsøkt, men blitt møtt med en vegg av motstand. Dette er greie foreldre, men med en helt annen, mer "macho" tilnærming til oppdragerrollen, for å si det slik. Og så har man kanskje en sønn selv som er ener på laget og som virkelig vil satse, og så snakker man deres sak istedenfor kanskje de som ikke er så gode og som er med for "kjøtt og flesk". Jeg synes og at det er aaaltfor tidlig å "satse" i den alderen. Også å toppe laget. De har faktisk ikke lov til det (før barna blir 12) men det gir de helt blaffen i. Selv droppet jeg ut av fotballen i 15-årsalderen da vi begynte med topping, men det er da et stykke fra 11 til 15.

Jeg tar det gjerne opp, men lurer litt på hva som er riktig fremgangsmåte...

Om det er vanskelig å ta det opp direkte, så kan man gå til kretsen/forbundet. Skrive leserinnlegg osv. Men om man kommer noen vei... nei si det 

Synes også det bør være tilbud til 15 åringer som bare vil drive en gang i uken. Slik at de holder seg i aktivitet!

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her i området jeg bor har vi flere idrettslag bare en halvtimes kjøring unna det vi egentlig holder til. Er ikke mulig å høre rundt med noen andre klubber i området om hvordan miljøet er der også eventuelt bytte klubb? 
Her har vi flere klubber som har valgt å satse på seriøs fotball hvor det forventes en del av spillerene, og andre klubber hvor de satser mer på det sosiale og det som er gøy ved idretten og ikke bare konkurranse og kamp.

Anonymkode: f4e99...886

Skrevet

Ikke press gutten til å fortsette!! Sats heller på aktiviteter sånn som for eksempel korps! I korps får hele gjengen delta alltid, og ingen må sitte på benken heller. Eventuelt piano, det gjør ene gutten i gata her. 

Anonymkode: 2c090...71b

• Liker 7
Skrevet

Det er dessverre lett at gutter begynner på fotball mer fordi de føler det er forventet, enn at de synes det er så veldig gøy. Garantert flere i klassen som føler på det samme.

Jeg ville latt ham slutte, men satt som krav at han må være med på minst en organisert aktivitet. Så brukt tiden fram mot jul til å undersøke og finne på noe nytt. Smart å spørre de andre gutta som heller ikke virker så veldig interesserte i fotballen. 

Da er dere i rute til å starte med noe nytt etter jul - som også passer godt med hvordan de fleste organiserte aktiviteter drives. 

Vår ‘ikke-interessert i fotball’ gamer gikk et par år på hipp hopp og trampoline/triks på et lokalt dansestudio. Karate er det store nå. Speidergruppe finnes ikke her, men gjerne veldig sosialt. Sånn for å legge ved noen ideer :) 

Anonymkode: c2438...6ac

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke press gutten til å fortsette!! Sats heller på aktiviteter sånn som for eksempel korps! I korps får hele gjengen delta alltid, og ingen må sitte på benken heller. Eventuelt piano, det gjør ene gutten i gata her. 

Anonymkode: 2c090...71b

Korps har vi vært innom, men pga et ganske teit opplegg fra dirigent som begynte å dele opp barna i et a-lag og et b-lag (hoved- og juniorkorps), så mistet han fullstendig interessen også der. Det er faktisk forbløffende mange som jobber med barn pg som ikke har peil på pedagogikk! Et lite hjertesukk herfra altså, bare... 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke latt han bare være med når det er godt vær. Man må lære at noen ganger er det ubehagelig og man må gjøre ting man ikke har lyst til. I f.eks korps må man også gå i 17 mai tog selv om det regner og man ødelegger veldig for de andre hvis man avlyser i siste liten

Anonymkode: 6e72a...160

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

11-åringen min har aldri vært noen "ener" på fotballbanen, og motivasjonen har vært vekslende, men han har da gått på den siden han var ca 6 år.

Vi har hatt samme trener omtrent hele tiden. Det er en far i klassen, så det er da 100 prosent dugnad. 

Han har ingen andre hobbyer, og liker det sosiale/den delen med å være venner han liker med fotballen, men nå synes han det er blitt for seriøst og at de voksne er for strenge (de snakker til oss som om vi er voksne).

Siden det er dugnadsdrevet er det ekstremt vanskelig å gi tilbakemelding til trenerteamet om dette. Jeg skjønner og at en del av guttene gjerne VIL at det skal være superseriøst, og bruker mye tid på dette, men synes også det er synd at ikke fotballen skal ha plass til de som "ikke vil satse", men bare vil ha det gøy.

Hva i huleste gjør jeg? Presser jeg guttungen til å fortsette? (Han sier at han heller vil være med når det er fint vær og varmere - men hey, et er jo INGEN som LIKER å springe ute i novemberregnet, og jeg synes personlig det blir for puslete og dumt å være "godværsdeltager"), eller lar jeg ham bare være? Setter jeg hardt mot hardt (enten er du med, eller er du ute), eller skal jeg la ham være med når han har lyst? (Trenerne liker ikke den løsningen, men det kan jeg jo hoppe bukk over, med unntak av at de har sagt at de som er lite med på trening også er de som får spille minst på kamp...).

Jeg er pappatrener for en gjeng 9-åringer, og jeg må si at hvis en 11-åring ikke klarer å ta fotballen seriøst, så burde han finne på noe annet å gjøre. Ikke seriøst som at man skal satse på å bli profesjonell fotballspiller, men seriøst i den forbindelse at man klarer å følge beskjeder, høre på trenerne, ikke mase, gjennomføre øvelsene man er bedt om å gjøre, møte opp på trening, og gjøre sitt beste når man er der.

Som du skriver, vi trenere gjør dette 100% frivillig, vi bruker store deler av fritiden vår på å trene andres unger, uten å få en krone betalt for det. Uten oss ville ikke gutta hatt et fotballtilbud, som er en sosial møteplass i tillegg til det idrettslige. Da er det rimelig irriterende med foreldre som klager på at vi er for strenge. Om de kan gjøre det bedre selv, så er det bare å ta over jobben...

De er nå kommet såpass opp i årene at det fotballfaglige må være i fokus. Man må kunne forvente at de klarer å sende en ordentlig pasning til hverandre osv. Men selvsagt skal det være plass til alle som vil spille fotball. De som er på treninger og viser mest innsats der, får likevel mest spilletid i kamper

Anonymkode: 5e41d...cd6

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er pappatrener for en gjeng 9-åringer, og jeg må si at hvis en 11-åring ikke klarer å ta fotballen seriøst, så burde han finne på noe annet å gjøre. Ikke seriøst som at man skal satse på å bli profesjonell fotballspiller, men seriøst i den forbindelse at man klarer å følge beskjeder, høre på trenerne, ikke mase, gjennomføre øvelsene man er bedt om å gjøre, møte opp på trening, og gjøre sitt beste når man er der.

Som du skriver, vi trenere gjør dette 100% frivillig, vi bruker store deler av fritiden vår på å trene andres unger, uten å få en krone betalt for det. Uten oss ville ikke gutta hatt et fotballtilbud, som er en sosial møteplass i tillegg til det idrettslige. Da er det rimelig irriterende med foreldre som klager på at vi er for strenge. Om de kan gjøre det bedre selv, så er det bare å ta over jobben...

De er nå kommet såpass opp i årene at det fotballfaglige må være i fokus. Man må kunne forvente at de klarer å sende en ordentlig pasning til hverandre osv. Men selvsagt skal det være plass til alle som vil spille fotball. De som er på treninger og viser mest innsats der, får likevel mest spilletid i kamper

Anonymkode: 5e41d...cd6

Jeg er ikke helt enig med fremstillingen. TS sier vel ikke at han ikke følger beskjeder eller hører på trenerne - men at det blir for seriøst og tilbakemeldingene er for strenge.

Jeg har selv sett ulike tilnærminger til dette, og som noen er inne på så er det ikke alle trenere som er like pedagogiske. Det funker bra med de flinke, hardhudede, men støter bort de som ikke har samme ferdighetene og som ikke liker å få kjeft når man bommer på en passning. Det blir ikke flest mulig, lengst mulig av det.

De fleste jenter og en stor andel av guttene spiller fotball fordi vennene gjør det og det er en sosial aktivitet. Man skal forvente innsats, konsentrasjon og at alle gjør sitt beste, men tilbakemeldingene fra trenerne kan ikke gå ut likt for G17 og G11. Man må som trener tåle en tilbakemelding om det er sannhet i den.

Til TS har jeg ikke noe entydig råd. Jeg ville sendt en melding til/snakket med trenerne om det - gjerne om det er konkrete situasjoner, de bør også være interessert i å holde på spillerne, mange lag har implodert pga frafall. Jeg har selv sendt en melding til trener for konkret situasjon for eget barn og ble møtt med forståelse. Ofte er det også ulike tilnærminger innenfor et trenerteam, snakk gjerne med en av de som har en roligere stil.

Anonymkode: 857d1...b32

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal barn absolutt tvinges inn i organisert idrett/aktivitet? Har ungene helt glemt å leke og bruke fantasien?

Anonymkode: 11484...b6d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

med unntak av at de har sagt at de som er lite med på trening også er de som får spille minst på kamp...).

Det er bare noe de sier, erfaringsmessig lar de de flinkeste spille mest, uansett. 

Anonymkode: fc123...84e

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at hvis han ikke er så interessert, og egentlig like godt kan tenke seg å slutte; la ham slutte. 

På laget til sønnen vår (10 år) er det flere som bare er halvveis med, ofte skulker trening, ikke gidder når været er dårlig osv. Det drar ned moralen til hele laget. Og her er treneren utrolig flink, ikke noen favorisering og veldig flink med barna. 

Er man med på laget så deltar man på treninger og er med på det som trengs. 

Anonymkode: bc0a0...2ee

• Liker 2
Skrevet

Tenker litt motsatt jeg da, har en 10-åring som elsker handball og sannsynligvis kunne trent hver dag hvis mulighet var der. Pr i dag trener hun 1 gang med sitt lag + 1 gang med det eldre laget. Så lenge de som ønsker er velkommen med det eldre laget savner ikke vi flere treninger, men dersom denne mulighet forsvinner, vil vi savne den andre treningen. Ihvertfall når de blir litt eldre.

Blir dumt om antall treninger i uka skal tilpasses de som ikke vil trene i stedet for å tilpasses de som har lyst.

Anonymkode: 1bf81...d42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei!

Nei du tvinger han selvfølgelig ikke. La han slutte.Eller ta en pause. De beste spillerene blir trent bra fra tidlig alder. Og mange av guttene trener for å bli proffe.Da er det ikke så greit med noen som er med på lek. Dumt.For det skal jo være gøy og sosialt.Men desverre blir det fort alvor altfor tidlig!

Anonymkode: 877d8...aec

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...