AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Et familiemedlem har dårlig råd, men gir gaver til rundt 5-600 kr til hvert par til hver anledning det er vanlig å gi gaver. De familiemedlemmene hen gir til, gir ikke noe tilbake og takker heller ikke for gaven. "Gavegiveren" sier hen ikke forventer noe til gjengjeld da det ikke er det gavegivning handler om, men jeg synes likevel synd på "gavegiveren". Ellers gir de dyre gaver til andre familiemedlemmer. Hva synes dere om slik oppførsel? Er det noe jeg som utenforstående familiemedlem kan snakke med dem om? Anonymkode: 16dd0...258
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Noen er ikke så flinke på å takke, og sånn er det bare. Anbefaler giveren å slutte å gi gaver til de som ikke takker, dersom h*n blir fornærmet av det. Min manns familie takker aldri for gaver (annet enn kanskje et: «Joda, takk» når jeg selv takker for evt. gaver jeg har fått av de) og det er veldig uvant for meg som ble tvunget til å ta folk i hånda og takke neste gang vi møtte de da jeg var barn Jeg har lært meg til å venne meg til det. Anonymkode: adff9...3fa
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 Det høres ut som om det ligger mer bak her. Kanskje de som mottar gaven har sagt ifra at de ikke ønsker å motta gave, og da ikke takker fordi de føler at den blir påtvunget dem mot deres ønske. Ellers mener jeg at selvsagt skal man takke, det er ekstremt uhøflig å la være. Men om man har sagt ifra at man ikke vil ha gave, gjentatte ganger, og man likevel blir påprakket det, synes det det er giveren som er uhøflig. (og ja, jeg vet om folk som ikke vli ha gave, men som blir "påtvunget" det mot sin vilje, så det er ikke et tenkt eksempel). Anonymkode: e1e59...1c5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen er ikke så flinke på å takke, og sånn er det bare. Anbefaler giveren å slutte å gi gaver til de som ikke takker, dersom h*n blir fornærmet av det. Min manns familie takker aldri for gaver (annet enn kanskje et: «Joda, takk» når jeg selv takker for evt. gaver jeg har fått av de) og det er veldig uvant for meg som ble tvunget til å ta folk i hånda og takke neste gang vi møtte de da jeg var barn Jeg har lært meg til å venne meg til det. Anonymkode: adff9...3fa Nei, hen bli ikke fornærmet. Hen forventer ingenting. Jeg derimot synes det er svært uhøflig. Anonymkode: 16dd0...258 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ut som om det ligger mer bak her. Kanskje de som mottar gaven har sagt ifra at de ikke ønsker å motta gave, og da ikke takker fordi de føler at den blir påtvunget dem mot deres ønske. Ellers mener jeg at selvsagt skal man takke, det er ekstremt uhøflig å la være. Men om man har sagt ifra at man ikke vil ha gave, gjentatte ganger, og man likevel blir påprakket det, synes det det er giveren som er uhøflig. (og ja, jeg vet om folk som ikke vli ha gave, men som blir "påtvunget" det mot sin vilje, så det er ikke et tenkt eksempel). Anonymkode: e1e59...1c5 Nei, de har ikke sagt ifra om det og de gir til andre i familien. Anonymkode: 16dd0...258
Nuka Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 Støtt heller hen og gi medfølelse til vedkommende for oppførsel fra øvrig familie, ofte blir det bare bråk og forsvarsreaksjoner av å ta opp slike ting. Nok av erfaring der sjøl 🙄😔😅 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 Hvilken familierelasjon har hun til de hun gir til? Og hvilken relasjon har de utakknemlige til de som de GIR til? Skjønner at du synes det er frekt, men jeg antar at hun er ved sine fulle fem og har valgt det selv. Da synes jeg du kan bruke energien på noe annet enn å være sint på vegne av noen som ikke er sint. Det verste jeg vet er når noen finner en bagatell de synes jeg skulle bli kjempesur for. Og så hisser de seg opp og klager over at jeg ikke gjør det samme. Fryktelig slitsomt. La folk velge sine egne kamper! Hvis hun har dårlig råd, så får hun la være å kjøpe gave! Anonymkode: 418a5...df3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Mener du at de ikke sier takk når de får overrekt gaven? De bare står der og stirrer? Eller reagerer du på at de ikke takker igjen etter at gaven er åpnet? Hvis de takker når de får den, tenker de kanskje at det var nok takking. Jeg fikk sjokk da jeg som voksen oppdaget at noen forventer at man takker flere ganger for samme gave. For meg er det fortsatt rart og jeg glemmer det ofte. Anonymkode: ced0d...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå