Gå til innhold

Jeg trenger hjelp. Ekstremt dårlig i form!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp, råd og tips. 
Jeg er i 30 årene og har vært og fortsatt er, syk i mange år. Men har nå begynt å føle meg litt bedre og jeg klarer utføre trening for nybegynnere. Jeg har meldt meg inn i nr1 fitness, men så ble senteret stengt. De har en app med veldig mange øvelser, alt fra nybegynnere til avansert. 
 

Jeg prøvde meg nå på kondisjon/styrke 30 min. Måtte gi opp, klarte bare ikke gjennomføre det. Prøvde puls 30 min, men klarte ikke det heller. 
 

Jeg er i så dårlig form at jeg ikke klarer utføre helt enkle basis øvelser. Jeg er ubeskrivelig stiv i beina og har ikke sjans under noen omstendigheter å utføre øvelser. Jeg må rett og slett trene meg opp, for å trene. 
 

Hva kan jeg gjøre? Jeg har ikke treningsball eller strikk, men har manualer. Jeg har ikke hoppetau eller noen andre apparater. Kondisjonen min er like god som en som ligger for døden. Det er virkelig krise. Jeg er så stiv at jeg ikke klarer ta i gulvet, klarer ikke sitte med beina krysset. 
 

Jeg trenger hjelp med tips til å komme meg litt ovenpå, bli litt mykere og rett og slett i bedre form, før jeg kan begynne å trene. 

Anonymkode: b9335...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til kondis ville jeg sjekket ut treningsprogrammet til CERG. Det er beregnet på folk som er helt utrente, man kan justere det etter form og aktivitet man foretrekker, og er lagt opp for maks utbytte på korte økter som skal være overkommelige selv når man er utrent. Øvelser for de store muskelgruppene er med også. 

Jeg synes enkel yoga er fint for lett styrketrening og for å få litt bevegelsestrening. Finnes fine yoga app'er og man kan gjøre det hjemme uten masse utstyr. Jeg liker daily yoga. 

😉

Anonymkode: e6795...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at enkel yoga er et fint sted å begynne. Jeg har både blitt mer fleksibel og blitt litt sterkere med deg. Jeg liker Yoga with Adrienne på youtube. Anbefaler å begynne med spillelisten hennes som heter "30 days of yoga".

På youtube finnes det også en del "low impact workouts", som kan være verdt å prøve ut.

Ellers hadde jeg begynt å gå tur ute, hvis jeg var deg. Å gå i bakker er god kondisjonstrening, og over tid klarer du kanskje å løpe. Hvis du går i skogen får du mye ekstra.

Anonymkode: 4e31b...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Så fint at du ønsker å bruke kroppen og styrke den, det vil absolutt alle dra nytte av. Så til det du spør om: En fin plass å starte kan være å gå tur med god musikk eller en podcast på øret for å få det mindre kjedelig, eller med en venninne/kollega/familemedlemmer. Dette vil styrke både beina og kondisjonen. Har tidligere brukt en del tid med et familiemedlem som har vært svært overvektig. Da startet vi med å gå turer på flat mark og deretter små turer oppover. Der det er helt lov med pustepauser når enn du skulle trenge det. For du har ikke dårlig tid husk det! 
 

når det kommer til styrketrening ville jeg nok startet med helt enkle øvelser som det å ts en knebøy i form av å sette seg ned og opp fra en stol. Dette vil du nok kjenne dagen etterpå, men det er viktig men kontuinitet. Det anbefales å drive med styrketrening 2x per uke for å vedlikeholde, dette trenger ikke være mer enn 15- 20 minutter  med helt enkle øvelser. Der kan kroppsvekt være det beste å starte med! Yoga som nevnt over kan være tung for en nybegynner. Øvelser som kan gjøres kan være

Knebøy opp og ned fra stol.

planken med knærne i bakken, her trenger du ikke stå så lenge. Kan kjøre intervaller på 10 sekunder og etterhvert vil du kunne øke.

fronthev med bare armene også holde noe litt tyngre som en vannflaske etterhvert 

sidehev, med kroppsvekt først også videre. 
 
Noen dynamiske tøyeøvelser vil være gunstig, finnes lettere varianter av det meste.

tåhev sittende eller stående er også en god øvelse 

Det viktigste er å huske på at det blir nok tungt i starten og du vil være sår, men ikke gi opp! Det finnes også mange personlige trenere som kan være behjelpelige med å lage helt enkle programmer! Ønsker deg masse lykke til og heier på deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør lurt i å finne en annen måte å trene på til å begynne med. Ellers vil du bare møte på nedturer og gi opp. 

Er du overvektig? I så fall har jo det mye å si. Hvis du er det, så ville jeg først og fremst startet med kostholdet. Mye lettere å trene når kroppen ikke veier så mye. Da ville jeg f.eks lagt inn 45min-1t gåtur hver kveld i stedet for å se TV. F.eks høre på podcast i mens. 

Tur vil jeg uansett anbefale å starte med. Finn en grei runde. Gå i ditt eget tempo til å starte med og ta tiden. Så forsøker du å gå litt raskere for hver gang. Så ser du etter hvert at det tar kortere tid. Greit å finne en runde hvor det er litt opp og ned også uten at det er for bratt, men nok til at pulsen øker litt mer. Etter hvert kan du jogge litt. Bestemme seg for å f.eks jogge forbi x antall lyktestolper før du går 5min også jogger igjen. 

Yoga er også greit mtp fleksibilitet. Men timer som ikke er dynamiske, f.eks yin, ville jeg ikke regnet som trening. Det er bra for kroppen, men ikke noe som får opp pulsen og forbrenner masse kalorier. 

Pilates er også bra for kjernemuskulatur. 

Svømming kan være et alternativ? God trening for hele kroppen!

Ellers er jo et tips å velge å gå når man kan. Ta trapp i stedet for heis. Ikke stopp bilen og hent posten, ta heller en tur ut senere for å hente den. Lån en hund hvis du vil ha tur-selskap. Gå til butikken om den kun ligger 30min unna og ta med sekk til å ha varene i. 

Det finnes mange fine styrkeøvelser uten vekter. Jeg er ikke god på navn og slik. Men det å f.eks stå med armene strak ut til siden og heve noen få cm opp og ned / rulle armene i små sirkler fremover/bakover blir faktisk ganske slitsomt! 

Det viktigste er uansett å finne en eller flere fysisk aktiviteter som man LIKER på sikt. Det er bra å ha god kondis og det er bra å ha litt muskler, men jeg tenker man ikke kan få i pose og sekk alltid. Et sted må man starte og ta det derfra. Jeg har f.eks ikke så god kondis og HATER jogging/løping/bratte fjellturer. Så i stedet for å tvinge meg på slike "kjedelige" ting så tar jeg heller en tur i ulent terreng i skogen med podcast på ørene, går samboer i mot når han er på vei hjem fra jobb, trener litt styrke hjemme med egenvekt og yoga og pilates. 

Anonymkode: 1bf8b...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...