Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallå! Jeg starter i ny jobb over nyttår, og da blir det rett på hjemmekontor. Bedriften er opptatt av morgenmøte på teams og at det skal være lav terskel for å spørre om ting. 

Det er likevel noe helt annet enn å være på jobben. Jeg er nyutdannet, og som student hadde jeg «kontoret» mitt på lesesalen, samt en og annen dag i sofakroken hjemme. Jeg ser for meg at det er vanskelig å være effektiv en hel arbeidsdag i sofaen, så nå må jeg gå til innkjøp av litt greier. Men hva er det som trengs?

Bør jeg ha skrivepult, eller holder det å ha en god stol ved spisebordet? Vi har ikke så stor leilighet, så det måtte i så fall vært en ganske liten pult. Hva slags andre ting bør man ha for å gjøre arbeidsdagen så behagelig og effektiv som mulig. Jeg er helt blank og blir kastet ut i det i januar, så jeg trenger alle tips jeg kan få!

Anonymkode: 579e0...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god stol er viktig, men skrivepult er ikke viktig. Får du laptop, skjermer, tastatur osv. av jobben? 

Anonymkode: 79c5d...a01

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En god stol er viktig, men skrivepult er ikke viktig. Får du laptop, skjermer, tastatur osv. av jobben? 

Oi, det aner jeg ikke. Jeg tenkte bare jeg skulle bruke min egen laptop, men det kan jeg kanskje ikke? De sa vi skulle ta en prat før jeg starter, så da får jeg antageligvis mer info om akkurat det. 

Skrevet

Det kommer jo helt an på deg, det. 

Mannen sitter ved spisebordet i stuen, på en helt vanlig spisestue-stol, og synes det er helt greit. Han klarer seg med en laptop, og har kjøpt seg en ekstra mus. 

Jeg har en annen type jobb, og trenger to store skjermer, og et godt tastatur og mus. 

Jeg har en god kontorstol, og det synes jeg er mye bedre når jeg skal jobbe lenge enn å sitte på en vanlig spisebordstol. Har et helt vanlig bord. 

Jeg ville ikke kjøpt inn noe før du ser hva du trenger. Det er ingen som forventer at du skal møte opp på teams med proff kontorplass ;) Her sitter sjefen ved kjøkkenbordet med masse oppvask på benken og unger som løper rundt i bakgrunnen, og har ikke noe annet enn laptopen sin. 

Anonymkode: d32c3...3a2

Skrevet

En god stol er det aller viktigste. 
Og nestviktigst er godt Internett.

Anonymkode: 47396...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på deg, det. 

Mannen sitter ved spisebordet i stuen, på en helt vanlig spisestue-stol, og synes det er helt greit. Han klarer seg med en laptop, og har kjøpt seg en ekstra mus. 

Jeg har en annen type jobb, og trenger to store skjermer, og et godt tastatur og mus. 

Jeg har en god kontorstol, og det synes jeg er mye bedre når jeg skal jobbe lenge enn å sitte på en vanlig spisebordstol. Har et helt vanlig bord. 

Jeg ville ikke kjøpt inn noe før du ser hva du trenger. Det er ingen som forventer at du skal møte opp på teams med proff kontorplass ;) Her sitter sjefen ved kjøkkenbordet med masse oppvask på benken og unger som løper rundt i bakgrunnen, og har ikke noe annet enn laptopen sin. 

Åh, men det er betryggende å høre. De var veldig opptatt av at man måtte ha på kamera, så jeg får naturlig nok litt prestasjonsangst. Men kanskje en stol er lurt å kjøpe inn. Jeg synes ikke det er behagelig å spise middag engang i de stolene vi har nå. Hehe. 

Skrevet

Du har krav på det du trenger fra arbeidsgiver for å ha et forsvarlig arbeidsmiljø, så stol er det minste du kan forvente å få. Selv om du jobber hjemme må du og arbeidsgiver tenke på ergonomi etc.

Vi får ikke lov til å bruke privat IT-utstyr til arbeidsoppgavene våre grunnet IT-sikkerheten, så en pc/laptop med tilbehør vil jeg og tro du kan forvente deg.

Anonymkode: 2df35...0b9

Skrevet

Åh, men det er betryggende å høre. De var veldig opptatt av at man måtte ha på kamera, så jeg får naturlig nok litt prestasjonsangst. Men kanskje en stol er lurt å kjøpe inn. Jeg synes ikke det er behagelig å spise middag engang i de stolene vi har nå. Hehe. 

Tips: du kan slå på en funksjon som blokkerer ut bakgrunnen på Teams. Du kan velge å tåke ut bakgrunnen, eller velge hvilken som helst bakgrunn du vil ;) Ingen trenger se noe som helst i rommet annet enn deg, verken hvilken stol du har eller hvilket bord du sitter ved. Hvorfor sjefen ikke gjør det, aner jeg ikke, men på mitt team sitter flere med star-wars-bakgrunner, wow-bakgrunner, osv. 

Skrevet

Du har krav på det du trenger fra arbeidsgiver for å ha et forsvarlig arbeidsmiljø, så stol er det minste du kan forvente å få. Selv om du jobber hjemme må du og arbeidsgiver tenke på ergonomi etc.

Vi får ikke lov til å bruke privat IT-utstyr til arbeidsoppgavene våre grunnet IT-sikkerheten, så en pc/laptop med tilbehør vil jeg og tro du kan forvente deg.

Nei. Dette har vært skrevet om i media mye i korona-tider. Du har ikke krav på verken stol eller bord eller tastatur eller noe slikt fra arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sittet på hjemmekontor siden mars, og trives med det. Det jeg bruker hele tiden er: laptop, to skjermer, eksternt tastatur, mus, musematte, headset,

Forventer at jobben betaler for alt dette. Det er en stor fordel hvis du kan ha et eget område eller rom til kontorbruk, sånn at dagen er skikkelig over når du flytter deg fysisk vekk.

Anonymkode: c881e...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ååh, det gir mening at man ikke kan bruke egen pc av sånne årsaker.

Nei. Dette har vært skrevet om i media mye i korona-tider. Du har ikke krav på verken stol eller bord eller tastatur eller noe slikt fra arbeidsgiver. 

Det husker jeg det ble skrevet mye om! Folk som ville ha alt mulig rart fra arbeidsgiver.

Det hadde unektelig vært digg med gratis stol, men det er nok noe vi trenger her hjemme uansett, så jeg kan også betale det selv. 

Skrevet

Tips: du kan slå på en funksjon som blokkerer ut bakgrunnen på Teams. Du kan velge å tåke ut bakgrunnen, eller velge hvilken som helst bakgrunn du vil ;) Ingen trenger se noe som helst i rommet annet enn deg, verken hvilken stol du har eller hvilket bord du sitter ved. Hvorfor sjefen ikke gjør det, aner jeg ikke, men på mitt team sitter flere med star-wars-bakgrunner, wow-bakgrunner, osv. 

Ååh! Det visste jeg ikke. Det er jo helt topp. Vi er flere i en liten leilighet, og det er fint at de slipper å være med på eventuelle møter 😛 

Skrevet

Jeg har måttet kjøpe inn skjerm, mus, tastatur og skrivebord for å holde ut. Laptop og kjøkkenstol var drepen for rygg og nakke. Har en god stol fra før av heldigvis. 

Mannen min klarer seg med stressless og Laptop, så vi er forskjellige. 😅

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig TS ikke har krav på eget for hjemmekontorbruk, men som nyansatt er dette kostnader arbeidsgiver likevel hadde hatt. Det er jo ikke rimelig at TS skal arbeide på sin private laptop mens hun sitter på en dårlig kjøkkenstol. Regner med at de fleste som har arbeidsgivere som ikke kjøper inn eget til hjemmekontor, har anledning til å ta med møblementet fra kontoret hjem og dermed skape seg en anstendig hjemmekontorløsning selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sittet på hjemmekontor siden mars, og trives med det. Det jeg bruker hele tiden er: laptop, to skjermer, eksternt tastatur, mus, musematte, headset,

Forventer at jobben betaler for alt dette. Det er en stor fordel hvis du kan ha et eget område eller rom til kontorbruk, sånn at dagen er skikkelig over når du flytter deg fysisk vekk.

Jeg satt og på hjemmekontor frem til jeg gikk i permisjon, og starter opp igjen nå på nyåret. Enig i det som den jeg siterer har skrevet. Jeg hadde ikke to skjermer, men savnet det endel. Så det er på plass nå til oppstart. Og fikk aldri lagt jobben fra meg, men det er heller ikke så farlig. 

Og det med kamera. De ser jo bare overkroppen, så her var det pysj bukse og skjorte;) 

Anonymkode: 67a56...36d

Skrevet

Jeg tror ikke jeg kommer til å trenge to skjermer. Det er stort sett saksbehandling jeg skal gjøre.  Samboeren min gjør mye med to skjermer, men det er fordi han driver med store matematiske programmer som krever det. Jeg tror ikke det blir noe sånt. 

Ja, det har jeg ikke tenkt på. Det er kanskje litt upraktisk å ha fullt oppsett på spisebordet, for da må jeg rydde opp og ned igjen hver dag, samt finne egnet oppbevaringssted. 

Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Jeg har måttet kjøpe inn skjerm, mus, tastatur og skrivebord for å holde ut. Laptop og kjøkkenstol var drepen for rygg og nakke. Har en god stol fra før av heldigvis. 

Mannen min klarer seg med stressless og Laptop, så vi er forskjellige. 😅

Jeg har hatt eksamen ved spisebordet, men det var bare fire timer, og selv da hadde jeg vondt i både rygg og nakke. Så jeg er nok litt som deg! 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke jeg kommer til å trenge to skjermer. Det er stort sett saksbehandling jeg skal gjøre.  Samboeren min gjør mye med to skjermer, men det er fordi han driver med store matematiske programmer som krever det. Jeg tror ikke det blir noe sånt.

Til saksbehandling er det gull verdt å kunne se flere dokumenter samtidig, så ikke avvis to skjermer før du har sjekket om det er en mulighet.

Skrevet

Ja, det har jeg ikke tenkt på. Det er kanskje litt upraktisk å ha fullt oppsett på spisebordet, for da må jeg rydde opp og ned igjen hver dag, samt finne egnet oppbevaringssted. 

Jeg saksbehandler og trenger to skjermer. Greit å se på søknadsdokumenter på én skjerm og skrive vedtak på en annen.

Skrevet (endret)

1. Stabilt internett med tilstrekkelig hastighet til videochat og programmer som gjerne går via en VPN-løsning. Tenk også over dersom andre er hjemme og bruker nett samtidig, f.eks. ved hjemmekontor, streaming eller online gaming.

2. Skjerm. På kontoret mitt har jeg 2x26 tommer skjermer. Går greit med en hjemme, men er enda noen hakk mer produktiv med to.

3. Stol. Du blir ødelagt i kroppen av en dårlig stol.

4. Skrivebord. Bør være av en slik høyde at man sitter godt med knær og albuer.

Om jobben skal gjøres hovedsaklig på hjemmekontor så bør arbeidsgiver tilrettelegge for dette.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Til en viss grad har du krav på dette jo. Men så handler det om omfanget.

Det gjør jeg også. Ekstremt mye mer effektivt å kunne ha fire dokumenter ved siden av hverandre på skjermene fremfor å måtte veksle mellom faner på en laptop.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...