Roci Skrevet 24. november 2020 #21 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for tips! Anonymkode: a1db9...af8 Det produktet som @Lisa Rowe nevner, er nettopp et slikt produkt som jeg snakker om, altså syreeksfoliering. BHA (salicylsyre) skal være spesielt effektivt mot hudormer, fordi det løser dem opp (de består av overskuddstalg og døde hudceller) og forebygger nye. Kan det være en anne syre du har forsøkt tidliere, kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #22 Skrevet 24. november 2020 Roci skrev (3 minutter siden): Det produktet som @Lisa Rowe nevner, er nettopp et slikt produkt som jeg snakker om, altså syreeksfoliering. BHA (salicylsyre) skal være spesielt effektivt mot hudormer, fordi det løser dem opp (de består av overskuddstalg og døde hudceller) og forebygger nye. Kan det være en anne syre du har forsøkt tidliere, kanskje? Ja, jeg tenker jeg skal gi det en sjanse, for har ikke forsøkt dette merket tidligere. Og ikke var det så dyrt heller. Anonymkode: a1db9...af8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #23 Skrevet 24. november 2020 Anbefaler virkelig The Ordinary peeling solution som er nevnt av flere her, jeg har slitt mye med hudormer hele livet og den er fantastisk. Men ikke bruk den mer enn 1 gang pr uke, og ikke lengre enn max 10 min. Test deg frem. Og husk at du må bruke solkrem når du har brukt denne. Anonymkode: 3e772...ae4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #24 Skrevet 24. november 2020 Men gjør ikke disse syrepeelingene mange av dere bruker huden mer tander og sensitiv? Mtp at det er så viktig med solfaktor hvis ikke kan huden ta skade? Vet at det er lurt å bruke faktor uansett mtp aldring osv, men jeg ble så «redd» da jeg leste om syrebruk på huden at jeg kastet mange av produktene mine(glow tonic, c-vitamin serum osv). Jeg er mye utendørs, både jobb og fritid, så det er helt uaktuelt å «gjemme» meg for sola liksom. Har ikke problemhud i det hele tatt da så føler ikke jeg har behov for syrer heller. Jeg bruker Ole Henriksen-skrubb til ansiktet. Anonymkode: 8ba92...38e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #25 Skrevet 24. november 2020 4 hours ago, Lisa Rowe said: Fysiske skrubber (sånne med korn i seg) kan være unødvendig irriterende og hard for huden. Anbefaler heller kjemisk peeling, jeg brukte The Ordinary AHA 30% + BHA 2% Peeling Solution før og synes den er utrolig bra. Bruker den ikke akkurat nå fordi jeg går på en tøff kur for huden, men skal begynne å bruke den igjen etter jeg er ferdig. Bare vær obs på å ikke bruke den for ofte eller for lenge - det holder lenge nok med 5-10 minutter én gang i uken. Jeg hadde høye forhåpninger til denne og har brukt den 1-2 ganger i uken siden juni. Ikke merket noen forskjell. Men den er drøy, så kommer til å bruke den til den er tom, men som sagt har jeg ikke god erfaring med den Anonymkode: 14627...c76
Lisa Rowe Skrevet 24. november 2020 #26 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde høye forhåpninger til denne og har brukt den 1-2 ganger i uken siden juni. Ikke merket noen forskjell. Men den er drøy, så kommer til å bruke den til den er tom, men som sagt har jeg ikke god erfaring med den Anonymkode: 14627...c76 Har du en hudpleierutine med gode ingredienser tilpasset din hudtype ellers? Hudprodukter er ikke mirakelkurer, og for min del er det ikke et eneste produkt som har vært fantastisk på egenhånd, det har vært kombinasjonen av gode produkter som har gjort susen. Eller så er det ikke alle produkter som fungerer for alle heller, så selv om noen har god erfaring med et produkt så kan andre ha en dårlig erfaring med det.. Det er derfor det er lurest å eksprimentere litt selv for å se hva som passer til din hud! 1
Roci Skrevet 25. november 2020 #27 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men gjør ikke disse syrepeelingene mange av dere bruker huden mer tander og sensitiv? Mtp at det er så viktig med solfaktor hvis ikke kan huden ta skade? Vet at det er lurt å bruke faktor uansett mtp aldring osv, men jeg ble så «redd» da jeg leste om syrebruk på huden at jeg kastet mange av produktene mine(glow tonic, c-vitamin serum osv). Jeg er mye utendørs, både jobb og fritid, så det er helt uaktuelt å «gjemme» meg for sola liksom. Har ikke problemhud i det hele tatt da så føler ikke jeg har behov for syrer heller. Jeg bruker Ole Henriksen-skrubb til ansiktet. Anonymkode: 8ba92...38e Nja - på en måte, og på en annen måte ikke. Det ytterste hudlaget vårt, kalt stratum corneum, er bygget opp av keratin og hudceller, og har en beskyttende funksjon. Normalt ordner huden selv at overflødige celler "flasser av" etterhvert som de dør, slik at dette hudlaget ikke blir for tykt, men ofte trenger huden hjelp til dette, spesielt ettersom vi blir eldre og cellefornyingen går saktere. Tilstander som matt og ru hud og den læraktige huden som du ser hos folk som har vært mye ute i solen, skyldes fortykket stratum corneum. Hudormer/sorte prikker er f.eks. bygget opp av overskuddstalg og døde hudceller som huden ikke selv har klart å kvitte seg med. Det er her syrene kommer inn. De hjelper med å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra huden og får fram hudlag med friske celler, som er glattere og med jevnere farge. Det er ikke snakk om at man fjerner hele stratum corneum - den består av 20 cellelag. AHA og BHA i hudpleie har forøvrig flere fordeler for huden i tillegg til å eksfoliere døde hudceller. De stimulerer hudens egen kollagenproduksjon og er faktisk også fuktighetsgivende. BHA er i tillegg antiinflammatorisk. Når det er sagt, kan overdreven bruk av syreeksfoliering gi hudirritasjoner, så det er viktig at man bruker rett type syre i en passelig konsentrasjon, tilvenner huden gradvis og ikke eksfolierer for ofte. Med tanke på økt solsensitivitet er dette først og fremst knyttet til den typen syreeksfoliering som man lar være på huden, som tonere og serum. Det er også litt økning i solsensitivitet forbundet med at man "fjerner" litt av det beskyttende laget av døde hudceller, men akkurat dette vil mest sannsynlig være forbigående. AHA-syrer gjør huden mer solsensitiv, men det er ingen fare så lenge man bruker solbeskyttelse. Når det gjelder BHA, derimot, viser forskning at huden ikke blir mer solsensitiv av denne typen syre. Faktisk finnes det studier som viser at BHA kan fungere som solbeskyttelse. Pasienter som får UVB-behandling for psoriasis blir f.eks. bedt om å unngå salicylsyre, fordi den kan blokkere UVB-strålene fra å penetrere huden. Det er med andre ord ingen ting som tyder på at det er "farlig" å bruke syreeksfoliering.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #28 Skrevet 25. november 2020 Roci skrev (17 minutter siden): Nja - på en måte, og på en annen måte ikke. Det ytterste hudlaget vårt, kalt stratum corneum, er bygget opp av keratin og hudceller, og har en beskyttende funksjon. Normalt ordner huden selv at overflødige celler "flasser av" etterhvert som de dør, slik at dette hudlaget ikke blir for tykt, men ofte trenger huden hjelp til dette, spesielt ettersom vi blir eldre og cellefornyingen går saktere. Tilstander som matt og ru hud og den læraktige huden som du ser hos folk som har vært mye ute i solen, skyldes fortykket stratum corneum. Hudormer/sorte prikker er f.eks. bygget opp av overskuddstalg og døde hudceller som huden ikke selv har klart å kvitte seg med. Det er her syrene kommer inn. De hjelper med å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra huden og får fram hudlag med friske celler, som er glattere og med jevnere farge. Det er ikke snakk om at man fjerner hele stratum corneum - den består av 20 cellelag. AHA og BHA i hudpleie har forøvrig flere fordeler for huden i tillegg til å eksfoliere døde hudceller. De stimulerer hudens egen kollagenproduksjon og er faktisk også fuktighetsgivende. BHA er i tillegg antiinflammatorisk. Når det er sagt, kan overdreven bruk av syreeksfoliering gi hudirritasjoner, så det er viktig at man bruker rett type syre i en passelig konsentrasjon, tilvenner huden gradvis og ikke eksfolierer for ofte. Med tanke på økt solsensitivitet er dette først og fremst knyttet til den typen syreeksfoliering som man lar være på huden, som tonere og serum. Det er også litt økning i solsensitivitet forbundet med at man "fjerner" litt av det beskyttende laget av døde hudceller, men akkurat dette vil mest sannsynlig være forbigående. AHA-syrer gjør huden mer solsensitiv, men det er ingen fare så lenge man bruker solbeskyttelse. Når det gjelder BHA, derimot, viser forskning at huden ikke blir mer solsensitiv av denne typen syre. Faktisk finnes det studier som viser at BHA kan fungere som solbeskyttelse. Pasienter som får UVB-behandling for psoriasis blir f.eks. bedt om å unngå salicylsyre, fordi den kan blokkere UVB-strålene fra å penetrere huden. Det er med andre ord ingen ting som tyder på at det er "farlig" å bruke syreeksfoliering. Hva mente du om salicylsyre, er den bra som "solbeskyttelse" eller ikke? Anonymkode: fa1c1...c67
Roci Skrevet 25. november 2020 #29 Skrevet 25. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mente du om salicylsyre, er den bra som "solbeskyttelse" eller ikke? Anonymkode: fa1c1...c67 Det at den hindrer UVB-stråling i å trenge ned i huden, er ikke det samme som at den alene gir tilstrekkelig solbeskyttelse. I praksis betyr det først og fremst at huden ikke blir solsensitiv på samme måte som ved AHA-syrer. I sommerhalvåret er det uansett anbefalt å bruke solkrem som beskytter både mot UVA og UVB-stråler. Endret 25. november 2020 av Roci 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå