Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lang tekst og situasjon som jeg håper noen orker å lese og komme med råd på 😄

Folk har kanskje fått med seg at Norgesgruppen utbetaler bonus til sine ansatte i dagligvaren på opptill 10 000,- NOK, 1 000,- pr 10% stilling. Noe som er helt supert. Samtidig har Norgesgruppen veldig mange kjøpmannseide butikker, og der er det opp til kjøpmann om de vil utbetale bonus på lik linje som Norgesgruppen eller ikke.

Her kommer min problemstilling inn. Min samboer har jobbet i en slik kjøpmannseid butikk i 10 år nå. Kjøpmann i denne butikken har besluttet  betale ut bonus på lik linje som Norgesgruppen til sine ansatte. Problemstillingen min er.

Min samboer var ute i mammaperm fra 01.03.20 til 02.10.20. Deretter måtte hun ta ut lovpålagt 4 uker ferie. Her valgte hun å være grei med kjøpmann og ta ut ferien direkte etter mammaperm i oktober istedenfor i butikkens mest hektiske periode i november/desember. Dermed hadde hun ferie fra 05.10.20 til 31.10.20.

I brevet om bonusutbetaling presiserer kjøpmann følgende. Bonus utbetales til alle ansatte som har jobbet i tidsperioden 01.03.20 til 31.10.20. Dette er nøyaktig den tidsperioden min samboer har vært i mammaperm og ferie. Der stusser jeg med en gang. For jeg vet at en generell bonusutbetaling skal også gis til personer i foreldrepermisjon. Hadde det derimot vært en personlig resultatbasert bonus hadde hun ikke hatt krav på bonusen. Stusser også på at han spesifiserer nøyaktig den perioden hun har vært borte. Så logisk sett da, så hadde hun fått bonus hadde hun ikke vært grei og tatt ut ferien i oktober... Så på samboer at hun ble enormt skuffa, hun blir den eneste ansatte som ikke får bonus, og de har aldri fått bonus før. Selv sommervikarene får bonus, men ikke hun som har vært ansatt i 10 år fordi hun var så "uheldig" å være i mammaperm og grei å tok ut ferie tidlig istedenfor midt i julekaoset. Norgesgruppen selv betaler ut bonus til personer som er eller har vært i foreldrepermisjon i år. Hvorfor? Jo, fordi de er lovpålagt å gjøre det.

Hun veit selv at hun har krav på bonusen, men ønsker ikke bad feelings med sjefen, så hun tør ikke si ifra. Jeg kjenner det koker litt derimot. Synes det er en håpløs avgjørelse av han, ved å utelate en person fra denne ekstraordinære bonusen. Det er snakk om 10 000,- som er veldig mye for hu, men en veldig liten sum for de 8-9 millionene han har økt i omsetning i år.

• Merkelig at bonus kun blir utbetalt til de som har jobbet den perioden hun har vært borte. Konsekvens, hun er eneste ansatt som ikke får bonus.
  • Hvorfor gjelder plutselig ikke november og desember, de to travleste og tyngste månedene til butikken.
  • Likestillings og diskrimineringsloven sier følgende "Generell bonus som gis i sammenheng med virksomhetens resultater skal utbetales til alle ansatte, uavhengig av om man er i foreldrepermisjon eller ikke."
  • Ville hun altså fått bonus om hun hadde tatt ut ferien i november/desember istedenfor i oktober. Gir det mening?

Spørsmålet jeg stiller meg er. Jeg har fryktelig lyst å gi beskjed til sjefen hennes siden hun ikke tør. Men er det riktig av meg? Jeg er opptatt av at rett skal være rett, og alle skal få det de har krav på. Men er redd for å ødelegge forholdet mellom hun og sjefen om jeg sier ifra? 

Bør jeg si ifra på en hyggelig måte, som en hyggelig påminnelse til han om hvordan dette føles for hun? Evt en forsiktig påminnelse om at han faktisk bryter loven her? 

Setter stor pris på litt råd her! Synes det er vondt å se på skuffelsen hennes, og følelsen av å være utelatt og følelsen av å ikke bli satt pris på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun bør jo si fra selv. Men du kan støtte henne ved å lete fra regler slik du har gjort. Kan hun snakke med andre om dette, f.eks i andre butikker i kjeden om hvordan de har valgt å løse det? 

Forresten, hjelp henne med å levere en skriftlig søknad om å få bonus. Saklig og begrunnet slik du har satt opp her. Med henvisninger. 
Det er mitt beste tips. 

Anonymkode: 5586c...175

• Liker 5
Skrevet

Fra https://www.ldo.no/arkiv/klagesaker/klagesaker-1996---2005/2005/Bonus-og-fodselspermisjon-/

Likestillingsloven § 3 fastslår at dersom man stilles dårligere enn man ellers ville ha blitt fordi man tar fødselspermisjon, er det en forskjellsbehandling som kan være i strid med likestillingsloven. Dette fordi kvinner tar mesteparten av fødselspermisjonen, og at en forskjellsbehandling av disse vil kunne innebære en indirekte forskjellsbehandling av kvinner.

Av Likestillingsombudets praksis med saker om bonusutbetaling og permisjon, kan det utledes følgende:
Hvis utbetalingene er å anse som generelle tillegg som ikke relateres til resultatet i noe bestemt år, skal ansatte i fødselspermisjon behandles likt som andre ansatte. Det skal altså ikke foretas noen avkorting.
Når det gjelder resultatbaserte bonussystemer, er utgangspunktet at man har krav på sin rettmessige del av bonusen beregnet ut fra hvor mye man faktisk har arbeidet og dermed bidratt til resultatet.

Kort oppsummert - når bonusen er generell og ikke resultatbasert er dette diskriminering. Jeg synes du skal be samboeren din om å først spørre sjefen hvilken vurdering som er gjort her, og videre at hun har krav på bonus hun også. 

Anonymkode: 15418...55b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fra https://www.ldo.no/arkiv/klagesaker/klagesaker-1996---2005/2005/Bonus-og-fodselspermisjon-/

Likestillingsloven § 3 fastslår at dersom man stilles dårligere enn man ellers ville ha blitt fordi man tar fødselspermisjon, er det en forskjellsbehandling som kan være i strid med likestillingsloven. Dette fordi kvinner tar mesteparten av fødselspermisjonen, og at en forskjellsbehandling av disse vil kunne innebære en indirekte forskjellsbehandling av kvinner.

Av Likestillingsombudets praksis med saker om bonusutbetaling og permisjon, kan det utledes følgende:
Hvis utbetalingene er å anse som generelle tillegg som ikke relateres til resultatet i noe bestemt år, skal ansatte i fødselspermisjon behandles likt som andre ansatte. Det skal altså ikke foretas noen avkorting.
Når det gjelder resultatbaserte bonussystemer, er utgangspunktet at man har krav på sin rettmessige del av bonusen beregnet ut fra hvor mye man faktisk har arbeidet og dermed bidratt til resultatet.

Kort oppsummert - når bonusen er generell og ikke resultatbasert er dette diskriminering. Jeg synes du skal be samboeren din om å først spørre sjefen hvilken vurdering som er gjort her, og videre at hun har krav på bonus hun også. 

Der jo ikke en resultatbasert bonus. Dette er en ekstrordinær bonus som kommer fordi selskapet har hatt et unormalt godt økonomisk år. Så dette går jo under generell bonus da resultatbasert bonus er jo bonus basert på hver enkelt ansatt sine prestasjoner. 

Skrevet
Grigga skrev (2 minutter siden):

Der jo ikke en resultatbasert bonus. Dette er en ekstrordinær bonus som kommer fordi selskapet har hatt et unormalt godt økonomisk år. Så dette går jo under generell bonus da resultatbasert bonus er jo bonus basert på hver enkelt ansatt sine prestasjoner. 

Det var jo det jeg skrev?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun bør jo si fra selv. Men du kan støtte henne ved å lete fra regler slik du har gjort. Kan hun snakke med andre om dette, f.eks i andre butikker i kjeden om hvordan de har valgt å løse det? 

Forresten, hjelp henne med å levere en skriftlig søknad om å få bonus. Saklig og begrunnet slik du har satt opp her. Med henvisninger. 
Det er mitt beste tips. 

Anonymkode: 5586c...175

Problemet er at alle andre NG butikker i området er eid av NG, og der får alle bonus basert på stillingsprosent, selv de som er i eller har hatt foreldreperm. Hun jobber i den eneste kjøpmannseide NG butikken i området, så hun har ingen å sammenligne seg med. Hun er også eneste ansatte i butikken som ikke får bonus, så hun står helt alene og har ingen å diskutere det med. Kollegaene ønsker ikke å blande seg, og hun er redd for å skape splid med sjefen med å "tigge" etter bonus. Jeg har prøvd å overtale hun til å ta det opp med han, men hun er redd/tørr ikke...

• Liker 1
Skrevet
Grigga skrev (Akkurat nå):

Problemet er at alle andre NG butikker i området er eid av NG, og der får alle bonus basert på stillingsprosent, selv de som er i eller har hatt foreldreperm. Hun jobber i den eneste kjøpmannseide NG butikken i området, så hun har ingen å sammenligne seg med. Hun er også eneste ansatte i butikken som ikke får bonus, så hun står helt alene og har ingen å diskutere det med. Kollegaene ønsker ikke å blande seg, og hun er redd for å skape splid med sjefen med å "tigge" etter bonus. Jeg har prøvd å overtale hun til å ta det opp med han, men hun er redd/tørr ikke...

Hvilket område og hvilken kjede er dette? Jeg sender gjerne inn et anonymt tips, synes ikke ufine butikksjefer skal komme unna med noe sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var jo det jeg skrev?

Beklager, misforstod litt avslutningen din :)

Skrevet
Grigga skrev (Akkurat nå):

Beklager, misforstod litt avslutningen din :)

Skjønner :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket område og hvilken kjede er dette? Jeg sender gjerne inn et anonymt tips, synes ikke ufine butikksjefer skal komme unna med noe sånt.

Setter pris på det. Men dette er eneste kjøpmannsbutikk i området, veldig lokalt, og hun er eneste ansatte som ikke får bonus. Så blir lett avslørt at hun har "plepra" isåfall 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner :)

Men jeg stusser på hvordan disse to over "Generell bonus" skal tolkes? Hvordan tolker du forskjellen på disse to? 

• Generell bonus som gis i sammenheng med virksomhetens resultater skal utbetales til alle ansatte, uavhengig av om man er i foreldrepermisjon eller ikke (eksempelvis jubileumsbonus eller andre utbetalinger for å feire en begivenhet).
  • Generell bonus som gis på bakgrunn av virksomhetens resultater og opptjening, men uavhengig av arbeidstakers individuelle prestasjoner, skal gis til en arbeidstaker i foreldrepermisjon på bakgrunn av den perioden hun eller han faktisk har arbeidet.
Gjest Føsleguri
Skrevet

Er hun organisert i fagforening? I så fall snakk med tillitsvalgt.

Skrevet
Føsleguri skrev (2 minutter siden):

Er hun organisert i fagforening? I så fall snakk med tillitsvalgt.

Nei, dessverre ikke 😕

Skrevet
Grigga skrev (10 minutter siden):

Men jeg stusser på hvordan disse to over "Generell bonus" skal tolkes? Hvordan tolker du forskjellen på disse to? 

• Generell bonus som gis i sammenheng med virksomhetens resultater skal utbetales til alle ansatte, uavhengig av om man er i foreldrepermisjon eller ikke (eksempelvis jubileumsbonus eller andre utbetalinger for å feire en begivenhet).
  • Generell bonus som gis på bakgrunn av virksomhetens resultater og opptjening, men uavhengig av arbeidstakers individuelle prestasjoner, skal gis til en arbeidstaker i foreldrepermisjon på bakgrunn av den perioden hun eller han faktisk har arbeidet.

Nja her tror jeg bare de er uklare i måten å formulere seg på, det gjelder vel også "i sammenheng med virksomhetens resultater" og "på bakgrunn av virksomhetens resultater og opptjening" - hva er egentlig forskjellen her?

Tror man bare skal se bort fra at de er litt uklare, poenget er at det ikke er en resultatbasert bonus som avhenger av hvor mye hun f.eks. selger, men en bonus som gis uavhengig av arbeidsinnsats.

Grigga skrev (14 minutter siden):

Setter pris på det. Men dette er eneste kjøpmannsbutikk i området, veldig lokalt, og hun er eneste ansatte som ikke får bonus. Så blir lett avslørt at hun har "plepra" isåfall 😕

Ja kan tenke meg det.. da er nok den eneste og beste muligheten at hun sier fra selv. Jeg skjønner at hun kvier seg for dette, men det er jo heller ikke noe ålreit å jobbe for en som ikke verdsetter deg. Og særlig ikke etter 10 års innsats!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke hun har rett på den bonusen, da hun ikke har «jobbet i en risikosone» slik som de som fysisk har vært på jobben. Jeg vet om 3 andre som har hatt mammapermisjon i denne perioden i Norgesgruppen butikker, som heller ikke mottar bonus. Visst du tenker over det så blir det mer som ett tillegg. Om de som var på jobb under pandemien fikk 10 kr ekstra i timen f.eks, så ville ikke din samboer fått dette da dette er tenkt de som er på jobb.

Anonymkode: c4f5b...f07

Skrevet

Har dere fått vite at hun ikke får noe ? Den perioden som sjefen refererer til er det som er gjeldene for alle ansatte. Så er nok bare tilfeldig at det stemmer med mammaperm datoer. 

Og til og med de som har vært i sykemelding hos oss får denne potten de originalt skulle hatt.  Så eg ville ventet litt og sett. Utbetalingen er jo 10 desember. Så vent et par dager og se 😀 eg vil tro hun også ender opp med og få siden man ikke blir straffet for og være sykemeldt eller i permisjon 

Anonymkode: 1194f...312

Skrevet

Uansett så må ikke du snakke med sjefen! Da vil din samboer fremstå som veldig uprofesjonell. Hun må si fra selv! 
Og så bør dere grave litt i bakgrunnen for bonusen - om det er pga resultat, eller om det er ekstraordinær arbeidsinnsats pga korona. Det er to forskjellige ting, hvor den første vil gi bonus, mens den andre muligens ikke gjør det (siden hun jo ikke la ned en ekstraordinær innsats). 

Anonymkode: 0e604...630

• Liker 3
Skrevet

Hei hei!

Bonusen er ikke fordelt på 1000kr per 10% stilling.  Bonusen fordeles ut ifra hvor mye man har jobbet i perioden du oppgir, maksimalt 10000kr før skatt.

Med andre ord, har man tatt ut ferie, hatt ulønnet/lønnet permisjon, vært syk etc. etc., trekkes dette i fra potten.

Slik som jeg ser det, har dessverre ikke damen krav på bonus.

Skriver dette som anonym. 
Mvh. Ansatt i NG 

Anonymkode: 3a9ec...bb2

• Liker 1
Skrevet

Måtte lese ditt innlegg 2 ganger  og regne litt ut her.  Det virker ikke som at din partner har rett på bonus.  At hun har gått i mammapermisjon er ingen unnskyldning.  Hun har ikke stått i den vanskelige tiden som har vært.     At hun tok ut ferie for å bære snill sliter jeg litt med å tro på, men om det stemmer kvalifiserer det heller ikke til bonus.  HUN HAR IKKE VÆRT PÅ JOBB UNDER PANDEMIEN!   Skam dere som prøver å utnytte bonusordningen for de som har jobbet under tøffe vilkår siden mars 2020!

• Liker 1
Skrevet
twitter skrev (Akkurat nå):

Måtte lese ditt innlegg 2 ganger  og regne litt ut her.  Det virker ikke som at din partner har rett på bonus.  At hun har gått i mammapermisjon er ingen unnskyldning.  Hun har ikke stått i den vanskelige tiden som har vært.     At hun tok ut ferie for å bære snill sliter jeg litt med å tro på, men om det stemmer kvalifiserer det heller ikke til bonus.  HUN HAR IKKE VÆRT PÅ JOBB UNDER PANDEMIEN!   Skam dere som prøver å utnytte bonusordningen for de som har jobbet under tøffe vilkår siden mars 2020!

Være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...