AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Sliter med å gjøre ting. Å sette meg ned å jobbe med et privatist fag som jeg skal ta opp. Jeg slurver med alt. jeg er verdens mester i å finne på unnskuldninger. Råd? Hjelper ikke å si TA DEF SAMMEN OG FOR FAEN BARE GJØR DET. Anonymkode: 7daa7...f47
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sliter med å gjøre ting. Å sette meg ned å jobbe med et privatist fag som jeg skal ta opp. Jeg slurver med alt. jeg er verdens mester i å finne på unnskuldninger. Råd? Hjelper ikke å si TA DEF SAMMEN OG FOR FAEN BARE GJØR DET. Anonymkode: 7daa7...f47 Samme her🙈 nesten helt umulig! Har eksamen om 1 uke. Kan ingenting . Gjør alt mulig annet. Anonymkode: 3fe52...1a6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Det er et trekk ved personligheten din. Du må rett og slett finne noe som motiverer deg til å gjøre det du skal. Liker du å konkurrere kan du lage en konkurranse for deg selv med premie. Er du en som hater å få straff, så gi deg selv straff hvis du ikke gjør det du skal. Sett opp mål, og få gjerne noen til å kontrollere at du har fullført det du setter som mål. Anonymkode: a4d0b...f6c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er et trekk ved personligheten din. Du må rett og slett finne noe som motiverer deg til å gjøre det du skal. Liker du å konkurrere kan du lage en konkurranse for deg selv med premie. Er du en som hater å få straff, så gi deg selv straff hvis du ikke gjør det du skal. Sett opp mål, og få gjerne noen til å kontrollere at du har fullført det du setter som mål. Anonymkode: a4d0b...f6c Javisst, men problemet er at når straffen skal inntreffe, så finner man på unnskyldninger som gjør at straff ikke passer likevel... 🙄 Har det likedan, TS. Har dessverre ingen råd. Anonymkode: f10e5...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Selvdisiplin kan trenes opp Du må sterte med små ting som du klarer å følge opp så du får mestrings følelse, og så blir det mer og mer rutine og når du har kommet til det at det er litt rutine så har du kommet i bedre disiplin og da er det bare å holde stø kurs! 😄 Ikke føl at du er tilbake til start om du glipper, men kom deg opp og fortsett. Du sier "TA DEG SAMMEN!" det er strengt og slemt Baby steps så kommer du deg. Anonymkode: c92a7...713 4
Cordelia Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 (endret) Jeg leste et sted at du har ca. 5 sekunder fra du kommer på du skal gjøre noe, til hjernen tenker at "nei, gidder ikke". Det hjelper meg iblant å tenke at jeg har den tida før det ikke blir gjort. Da har du litt press på deg. Når jeg googler, så ser jeg at det er noe som heter "5 second rule". Så det går an å google videre. Endret 23. november 2020 av Cordelia 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 Godt å ikke være alene. Tar selv opp matte og prøver å legge om kosthold og begynne å trene. Men har null selvdisiplin Anonymkode: 5b6d9...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Jeg setter små konkrete mål som er lette å oppnå for å komme i gang. Jeg kan lese en side, fem minutter eller frem til neste underoverskrift. Det går ofte fortere enn jeg tror, så jeg fortsetter en side til og etterhvert er jeg i gang og i studiemodus. Selvdisiplin har jeg liten tro på. Det høres ut som noe man enten har eller ikke har, eller som kan trekkes ut av magikerens hatt. Jeg tror på rutiner og å ikke gi meg selv å skulke som alternativ. Jeg skal lese ti sider, f.eks, for det står i leseplanen. Leseplanen trumfer dagsform og om jeg føler for det eller viiiiiil. Anonymkode: cc344...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Jeg har slitt enormt med konsentrasjonen og prokrastinering hele livet. Og som du sier; det hjelper null og niks å få beskjed om å "ta seg sammen". Jeg finner det går litt lettere når jeg klarer bruke Pomodoro-metoden. Altså har jeg en pomodoro-app, som deler tiden min inn i 20-25 min jobbeøkter, med en 5 min pause mellom, og en 10-15 min pause hver fjerde pause. Det går lettere når jeg vet at nå trenger jeg bare jobbe 20-25 minutter, og så får jeg gjøre noe annet litt. Men, å få seg til å starte appen er ikke alltid like lett, så kan være langt på dag før jeg kommer i gang.. Anonymkode: a1e35...69f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Javisst, men problemet er at når straffen skal inntreffe, så finner man på unnskyldninger som gjør at straff ikke passer likevel... 🙄 Har det likedan, TS. Har dessverre ingen råd. Anonymkode: f10e5...ed7 Tja, hvis straffen er å betale en kompis x antall kroner, finner man fort ut at det kan være greit å jobbe litt. Greit å starte med å være ærlig. Men det lønner seg etterhvert når det går opp for deg hvor slapp du er. Iaf har jeg fått meg en vekker 😄😄 Anonymkode: a4d0b...f6c 1
Pipaluk Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Det kalles prokastinering. Jeg var med på et interessant webinar om dette. Hun som holdt webinaret, pekte på at alle ting vi gjør handler om vaner. Om du lager en vane med å gjøre visse ting, så vil du lettere kunne sette deg ned og faktisk få gjort noe. Det handler ikke så mye om motivasjon og positivt selvsnakk, men rett og slett vanene du lager deg. Det blir noe av det samme, som at du pusser tennene før du drar hjemmefra. Du tar på deg en deodorant. Dette er ting du gjør så automatisk at du ikke tenker over det. Men slike ting kan du også få til med studiearbeid, hvis du legger deg til en vane med å lese på bestemte tidspunkter, eller bruker klokkemetoden. En måte å jobbe på, når en sliter med motivasjonen er å jobbe etter klokkemetoden. Ta frem boka, og tell nedover fra 10 minutter. I de ti minuttene skal du lese i boka, eller gjøre noe studierelatert. Det er det samme hvor produktiv du er, poenget er at oppmerksomheten din skal være på faget. Så kan du fokuserer på ulike deler av faget. Da jeg skrev semesteroppgave sist, så jobbet jeg på denne måten ved at jeg satte av ti minutter på hvert felt. Det var motiverende å se at jeg faktisk fikk skrevet litt når jeg hadde en deadline. Og jobbe 10 minutter er bedre enn ingenting.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Du må øve, øve mer og øve litt til. Anonymkode: 61ea8...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå