Gå til innhold

Hvor ofte skal man til bedriftshelsetjeneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skal man egentlig til kontroll hos bedriftshelsetjeneste? Og hvem i bedriften er det egentlig som skal??

der jeg jobber så har vi det tredelt: produksjon, lager/støttefunksjon og administrasjon. Jeg er i støttefunksjonene og har vært på kontroll  en gang på 8 år, det samme som administrasjonen, mens «gutta i produksjon» er annethvert år...

Anonymkode: 066a3...884

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skal man egentlig til kontroll hos bedriftshelsetjeneste? Og hvem i bedriften er det egentlig som skal??

som regel holder det med en gang i hvert år. 

Skrevet

Jeg har vært yrkesaktiv i over 25 år nå og har aldri hørt om at det er noe man går til. Tror ikke det er vanlig i det hele tatt.

Anonymkode: a5b4a...9ac

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva man jobber med. Hvis du blir utsatt for sveiserøyk, kjemikalier, støy, osv. så er det naturligvis oftere enn om du jobber på kontor. Derfor helt vanlig at gutta i produksjonen går oftere enn du.

Anonymkode: 6a87c...949

Skrevet

Hvis "gutta i produksjonen" blir utsatt for kjemikalier etc i sin daglige jobb, så er det vel naturlig at lunger og slikt undersøkes jevnlig av bedriftshelsetjenesten, skulle jeg anta. Hvis ikke du har en jobb der du utsettes for noe som kan forringe din helse, så er det vel ingen grunn til å tråkke ned dørstokken til legen unødig?

Jeg har jobbet i en stor bedrift som hadde egen bedriftslege i bygget. Jeg ble innkalt i hytt og vær fordi de synes jeg var altfor tynn, samt at jeg røyket. Så de undersøkte meg på alle bauger og kanter flere ganger for å finne ut hvorfor jeg var så tynn. De fant aldri noe galt, og fant faktisk ut at jeg hadde god lungekapasitet til tross for røyking. De ansatte hos bedriftslegen, kunne selv se meg i kantinen hver dag og se at jeg spiste en stor og god porsjon lunsj daglig, valgte gjerne varmmat og ikke brødskiver, så mangel på mat ikke var årsaken til at jeg var så ekstremt tynn.

Kjenner ellers ikke til at de kalte inn folk jevnlig for å undersøke folk uten grunn. Det var helt unødvendig. Friske folk trenger ikke gå til legen bare for å få bekreftet at "ja, du føler deg nok helt fin, for vi finner ikke noe galt med deg, vi heller". Har man ikke spesielle arvelige sykdommer etc i familien, er det ingen grunn til å gå til legen hvert år bare for å gjøre det. Jeg gjør det ikke.

PS!
Jeg begynte å legge på meg da jeg rundet 40, og da jeg i tillegg sluttet å røyke et par år etter det, ble jeg normalvektig, så jeg er ikke lenger ekstremt tynn :)

Skrevet

Jeg er innom to ganger i året, men jeg må oppfylle flere fysiske krav for å få lov å gjøre jobben min. De andre som jobber med det samme må bare én gang i året for å bli godkjent, men jeg må to ganger siden jeg har astma. De som jobber i administrasjon her tror jeg aldri er hos bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: 7f6bb...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 11.46):

Det kommer jo veldig an på hva man jobber med. Hvis du blir utsatt for sveiserøyk, kjemikalier, støy, osv. så er det naturligvis oftere enn om du jobber på kontor. Derfor helt vanlig at gutta i produksjonen går oftere enn du.

Anonymkode: 6a87c...949

Ca 10-20% av jobben min foregår inne hos produksjonen, og pga lokalenes utforming er det innemellom dårlig luft hos oss på lageret pga røyk, kjemikalier ol. Det er mange tunge løft hos oss på lager/støttefunksjon, mye høye lyder og stress blant annet.. det vare bare derfor jeg lurte..

Anonymkode: 066a3...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...