AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Jeg jobber sammen med et par andre på et lite prosjekt. Jeg har en gitt rolle der. Nå finner jeg ut av at min nærmeste kollega på dette prosjektet har forhørt seg med en annen på vår gruppe, med omtrent samme kompetanse som meg, om et spørsmål knyttet til dette prosjektet. Jeg føler meg forbigått, latterliggjort og fordummet. Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg gjør en god jobb og har tilstrekkelig kunnskap, om ikke mer enn denne andre personen. Hva er det som får noen til å gjøre noe sånt? Bør jeg si ifra, på en subtil måte? Anonymkode: 7408c...11d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 Med mindre prosjektleder har bestemt at det er kun du som skal kontaktes for den type spørsmål som kollegaen din gikk til en annen med, så ser jeg ikke problemet. Selv om du har en gitt rolle, så har jo deltakerne lov å spørre andre også. Ikke ta alt for personlig. Anonymkode: 6475d...ec5 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Kanskje han bare synes det var bedre å snakke med din kollega? Anonymkode: 6d02d...329 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 Kanskje det kom opp mens de snakket sammen om noe annet? Eller kanskje vedkommende ikke liker deg og derfor går til andre? Hvorfor er du forbigått hvis den andre har samme kompetanse og er i samme gruppe? Anonymkode: 74425...712 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje det kom opp mens de snakket sammen om noe annet? Eller kanskje vedkommende ikke liker deg og derfor går til andre? Hvorfor er du forbigått hvis den andre har samme kompetanse og er i samme gruppe? Anonymkode: 74425...712 Vi har ikke verdens nærmeste forhold, men jeg synes likevel det er merkelig. Jeg hadde aldri gjort det samme. Også fordi det er naturlig at spørsmål om det aktuelle prosjektet primært holdes innad i prosjektet, noe annet er jo kontraproduktivt, da bruker man dobbelt opp med ressurser, jeg må uansett sette meg inn i det samme spørsmålet for å holde meg oppdatert. Anonymkode: 7408c...11d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre prosjektleder har bestemt at det er kun du som skal kontaktes for den type spørsmål som kollegaen din gikk til en annen med, så ser jeg ikke problemet. Selv om du har en gitt rolle, så har jo deltakerne lov å spørre andre også. Ikke ta alt for personlig. Anonymkode: 6475d...ec5 Jeg har en gitt fagkompetanse som jeg skal bidra med i prosjektet. Da er det merkelig at man velger å gå til noen andre med et prosjektrelatert spørsmål - det er hele årsaken til at jeg er med, for å svare på slike spørsmål. Kan godt hende at vedkommende ikke liker meg, men da vil jeg i så fall få uttrykke min frustrasjon over en idiotisk måte å håndtere noe slikt på. Og ekstremt lite strategisk, selv om man ikke "liker" noen personlig må man forholde seg profesjonelt og objektivt til andre. At noen ikke klarer det er for meg helt uforståelig. Anonymkode: 7408c...11d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 Virker som du lager mye styr ut av ingenting. Har vel ingenting med om du er likt eller gått bak ryggen på. Om din kollega vil spørre noen andre må da denne kollegaen få lov til. Forstår virkelig ikke hva som er problemet. Måten du ordlegger deg aggressivt her inne så kan jeg forstå at din kollega heller spør noen andre. Opplever du mye konflikter på arbeidsplassen der du er involvert? Anonymkode: a8c45...00d 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Virker som du lager mye styr ut av ingenting. Har vel ingenting med om du er likt eller gått bak ryggen på. Om din kollega vil spørre noen andre må da denne kollegaen få lov til. Forstår virkelig ikke hva som er problemet. Måten du ordlegger deg aggressivt her inne så kan jeg forstå at din kollega heller spør noen andre. Opplever du mye konflikter på arbeidsplassen der du er involvert? Anonymkode: a8c45...00d Nei. Aldri. Anonymkode: 7408c...11d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virker som du lager mye styr ut av ingenting. Har vel ingenting med om du er likt eller gått bak ryggen på. Om din kollega vil spørre noen andre må da denne kollegaen få lov til. Forstår virkelig ikke hva som er problemet. Måten du ordlegger deg aggressivt her inne så kan jeg forstå at din kollega heller spør noen andre. Opplever du mye konflikter på arbeidsplassen der du er involvert? Anonymkode: a8c45...00d Og måten å formulere seg på skriftlig på et forum er vel ikke akkurat overensstemmende med hvordan man forholder seg til andre på jobb - jeg antar at du også har kommet hjem frustrert fra jobb en dag og hatt en utblåsning eller to? Anonymkode: 7408c...11d 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gitt fagkompetanse som jeg skal bidra med i prosjektet. Da er det merkelig at man velger å gå til noen andre med et prosjektrelatert spørsmål - det er hele årsaken til at jeg er med, for å svare på slike spørsmål. Kan godt hende at vedkommende ikke liker meg, men da vil jeg i så fall få uttrykke min frustrasjon over en idiotisk måte å håndtere noe slikt på. Og ekstremt lite strategisk, selv om man ikke "liker" noen personlig må man forholde seg profesjonelt og objektivt til andre. At noen ikke klarer det er for meg helt uforståelig. Anonymkode: 7408c...11d Ja, men hva har prosjekleder sagt i forhold til hvem som skal kontaktes for hva? Hvis det ikke er noen føringer, så har jo din kollega egentlig ikke gjort noe galt. Anonymkode: 6475d...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 Så lenge du ikke er prosjektLEDER, så kan kollegerer snakke med hverandre og spørre så mye de vil. Uansett. Synes du virker butthurt og ikke lett å jobbe med Anonymkode: 99577...ed8 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hva har prosjekleder sagt i forhold til hvem som skal kontaktes for hva? Hvis det ikke er noen føringer, så har jo din kollega egentlig ikke gjort noe galt. Anonymkode: 6475d...ec5 Igjen - jeg har en gitt fagkompetanse som jeg skal bidra med i prosjektet. Det er jobben min og faller seg naturlig når man setter sammen team hos oss. Det sies aldri at X skal svare på de og de spørsmålene, det sier seg selv. Anonymkode: 7408c...11d 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Igjen - jeg har en gitt fagkompetanse som jeg skal bidra med i prosjektet. Det er jobben min og faller seg naturlig når man setter sammen team hos oss. Det sies aldri at X skal svare på de og de spørsmålene, det sier seg selv. Anonymkode: 7408c...11d Nei vel, så da har jo ikke prosjektleder lagt noen ubestridelige føringer. I så fall gjør ikke din kollega noe galt i utgangspunktet, du har jo selv skrevet at h*n har omtrent samme kompetanse som deg. I så fall burde ikke dette være et problem. Anonymkode: 6475d...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #14 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke er prosjektLEDER, så kan kollegerer snakke med hverandre og spørre så mye de vil. Uansett. Synes du virker butthurt og ikke lett å jobbe med Anonymkode: 99577...ed8 Det var et spørsmål som var knyttet opp mot noe jeg også jobber med. Du kan mene hva du vil om hvem du tror jeg er, men der tar du dessverre feil. Du har kanskje aldri vært frustrert over noe på jobb? Dersom familie eller venner forteller om noe kjipt på jobb antar jeg ikke automatisk at de er idioter som er vanskelige å samarbeide med eller at de forteller det de sier til meg på jobb. Anonymkode: 7408c...11d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #15 Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei vel, så da har jo ikke prosjektleder lagt noen ubestridelige føringer. I så fall gjør ikke din kollega noe galt i utgangspunktet, du har jo selv skrevet at h*n har omtrent samme kompetanse som deg. I så fall burde ikke dette være et problem. Anonymkode: 6475d...ec5 Igjen - det er kanskje sånn det fungerer hos dere, men ikke hos oss. "Ubestridelige føringer"? Prosjektleder skal da ikke fungere som en diktator? Man trenger ikke å si at ingeniøren seg på spørsmål knyttet til A og at selgeren ser på spørsmål knyttet til B. Det er idiotforklaring. Anonymkode: 7408c...11d 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #16 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det var et spørsmål som var knyttet opp mot noe jeg også jobber med. Du kan mene hva du vil om hvem du tror jeg er, men der tar du dessverre feil. Du har kanskje aldri vært frustrert over noe på jobb? Dersom familie eller venner forteller om noe kjipt på jobb antar jeg ikke automatisk at de er idioter som er vanskelige å samarbeide med eller at de forteller det de sier til meg på jobb. Anonymkode: 7408c...11d Jeg er frustrert hver dag på jobb over idiotleger, men blir ikke butthurt om en LIS går til en annen overlege med spørsmål om ortopedi selv om jeg er ortopedspesialist... Da hadde ikke dagene gått. Du burde ikke la sånne ting styre deg. Hvorfor SKAL alle gå til deg? Hvorfor MÅ de det? Det har ingenting å si for prosjektet om ETT spørsmål blir stilt til en annen. Da kunne dere jo hatt en dikator sittende på kontoret og kø utenfor Anonymkode: 99577...ed8 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #17 Skrevet 23. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Igjen - det er kanskje sånn det fungerer hos dere, men ikke hos oss. "Ubestridelige føringer"? Prosjektleder skal da ikke fungere som en diktator? Man trenger ikke å si at ingeniøren seg på spørsmål knyttet til A og at selgeren ser på spørsmål knyttet til B. Det er idiotforklaring. Anonymkode: 7408c...11d Nei, det er ikke å fungere som en diktator å legge føringer på hvordan kommunikasjon/spørsmål skal foregå, særlig der kompetane i gruppen er overlappende. Det er derimot å fungere som en tydelig leder, selv om jeg vet at det er mange ledere som er utydelige og stikker hodet i sanden. Eksempelet ditt er ikke så relevant her, for en selger og en ingeniør har typisk ganske forskjellig kompetanse, så det sier det seg mer selv at man går til de tekniske spørsmålene til ingeniøren og det salgsmessige til selgeren. Men her skriver du at din kollega har omtrent samme kompetanse som deg, og det vil da være mer åpent hvem som kan bli spurt, da med mindre prosjektleder har lagt føringer. Anonymkode: 6475d...ec5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #18 Skrevet 23. november 2020 Jeg sitter også med særegen fagkompetanse i diverse prosjekter, men søker ofte svar utenfor egen prosjektgruppe og ville ikke reagert altfor sterkt om andre gjorde det heller, tror jeg. Jeg ser på det som helt naturlig å se på andre innfallsvinkler, erfaringer, osv.? Om de eksterne innspillene derimot skal veie tyngre enn dine anbefalinger til slutt bør man jo kanskje derimot ta en prat internt. Anonymkode: fa3d2...070 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #19 Skrevet 23. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er frustrert hver dag på jobb over idiotleger, men blir ikke butthurt om en LIS går til en annen overlege med spørsmål om ortopedi selv om jeg er ortopedspesialist... Da hadde ikke dagene gått. Du burde ikke la sånne ting styre deg. Hvorfor SKAL alle gå til deg? Hvorfor MÅ de det? Det har ingenting å si for prosjektet om ETT spørsmål blir stilt til en annen. Da kunne dere jo hatt en dikator sittende på kontoret og kø utenfor Anonymkode: 99577...ed8 Du jobber i en helt annen bransje som jeg for øvrig kjenner relativt godt til. Det er ikke som på et sykehus, der er det selvfølgelig naturlig at man spør hvem som helst med den kompetansen man har behov for. Anonymkode: 7408c...11d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #20 Skrevet 23. november 2020 De fleste svarene her inne bærer preg av at alle jobber er forskjellige, og man jobber forskjellig alle steder. Hos oss er det et lite miljø, og ikke veldig mange å spille på. Det er derfor ganske irrelevant for meg å forhøre meg med flere andre utenfor et prosjekt når jeg lurer på noe. Jeg vet at Kari ikke har noen andre erfaringer å komme med enn Ola. Dersom man ønsker en annen innfallsvinkel kan dette gjøres etterpå - den diskusjonen må man ta med andre som er involvert - "jeg ser at vi ser på det på den og den måten, kanskje vi også skulle ha spurt Espen om hva han tenker her?". Anonymkode: 7408c...11d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå