Gå til innhold

Småbarnsmor: Å gå ned fra 100 til 80 % stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere som har gjort dette og kan fortelle hvordan dere la det frem for sjefen? 

Jeg kjenner jeg gruer meg litt til å spørre...

Er en konstant sliten småbarnsmor som har tenkt nøye og lenge igjennom dette det siste året. Har god økonomi og mannen er enig i valget mitt. I følge bedriften jeg jobber i kan jeg søke om å gå ned i stillingsprosent grunnet at jeg har små barn. 

Dere som har søkt: Gjorde dere det skriftlig eller ba om et møte med sjefen først? 

Anonymkode: 1b6a0...2ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bedt om et møte med sjefen. Sjekk personalhåndboka om det er noen spesielle skjemaer som må fylles ut. 

Ville også sjekka opp om du har en type stilling hvor du reelt får 80%, eller om du bare må gjøre de samme oppgavene på kortere tid til lavere lønn. 

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, Månestjerne skrev:

Ville bedt om et møte med sjefen. Sjekk personalhåndboka om det er noen spesielle skjemaer som må fylles ut. 

Ville også sjekka opp om du har en type stilling hvor du reelt får 80%, eller om du bare må gjøre de samme oppgavene på kortere tid til lavere lønn. 

Takk for svar.

Jeg jobber på et kundesenter, så typisk 9-16 jobb der vi ikke trenger å ta oppgaver «med hjem».

ts

Skrevet

Jeg informerte sjefen at jeg kom til å søke, så søkte jeg til personalsjefen. Søkte meg først ned i 75% stilling og fra neste år har jeg søkt meg ned til 60% 😊😀

Anonymkode: 29076...048

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg gjorde det når tredjemann var 2 år. Da hadde jeg jobbet ett år i firmaet. Sjefen min sitter i en annen by enn meg, så jeg ringte han og forklarte. Valgte å søke om det i tre år, men har forlenget det et par år. Jeg understreket at jeg ønsket å være fleksibel, og i noen perioder i året jobber jeg tilsvarende 100%, som jeg tar igjen andre deler ac året (nå har jeg en veldig selvstendig jobb så jeg ordner det selv)

Sjefen hadde forståelse for valget- og han prøvde faktisk å gi meg en kraftig lønnsøkning for å bøte på inntektsnedgangen min (jeg fikk høyrere lønn, men ikke så mye som sjefen min ønsket- HR satt ned foten). 

jeg ville snakket med sjefen før jeg sendte skriftlig søknad. Og søk om permisjon, slik at du har mulighet til å gå opp igjen om noen år. 

Anonymkode: 4d579...d73

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen av dere som har gjort dette og kan fortelle hvordan dere la det frem for sjefen? 

Er en konstant sliten småbarnsmor som har tenkt nøye og lenge igjennom dette det siste året. Har god økonomi og mannen er enig i valget mitt. I følge bedriften jeg jobber i kan jeg søke om å gå ned i stillingsprosent grunnet at jeg har små barn. 

Dere som har søkt: Gjorde dere det skriftlig eller ba om et møte med sjefen først? 

I min jobb ble jeg enda mer sliten av å jobbe 80%. Jeg måtte gjøre samme mengde arbeid på 80% av tiden. Jeg har aldri vært så sliten som da jeg løp rundt som en gal og skulle jobbe 80%. Dette var i Oslo kommune. 

Anonymkode: fb517...89f

• Liker 2
Skrevet

Alle bør jobbe 80% eller mindre uansett om de har barn eller ikke.

Jeg jobber 60% nå, jobbet 80%  med små barn. Da hadde jeg fri på mandager, utrolig deilig!

Anonymkode: c4127...56a

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa bare at jeg har tenkt til å søke om ulønnet permisjon siden jeg har barn. Hun fant fram skjema og jeg fylte ut. Gjort det i tre år nå. De kan ikke si noe på det. 

Anonymkode: 35a9d...b25

Skrevet

Jeg skal også gå ned til 80% på nyåret, ikke pga småbarn, men pga at jeg har slitt mye med sykdom de siste årene og jobben er rett og slett blitt for krevende.  Jeg har snakket med sjefen og det er greit for henne, men hun ba meg også om å sende en formell søknad minst en måned før planlagt "oppstart". Tror det er ganske standard opplegg.

Anonymkode: 8b111...70e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skal også gå ned til 80% på nyåret, ikke pga småbarn, men pga at jeg har slitt mye med sykdom de siste årene og jobben er rett og slett blitt for krevende.  Jeg har snakket med sjefen og det er greit for henne, men hun ba meg også om å sende en formell søknad minst en måned før planlagt "oppstart". Tror det er ganske standard opplegg.

OT, men Burde du ikke heller være sykemeldt? Nå vet ikke jeg hva slags sykdom du har, men mange som har blitt ufør som har brent seg på at de «frivillig» har redusert jobben sin slik at beregningsgrunnlaget for uførutbetalingen ble lat for lav. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ba om møte med sjefen. Har fått en ordning hvor jeg har 90% stilling, men er til stede fra 08-14 hver dag. Fikk 10% ekstra for å være litt tilgjengelig på tlf utover dette, ved behov. 

Funker godt for meg, og sjefen forsto godt behovet. Har 2 barn.

Skrevet

Forstår godt småbarnsfedre og - mødre som vil jobbe litt redusert i noen år. Det kan være et fornuftig valg. Men pass for all del på pensjonspoengene dine så du ikke sitter med skjegget i postkassen og tom bankkonto når du ønsker å gå av med pensjon... (som 70-åring🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

OT, men Burde du ikke heller være sykemeldt? Nå vet ikke jeg hva slags sykdom du har, men mange som har blitt ufør som har brent seg på at de «frivillig» har redusert jobben sin slik at beregningsgrunnlaget for uførutbetalingen ble lat for lav. 

Jeg synes det er surt å måtte gå ned i stilling, ja. Jeg har vært deltidssykemeldt en god stund nå, er i opptrappingsfasen nå og merker allerede at jeg vil ikke klare å jobbe fulltid i lengden. Alternativet er AAP og det vil jeg virkelig unngå. Men takk for omtanken :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I min jobb ble jeg enda mer sliten av å jobbe 80%. Jeg måtte gjøre samme mengde arbeid på 80% av tiden. Jeg har aldri vært så sliten som da jeg løp rundt som en gal og skulle jobbe 80%. Dette var i Oslo kommune. 

Jeg kunne også tenke med 80 % med tre små barn mellom 2 år og 6 år. Men ser for meg at det ville blitt akkurat som du beskriver her 😔 

Anonymkode: caf20...487

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sa bare fra til sjefen at jeg ønsket det og hun sa ok men at jeg måtte fylle ut en permisjonssøknad, der jeg søkte om 20 permisjon fra jobb. Nema problema

Skrevet

Er ikkje det veldig negativt for pensjonen da?

Anonymkode: 73bc5...9c7

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sett noen regnestykker på dette, og noen få år i 80 % stilling har ikke et så stort utslag på pensjon. 

Anonymkode: 10ad2...3a4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange ganger er det virkelig verdt det! 

Anonymkode: 072f8...198

• Liker 6
Skrevet

Be om et møte først.  Har du barn under 10 år er hovedregelen i Arbeidsmiljøloven at du har rett til redusert stilling.  Men dette gjelder bare dersom reduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for arbeidsgiveren din.  Ergo gjelder ikke retten uansett.  

Jeg har selv aldri jobbet redusert, men jobbet noen år i foretak med flest kvinner.  Der var det veldig vanlig å jobbe deltid, og alle fikk innvilget sine søknader selv om det bød på problemer.  For det meste har jeg jobbet i mannsdominerte bedrifter.  Kan ikke huske at noen søkte om redusert stilling der.   Så jeg tror aksepten for redusert stilling er større på en kvinnedominert arbeidsplass enn på en mannsdominert, selv i år 2020.  

Forstår at du har tenkt nøye gjennom dette.  Vil bare nevne at mange ansatte der jeg jobbet fortalte meg at det endte med at de brukte sin reduserte arbeidstid til å gjøre husarbeid.    Og at mannen deres sluttet å bidra i husvask etc.  Vi vet jo ikke hvordan arbeidsfordelingen hjemme hos dere er, og kanskje synes du det er ok uansett.  Ville bare nevne det.   

• Liker 3
Skrevet

Jeg var helt ærlig med sjefen i et privat møte og sa at jeg ikke klarte mer, at jeg var utrolig sliten og ønsket meg lavere stilling. La også til at jeg trodde en sykemelding stod på trappene om jeg ikke fikk det innvilget. Sistnevnte var ikke en trussel altså, bare informasjon for å klarere hvor ille det var. Møtte utelukkende forståelse og fukk spørsmål om hvilken % jeg ønsket meg :) Søkte etterpå. Følte sjefen fortjente en «forklaring» på søknaden.

Anonymkode: eb4fa...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...