Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er meningsfylt å ha noen å elske 

Anonymkode: 59861...6e3

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har sett den artikkelen resirkulert en del ganger, men den er vanskelig å forholde seg til gitt at det er snakk om en artikkel der en "behavioural scientist" markedsfører boken sin med det jeg antar skal være en oppsiktsvekkende påstand uten at jeg kan se at det pekes på noe særlig konkret utover mulig forskjell i helse, der en i alle fall i Norge ser lengre levealder for gifte:

https://www.fhi.no/nettpub/hin/befolkning/levealder/

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg har sett den artikkelen resirkulert en del ganger, men den er vanskelig å forholde seg til gitt at det er snakk om en artikkel der en "behavioural scientist" markedsfører boken sin med det jeg antar skal være en oppsiktsvekkende påstand uten at jeg kan se at det pekes på noe særlig konkret utover mulig forskjell i helse, der en i alle fall i Norge ser lengre levealder for gifte:

https://www.fhi.no/nettpub/hin/befolkning/levealder/

Gifte menn har høyere levealder, ja.

Anonymkode: 22dae...cec

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gifte menn har høyere levealder, ja.

Anonymkode: 22dae...cec

Artikkelen jeg viser til presiserer ikke at det kun gjelder menn, men si gjerne ifra om du har tall på dette. 

Skrevet

Jeg hadde definitivt ikke vært lykkeligere uten barna mine. Er lykkeligere nå selv som skilt og singel enn jeg var før jeg fikk barna.

Anonymkode: 2d6ac...6f5

• Liker 7
Skrevet

Ja, hvorfor gidder vi?

Det er et meget bra spørsmål. Giftet meg som godt voksen, da jeg fant en oppegående mann som ikke trenger å detaljforklares hvorfor kjønnsdiskriminering er slitsomt. Hadde jeg ikke funnet denne unike personen hadde jeg aldri giftet meg.

Barn har jeg valgt å ikke få, kan ikke si annet enn at det er aldeles nydelig å disponere tiden min akkurat som jeg vil.

Du kan selvfølgelig argumentere med at man ikke vet hva man går glipp av som barnløs, men barn kommer i mange innpakninger, er godt fornøyd med mitt valg.

Hvis man mangler gode venner : kjøp hund og behandle den bra. Da har du vennskap som virkelig betyr noe, i god form blir du også .

Anonymkode: adbea...9e4

• Liker 5
Skrevet

Jeg gidder ikke. The struggle. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi det er meningsfylt å ha noen å elske 

Tydeligvis ikke like meningsfullt som det å være singel og barnløs. 

Anonymkode: 801fc...2b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tydeligvis ikke like meningsfullt som det å være singel og barnløs. 

Jeg elsker jobben min, den gjør meg ikke alltid "lykkelig" som i glad og fornøyd hele tida, men jeg lever for de øyeblikkene der alt "stemmer". Når jeg står i vanskelige situasjoner, er det slitsomt der og da, neste uke kan alt snu og jeg føler enorm mestring. . Jeg tror å ha barn kan være en liknende opplevelse. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er lykke? Man blir mer sliten med barn. Man får mindre søvn og man har mer bekymringer. Hele tiden dukker det opp problemer som man må finne løsninger på. Forøvrig oppleves livet som mer meningsfullt med barn. Det er forskjell på å føle seg lykkelig eller å føle at livet har mening. 

Gjennomsnittlig er man litt mindre lykkelig de første årene etter at man har fått barn. Når barna er litt større, stabiliserer det seg og man er like lykkelig som de uten barn.

Alt dette har jeg hørt en psykolog snakke om i en podcast (husker ikke hvilken)

Anonymkode: f28ef...109

• Liker 1
Skrevet

Kvinner får sex når som helst med hvem som helst, så det kan ikke være sex som gjør at de vil være sammen med menn.

Ønske om barn er nok sentralt. Og økonomi. Å oppdra barn på egen hånd er tøft både økonomisk og på andre måter.

Anonymkode: e2fbd...258

Skrevet

Fordi det stemmer dårlig for meg. Jeg hadde alt unntatt mann og barn men hadde det ikke så bra likevel. Nå har jeg det. Jeg trenger tilhørigheten man har når man får sin egen flokk, og jeg trenger noen å elske for å være lykkelig.

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner får sex når som helst med hvem som helst, så det kan ikke være sex som gjør at de vil være sammen med menn.

Ønske om barn er nok sentralt. Og økonomi. Å oppdra barn på egen hånd er tøft både økonomisk og på andre måter.

Det er enda tøffere å oppdra barn når man bor med en annen voksen som ikke bidrar like mye som du selv gjør. Vanskelig å oppdra barn når forakten for mannen bare øker for hver dag som går.

TS, for å svare på det du spør om. Vi kvinner sosialiseres opp til å tro at vi vil finne prinsen på den hvite hesten. Vi proppes full med Disney-historier fra vi er småjenter. Gutter flaskes ikke opp på de samme illusjonene. De flaskes opp til å bli selvsentrerte. De har mødre som duller og daller med de og lar passere godt over 20 år før de flytter på hybel. De flytter hjemmefra med forventninger om at en kjæreste skal ta mammas plass. Vi kvinner tar det meste av ansvar mht barn og forhold. Og vi blir ulykkelige og utbrente av det. 

Anonymkode: 7a96d...63d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er enda tøffere å oppdra barn når man bor med en annen voksen som ikke bidrar like mye som du selv gjør. Vanskelig å oppdra barn når forakten for mannen bare øker for hver dag som går.

TS, for å svare på det du spør om. Vi kvinner sosialiseres opp til å tro at vi vil finne prinsen på den hvite hesten. Vi proppes full med Disney-historier fra vi er småjenter. Gutter flaskes ikke opp på de samme illusjonene. De flaskes opp til å bli selvsentrerte. De har mødre som duller og daller med de og lar passere godt over 20 år før de flytter på hybel. De flytter hjemmefra med forventninger om at en kjæreste skal ta mammas plass. Vi kvinner tar det meste av ansvar mht barn og forhold. Og vi blir ulykkelige og utbrente av det. 

Anonymkode: 7a96d...63d

Takk, godt formulert. Kunne ikke sagt det bedre selv. Tror også den konflikten mellom svigermødre og svigerdøtre handler nettopp om sønnen. Svigermødre ønsker en svigerdatter som kan ta vare på deres sønn, mens svigerdøtrene forventer en skikkelig oppdratt mann. Tilslutt så handler det om ta vare på mannen, alle kvinner er klar over at det er et ansvar. 

Bedre å få barn alene og oppdra barna selv, jeg orker ikke ta på meg mer ansvar. Kommer til å slite meg ut hvis jeg i tillegg skal vedlikeholde forholdet med mannen og passe på at behovene hans også er dekket når jeg egentlig burde fokusere på barnas behov. 

Anonymkode: 8ca39...23f

• Liker 3
Skrevet
On 11/23/2020 at 2:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg hadde definitivt ikke vært lykkeligere uten barna mine. Er lykkeligere nå selv som skilt og singel enn jeg var før jeg fikk barna.

Anonymkode: 2d6ac...6f5

Jeg og, barnet gir meg en enorm kjærlighet, ingen venner, kjæreste, karriere eller annen lykke kan noen gang sammenligne seg med det han gir meg. Mulig jeg er lykkeligere som singel dog, men tror heller det handler om at jeg har vært uheldig med tidligere partner 

Anonymkode: e0769...0dd

Skrevet

Følelsen av samhørighet, en å dele de praktiske oppgavene med, lønner seg økonomisk, oppfostring av barn, en å krype inn i armkroken til om kvelden når ungene sover, sengevarmer, sex ( mye forskjellig der ute, viktig å holde fast på han som er god i senga) en å spise middag sammen med, en å snakke med, en å gå tur med...

ja, hvorfor ikke? Jeg trives som gift kvinne 😊

Anonymkode: 77b60...337

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 19.07):

For noe tull!

Jeg kan få sex når og hvor jeg vil, men det bryr meg ikke, hvis jeg ikke er forelsket i vedkommende. Med en kjæreste er alt helt annerledes. Så jo, jeg er sammen med min kjæreste for sex.

Unger vil jeg ikke ha. 

• Liker 1
Skrevet

Det er derfor lesber er de lykkeligste 🤫

Anonymkode: 24fad...eac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...