Gå til innhold

Høye doser omega 3 farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar en spiseskje med omega 3 i det siste fordi det skal hjelpe på tørre øyne sier de. Så leser jeg på google at det er stor risiko for hjerneblødning og hjerteinnfarkt ved overdosering. Ble ganske redd nå. Noen som vet om det sremmer?

Anonymkode: edbff...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, smilo skrev:

Du må nok opp i adskillige spiseskjeer om det skal være noe fare. 

Men en spiseskje hver dag er greit? Det blir ca 15 ml.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at det er snakk om vanvittig høye doser og ikke bare en skje for mye? Jeg har hele mitt liv spist laks og makrell i tomat, jeg er også veldig glad i annen fisk og kan spise fisk så og si hver dag. Med andre ord får jeg i meg ganske mye omega-3. Ikke har jeg fått hjerneblødning eller hjerteinfarkt, samme gjelder min far som spiser svært store mengder fisk, og mye fet fisk. 

Anonymkode: 951bd...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de hadde ikke solgt tran i butikken om du fikk hjerteinfarkt og døde av la oss si 20 ml. Tenk nå litt.... 

Anonymkode: 951bd...db3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 7.44):

Men en spiseskje hver dag er greit? Det blir ca 15 ml.

Ja selvfølgelig. Sjekk hvor mye omega 3 det er i en ml, så ser du hvor mye du kan spise. Max dagsdose finner du om du googler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre i denne studien var hjertesyke 75+ åringer som var medisinert med bl.a blodfortynnende. Omega-3 er også blodfortynnende, og derfor må de være forsiktige med å ikke tynne ut blodet ytterligere. 

For unge, friske er D-vitaminmangel et større problem, så derfor er Omega-3 gunstig for friske.

Anonymkode: 9e565...6e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 11.08):

Flere?

Du vil ikke få 4åd fra fageksperter her inne, så du bør heller ta dette opp med fastlegen din!

Anonymkode: 39634...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt en hjerneblødning? Da kan du nok med fordel være restriktiv men har du ikke det så er det ikke noe å være bekymret for. Dessuten var det vel den eldre garden som for mye omega 3 var farlig for?

Anonymkode: ada54...3be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hørt at det funker noe blodfortynnende, slik at du burde stoppe inntak en stund før operasjon for å minske blødning (fikk høre det når jeg skulle operere visdomstenner).

Anonymkode: 6180e...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...