Karoline1907 Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Det eneste jeg interesserer meg for som er relatert til godt betalte yrker er helse. Interesserer meg over gjennomsnittet for psykologi og ernæring, og lege virker også som et perfekt yrke... Hudlege f.eks. Å lære om psykologi, mat, hudproblemer osv. er jo ting som jeg uansett ønsker å lære om fordi det kan hjelpe meg selv. Men- jeg suger jo i realfag, og har ikke valgt de fagene, så kan ikke bli lege eller ernæringsfysiolog. Kommer nok ikke inn på psykologi profesjon heller, og tror ikke jeg hadde elsket å snakke med folk med psykiske plager dagen lang... Aner ikke hva jeg bør studere! Føles feil å gå for juss eller økonomi når det krever så utrolig mye og jeg ikke har noe interesse for det når jeg har så stor interesse for andre gode yrker, men har jo liksom ikke noe valg... Jeg får bare 5’ere og 6’ere forresten, men fortsatt ikke 5,8 i snitt akkurat... Er SÅ takknemlig om noen svarer❤️ Dette stresser meg sånn, og har ikke så mange som kan hjelpe meg med de tingene...
Williel Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Er det noe du virkelig vil finnes det en måte å få realisert drømmene på. At man må ha over 6 i snitt for å bli lege er jo helt latterlig. Høye karakterer garanterer ikke for gode leger. Dra til Polen eller Ungarn og studer medisin, eller dra til Barcelona for å studere psykologi. Du virker oppegående og smart nok, men skolesystemet i Norge er altfor dårlig til å informere om hvilke muligheter du faktisk har. Hadde heller ingen som kunne hjelpe meg når jeg skulle velge karriere (ingen av foreldrene mine hadde studert), så forstår hvor frustrerende det er. Mitt beste råd er å kontakte ulike studiesteder og be om å få snakke med en studieveileder. Selv endte jeg opp som sivil ingeniør etter masse veiledning fra lærere og studieveiledere. Mange venner som valgte å ta medisin og psykologi, med dårligere karaktergrunnlag enn det jeg har, så «der det er vilje, finnes en vei» Masse lykke til! 1
Williel Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, Williel said: Er det noe du virkelig vil finnes det en måte å få realisert drømmene på. At man må ha over 6 i snitt for å bli lege er jo helt latterlig. Høye karakterer garanterer ikke for gode leger. Dra til Polen eller Ungarn og studer medisin, eller dra til Barcelona for å studere psykologi. Du virker oppegående og smart nok, men skolesystemet i Norge er altfor dårlig til å informere om hvilke muligheter du faktisk har. Hadde heller ingen som kunne hjelpe meg når jeg skulle velge karriere (ingen av foreldrene mine hadde studert), så forstår hvor frustrerende det er. Mitt beste råd er å kontakte ulike studiesteder og be om å få snakke med en studieveileder. Selv endte jeg opp som sivil ingeniør etter masse veiledning fra lærere og studieveiledere. Mange venner som valgte å ta medisin og psykologi, med dårligere karaktergrunnlag enn det jeg har, så «der det er vilje, finnes en vei» Masse lykke til! Undersøk ernæringsfysiolog, fysioterapeut eller medisinsk teknologi.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 Det holder vel med en tråd på dette emnet for idag? Du skal vel ikke ta en avgjørelse på dette natt til imorgen? 🙄 Anonymkode: 0fdb9...7ba
Karoline1907 Skrevet 22. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2020 50 minutter siden, Williel skrev: Er det noe du virkelig vil finnes det en måte å få realisert drømmene på. At man må ha over 6 i snitt for å bli lege er jo helt latterlig. Høye karakterer garanterer ikke for gode leger. Dra til Polen eller Ungarn og studer medisin, eller dra til Barcelona for å studere psykologi. Du virker oppegående og smart nok, men skolesystemet i Norge er altfor dårlig til å informere om hvilke muligheter du faktisk har. Hadde heller ingen som kunne hjelpe meg når jeg skulle velge karriere (ingen av foreldrene mine hadde studert), så forstår hvor frustrerende det er. Mitt beste råd er å kontakte ulike studiesteder og be om å få snakke med en studieveileder. Selv endte jeg opp som sivil ingeniør etter masse veiledning fra lærere og studieveiledere. Mange venner som valgte å ta medisin og psykologi, med dårligere karaktergrunnlag enn det jeg har, så «der det er vilje, finnes en vei» Masse lykke til! Tusen takk! Men koster det ikke mye å studere i utlandet uten gode nok karakterer? Er vel sånn 40 000 å gå på Bjørknes for å bli lege? Og må man ikke lære seg språket?😳
Karoline1907 Skrevet 22. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2020 52 minutter siden, Williel skrev: Er det noe du virkelig vil finnes det en måte å få realisert drømmene på. At man må ha over 6 i snitt for å bli lege er jo helt latterlig. Høye karakterer garanterer ikke for gode leger. Dra til Polen eller Ungarn og studer medisin, eller dra til Barcelona for å studere psykologi. Du virker oppegående og smart nok, men skolesystemet i Norge er altfor dårlig til å informere om hvilke muligheter du faktisk har. Hadde heller ingen som kunne hjelpe meg når jeg skulle velge karriere (ingen av foreldrene mine hadde studert), så forstår hvor frustrerende det er. Mitt beste råd er å kontakte ulike studiesteder og be om å få snakke med en studieveileder. Selv endte jeg opp som sivil ingeniør etter masse veiledning fra lærere og studieveiledere. Mange venner som valgte å ta medisin og psykologi, med dårligere karaktergrunnlag enn det jeg har, så «der det er vilje, finnes en vei» Masse lykke til! Og da må jeg vel fortsatt ta opp fagene... Kjemi 1+2, R-Matte, fysikk osv. Tror det hadde tatt knekken på meg😬
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det holder vel med en tråd på dette emnet for idag? Du skal vel ikke ta en avgjørelse på dette natt til imorgen? 🙄 Anonymkode: 0fdb9...7ba Sant... hvor mange tråder skal du lage om akk samme emne på samme dag ts? Anonymkode: 85725...950
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 Kjære ts! vil bare spørre om alt går fint? Du virker ekstremt stresset mtp at du har laget mer enn 6 tråder om det samme her😂Haster det for deg? trenger du svar innen to dager? TS du skal vite at slike ting tar tid å finne ut av, du skal trossalt jobbe med dette i 40 år og som du skrev i noen andre tråder og denne selv om du ønsker godt betalt, ønsker å bli rik og det kan virke fristende så ikke la det bli din førsteprioritering når du velger en jobb. Du har skrevet i flere av trådene dine at lege er noe som du ser for deg kunne fungert, siden man tjerner godt og kan spesialisere seg. Nå er det viktig du er klar over ts at en spesialisering tar ikke kort tid, det tar lengre tid enn hele legeutdanningen tilsammen. Mitt beste råd til deg er at du ikke skal henge deg så mye opp i lønn, da du sier du ikke har noen realfag og du bør nok ha en god kjennskap til det og trives godt med typisk biologi og forstå cellenes kjemiske reaskjoner for å bli lege. Da må du også være klar over at skal du ta alle disse realfagene så går det jo et ekstra år der. Det er viktig at når du skal ta slike valg så tenker du litt på dine personlige egenskaper, hva er det du er flink til? hva synes du er gøy og trives godt med? liker du å holde presentasjoner for andre? Liker du å reise? still deg selv heller slike spørmål enn å se direkte på yrker med høy lønn. for husk for alle de årene det vil ta deg å bli lege med spesialist kan du fint jobbe deg opp i et annet yrke og komme i en høy posisjon hvor du tilfeldigvis tjener ekstremt godt og det viktigste av alt trives!♥️ Anonymkode: 189e5...6de
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 ts, hva med å ta økonomi og adm? jobbe noen år, og evt ta master? du nevnte noe om markedsføring; jeg ville ikke tatt BA i et sånt fag, men noen praktiske yrkesrettet kurs. altså i tillegg til øk.adm. da er du kvalifisert for mange oppgaver i en bedrift. Anonymkode: ad6ca...0ae 1
Karoline1907 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts, hva med å ta økonomi og adm? jobbe noen år, og evt ta master? du nevnte noe om markedsføring; jeg ville ikke tatt BA i et sånt fag, men noen praktiske yrkesrettet kurs. altså i tillegg til øk.adm. da er du kvalifisert for mange oppgaver i en bedrift. Anonymkode: ad6ca...0ae Takk! Hva er det typisk at man får jobb som etter bachelor i økad?:)
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 10 minutter siden, Karoline1907 skrev: Takk! Hva er det typisk at man får jobb som etter bachelor i økad?:) det kan være mye forskjellig; det er en bred utdannelse. kunderådgiveren min i banken har den utdannelsen. kjenner mange med øk.adm som jobber på kontor. hvis du feks spesialiserer deg i regnskap stiller du godt kvalifisert. nå vet jeg ikke om du liker regnskap, men du trenger ikke være mattematikk-geni for å jobbe med det☺️bare et forslag😀 forstår at dette er vanskelig! jeg har mattematikk fobi og landet på en miks av lett regnskap og tungt språk🤭haha. Anonymkode: ad6ca...0ae
Karoline1907 Skrevet 23. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: det kan være mye forskjellig; det er en bred utdannelse. kunderådgiveren min i banken har den utdannelsen. kjenner mange med øk.adm som jobber på kontor. hvis du feks spesialiserer deg i regnskap stiller du godt kvalifisert. nå vet jeg ikke om du liker regnskap, men du trenger ikke være mattematikk-geni for å jobbe med det☺️bare et forslag😀 forstår at dette er vanskelig! jeg har mattematikk fobi og landet på en miks av lett regnskap og tungt språk🤭haha. Anonymkode: ad6ca...0ae Jeg har P-matte, så tror ikke jeg kan studere på NHH, og BI koster penger, så er det bra å studere på NTNU eller er ikke det like attraktivt for å få jobb?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #14 Skrevet 23. november 2020 1 time siden, Karoline1907 skrev: Jeg har P-matte, så tror ikke jeg kan studere på NHH, og BI koster penger, så er det bra å studere på NTNU eller er ikke det like attraktivt for å få jobb? NTNU er vel en anerkjent skole? hvis du kan ta øk.adm der ville jeg nok gjort det. men du må jo kjenne selv på hva du vil. jeg ville i første omgang oppsøkt en studieveileder, evt en coach. det er viktig å tenke over hvordan man vil jobbe; vil du jobbe i team? mest mulig alene? kun dagtid? kveldstid? vil du ha mye ansvar, eller trives du best med å få tildelt oppgaver? altså, det er mye å vurdere i tillegg til fag og skole. Anonymkode: ad6ca...0ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå