AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Hva kjennetegner en med denne diagnosen? Anonymkode: bdc5a...a86
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 Den er ganske omstridt, så er ikke noe hold i den. Så ikke tenk på det. Anonymkode: 963d8...262 1
Gjest Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Om du allerede er venn med personen er jo en diagnose helt irrelevant...
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Skrevet 23. november 2020 Diagosen kan du enkelt google selv. Hvilke av trekkene nøyaktig din venninne har, og i hvor stor grad, må du nesten se an personen for å se... Og hva rolle spiller det? Du bør behandle henne som enhver annen person: som et individ, med individuelle trekk. Sånne ting er nettopp grunnen til at jeg ikke forteller gudoghvermann om min diagnose: jeg er et individ, ikke En Person Med Aspergers. Nevøen min har også aspergers, og han er veldig, veldig ulik meg... Så å behandle oss likt, fordi vi har lik diagnose, ville blitt helt feil. Anonymkode: fdb6a...d25 3
GammelKaktus Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Kan du ikke oppføre deg som du gjør med de fleste andre? Jeg endrer meg ikke om jeg er med noen som har aspergers.
Chomsky89 Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den er ganske omstridt vet ikke helt hva du legger i omstridt, men den ble ikke fjernet fra ICD fordi den ikke er reel. Den er plassert under autismespekteret for å hindre overdiagnostisering Endret 23. november 2020 av Chomsky89 5
Silva Pluvialis Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 Bare behandle henne slik du behandler alle andre, og ikke ta opp eller snakk om diagnosen med mindre hun tar opp temaet først. 1
Jordbærkake34532 Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Etter hva jeg har skjønt er det å oppfatte ironi/sarkasme som kan være en utfordring, ellers er det ikke mye til hensyn man trenger å ta. Ville egentlig bare oppført meg som normalt, og siden det er forskjellig grader er det ikke sikkert du merker noe unormalt 😊 2
Chiubi Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 Kjenner du en med Aspergers syndrom, kjenner du én med Asperger. Folk er forskjellige, enten de har Asperger eller ikke. Behandle henne som en venninne, ganske enkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 Jordbærkake34532 skrev (35 minutter siden): Etter hva jeg har skjønt er det å oppfatte ironi/sarkasme som kan være en utfordring, ellers er det ikke mye til hensyn man trenger å ta. Ville egentlig bare oppført meg som normalt, og siden det er forskjellig grader er det ikke sikkert du merker noe unormalt 😊 Vel, ikke nødvendigvis. Jeg har Asperger og ganske drøy humor med en god del ting satt helt spissen. Jeg forstår dessuten ironi og poeng med dobbel bunn veldig godt Anonymkode: a33ee...afa
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Chomsky89 skrev (19 timer siden): vet ikke helt hva du legger i omstridt, men den ble ikke fjernet fra ICD fordi den ikke er reel. Den er plassert under autismespekteret for å hindre overdiagnostisering Når du går gjennom alle diagnosene som er i systemet/ICD så skjønner man at de fleste bare er tull. Anonymkode: 963d8...262 1
Chantielle Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Etter min oppfatning kan de være litt sære på enkelt temaer, men det er ikke noe å henge seg opp i. Veldig sterke meninger om enkelte temaer de har utdypet seg veldig i. Mer enn andre menn i gata 😅 Jeg tror en «typisk» ting er at de ikke helt klarer se en situasjon i fugleperspektiv. At de kanskje ikke kan forstå at sin egen reaksjon ikke går overens med realiteten av situasjonen. Men alle med Asperger er veldig forskjellige, dette er bare min erfaring Anonymkode: a624e...199 2
n_97 Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Den er omstridt fordi hans Asperger var nazist. Selve diagnosen er slettet og er flyttet innunder autisme spekteret. Vær tydelig og direkte, autister klarer ikke å lese kroppspråk. Ikke godta ufine kommentarer, si tydelig at du blir lei deg og vil heller at hun skal være mindre direkte. Høyfunksjonelle autister kan veldig mye om sine interessefelt så de kan være interessante personer å samtale med. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Nasisten jeg møtte på hadde Asperger... kan det være at han ble nasist fordi han følge samhold siden den kjente nazisten hadde Asperger? Anonymkode: a624e...199
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Du må bli kjent med henne og finne ut om det er noe spesielt du må ta hensyn til. Fint at du vet om diagnosen, at det er en grunn til at hun kanskje oppfører seg litt ‘pussig’. Noen kan f eks like en til en-situasjoner, men ikke takle bråket og uforutsigbarheten med en fest. Noen kan reagere med f eks gråt om omgivelsene blir for overveldende. Anonymkode: 4e52e...c3f
Pipaluk Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 21.56): Vel, ikke nødvendigvis. Jeg har Asperger og ganske drøy humor med en god del ting satt helt spissen. Jeg forstår dessuten ironi og poeng med dobbel bunn veldig godt Anonymkode: a33ee...afa Hva er dine problemområder?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 21.55): Hva kjennetegner en med denne diagnosen? Anonymkode: bdc5a...a86 Det er ingen skam å spørre ☺️ Det er sånn man får svar. Jeg selv "representerer" flere små grupper i samfunnet. Blant annet høytfungerende autisme. Synes det er veldig greit at folk stiller spørsmål om de lurer på noe. Hvordan ellers kan jeg vite hva de lurer på? Spørsmål er viktig. Ellers finner folk på egne svar, det er det som er farlig. Anonymkode: d0d90...62e 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Jeg er kvinne med aspergers. Jeg setter pris på folk som er tydelige. Å omgås folk føles ofte litt som et minefelt, og da er det godt når noen sier rett ut hva de har lyst til å gjøre, meninger osv. Det er også fint om de sier rett ut at 'det du sa nå såret meg litt'. Da kan jeg beklage meg og forsikre de om at det jeg sa var absolutt ikke ment negativt. Jeg kan rett og slett være litt direkte, eller si ting uten å filtrere det først. Jeg har spesielle interesser jeg gjerne kan prate masse om, og da får jeg kanskje ikke med meg at samtalepartneren er totalt uinteressert/lei. Da er det flott med noen som kan avbryte meg og skifte tema. Synes også det er greit med ei venninne som ler av rarhetene mine. Jeg vet veldig godt at jeg kan si/gjøre rare ting iblant, og da er det bedre når venninna peker det ut og ler, for da kan jeg også le av det istedenfor å måtte tenke "uff, var det dumt av meg å si/gjøre det?" og gruble masse senere på dagen. Men dette vil nok ikke stemme med alle. Noen tar seg nært av å bli ledd av. En annen ting: jeg blir veldig sliten av å være rundt folk. Noen ganger må jeg trekke meg tilbake og ta en dag/flere dager for meg selv. At venninner viser forståelse for at jeg må være litt for meg selv nå og da føles veldig godt. Da kan jeg si "Beklager, men i dag må jeg bare slappe av hjemme" istedenfor å finne opp løgner og unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kan bli med på fjelltur eller kaffebesøk. Anonymkode: 47b66...ebf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå