Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ny prøver
Skrevet

Prøver å bli gravid, og har begynt med Folsyre (0,4 mg, fra Nycomed). Har oppdaget at det også er folsyre i multivitaminene som jeg tar. På boksen står det at en tablett inneholder 0,2 ug (får ikke til å skrive tegnet, men den første bokstaven ser ut som en speilvendt u. Jeg vet ikke hva dette er for en mengde-angivelse. Noen som vet?). Multivitaminene er forresten også fra Nycomed.

Spørsmålet er dermed: Får jeg FOR MYE folat dersom jeg tar en av hver av tablettene hver dag?

Takknemlig for svar.

Hilsen fra "fersk i faget" :rodme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Det er i hvertfall ikke skadelig! Folat er en type B-vitamin, og det kroppen ikke trenger, skyller den ut gjennom urinen. De dosene som anbefales i Norge, er dessuten gjennomgående lavere enn de dosene man anbefaler i endel andre land, så sikkerhetsmarginen er nok stor.

Tegnet du beskriver, er den greske bokstaven my (fikk ikke til å sette den inn), og betegner dosen, i mikrogram.

Endret av Elphaba
Gjest gjest1
Skrevet

Hei, har hørt at det kan være lurt å spise 2 multivitaminer pr. dag (1 morgen og kveld) i stedet for å spise for mye. Men jeg vet ikke hva som er best. For mye av begge blir det jo! Men tipset har jeg fått fra en ernæringsfysiolog :)

Skrevet

Umulig å få overdose av folat, kroppen kvitter seg med det som evnt. er til overs. Spis i vei med glede!

Skrevet

Folat skiller kroppen ut det som er for mye, så ta for mye av det er ikke så farlig, men å ta to multivitamintabletter vil jeg IKKE tro er like lurt, de har jo ofte f.eks A vitamin i seg, som jeg mener er det vitaminet man skal sørge for å IKKE få overdose av som gravid. Du skal f.eks ikke ta tran og multivitamin fordi du får for mye av da A viamin som kroppen ikke skiller ut, i motsetning til f.eks folat)

Så at du rådes til å ta to multivitaminer heller enn for mye folat hørtes merkelig ut.

Men, det finnes multivitaminer for gravide som inneholder rett dose folat i tillegg til de andre vitaminene, det er jo også en mulighet å ta disse da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...