Gjest ny prøver Skrevet 4. august 2005 #1 Skrevet 4. august 2005 Prøver å bli gravid, og har begynt med Folsyre (0,4 mg, fra Nycomed). Har oppdaget at det også er folsyre i multivitaminene som jeg tar. På boksen står det at en tablett inneholder 0,2 ug (får ikke til å skrive tegnet, men den første bokstaven ser ut som en speilvendt u. Jeg vet ikke hva dette er for en mengde-angivelse. Noen som vet?). Multivitaminene er forresten også fra Nycomed. Spørsmålet er dermed: Får jeg FOR MYE folat dersom jeg tar en av hver av tablettene hver dag? Takknemlig for svar. Hilsen fra "fersk i faget"
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2005 #2 Skrevet 4. august 2005 (endret) Det er i hvertfall ikke skadelig! Folat er en type B-vitamin, og det kroppen ikke trenger, skyller den ut gjennom urinen. De dosene som anbefales i Norge, er dessuten gjennomgående lavere enn de dosene man anbefaler i endel andre land, så sikkerhetsmarginen er nok stor. Tegnet du beskriver, er den greske bokstaven my (fikk ikke til å sette den inn), og betegner dosen, i mikrogram. Endret 4. august 2005 av Elphaba
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2005 #3 Skrevet 4. august 2005 Hei, har hørt at det kan være lurt å spise 2 multivitaminer pr. dag (1 morgen og kveld) i stedet for å spise for mye. Men jeg vet ikke hva som er best. For mye av begge blir det jo! Men tipset har jeg fått fra en ernæringsfysiolog
Imax Skrevet 11. august 2005 #4 Skrevet 11. august 2005 Umulig å få overdose av folat, kroppen kvitter seg med det som evnt. er til overs. Spis i vei med glede!
Malama Skrevet 11. august 2005 #5 Skrevet 11. august 2005 Folat skiller kroppen ut det som er for mye, så ta for mye av det er ikke så farlig, men å ta to multivitamintabletter vil jeg IKKE tro er like lurt, de har jo ofte f.eks A vitamin i seg, som jeg mener er det vitaminet man skal sørge for å IKKE få overdose av som gravid. Du skal f.eks ikke ta tran og multivitamin fordi du får for mye av da A viamin som kroppen ikke skiller ut, i motsetning til f.eks folat) Så at du rådes til å ta to multivitaminer heller enn for mye folat hørtes merkelig ut. Men, det finnes multivitaminer for gravide som inneholder rett dose folat i tillegg til de andre vitaminene, det er jo også en mulighet å ta disse da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå