Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid tenkt jeg vil bli sykepleier.... Men har begynt å vurdere å bli lærer. Hvilke egenskaper er viktig for å kunne bli lærer? Hvordan er jobbmulighetene? Det er ihvertfall mye lavere poenggrensen på lærerstudiet hos skolen som jeg ønsker å studere hos. Der var poenggrensen for sykepleie poeng, mot 40,3 på lærerstudiet. Frister å ha fri fra jobb hver høytid og hele sommeren. Men jeg er ikke så glad i å være midtpunkt. Er også litt konfliktsky. Noen som har noen formeninger?

Anonymkode: ac550...d76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelene med lærer er avspaseringen.  

Veldig greit når man har barn. 

Men viktig at å trives i jobben :) hva føles riktig for deg?

• Liker 1
Skrevet

Du må vurdere nøye om du ønsker å bli lærer om du er veldig konfliktsky. 
man må kunne ta opp ubehagelige saker med foresatte, instanser og kollegaer. 

• Liker 1
Skrevet

Du bør like mennesker, og du bør like fag. Prate foran folk venner du deg til, men om du hater det blir jobben veldig slitsom. 
Du må jobbe veldig masse hele tiden, minst 43 timer i uka, bruke dine egne penger på ressurser, får ikke overtidsbetalt, konstant dårlig samvittighet og sannsynligvis vil du heller ikke få lærebøker eller arbeidsbøker. 

Jeg hadde blitt sykepleier. Heller ta ped etterpå og bli lærer på helse og oppvekst. Det tror jeg kan være en fin jobb. 

Anonymkode: cc28a...0c5

• Liker 5
Skrevet

Personlig syns jeg læreryrket er mye mer interessant! Det er et viktig samfunnsansvar; man får være med å forme fremtidens samfunn og mennesker. Selv har jeg en ba i et annet helseyrke - og det er bare brannslukking. Brannslukking i eldreomsorg, psykiatri osv. Det er ikke givende, bare slitsomt. Det finnes ingen handlingsrom pga økonomi. Vi trenger helsearbeidere, men personlig vil jeg ikke anbefale noen yrket videre.

Anonymkode: b6ac7...4bc

• Liker 3
Skrevet

Huff, feriene var det som fikk meg til å droppe det. Noe så jævlig som å være tvunget til å jobbe masse ekstra hele året og så ta det ut i tvungen avspasering når det passer arbeidsgiver og ikke når du selv ønsker, og det på de dyreste tidspunktene av året...

Anonymkode: e40e2...6eb

Skrevet (endret)

Jeg er lærer,  og setter veldig stor pris på jobben min. Skal du trives som lærer,  må du like å være i fokus, du må være tålmodig og like en variert hverdag. Man bør være trygg på seg selv,  da elever ofte kan prøve å utfordre deg.  

Det er veldig spennende å være lærer, og jeg synes jobben min er  viktig.  

Det er fint å ha fri jul, påske, en uke høst og vinter, og sommeren er utrolig deilig.  

Endret av tirben
  • Liker 3
Skrevet

Nå er lærerutdanningen blitt 5- årig og du tar en mastergrad. Sykepleier er 3 år, har lengden noe å si for deg? 

Anonymkode: df495...17b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er lærerutdanningen blitt 5- årig og du tar en mastergrad. Sykepleier er 3 år, har lengden noe å si for deg? 

Anonymkode: df495...17b

5 år er jo litt lenge. Jeg er ikke helt ung lengre.... Men tenker uansett å ta videreutdanning dersom det er sykepleie jeg velger, tenker på anestesi eller intensiv. TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 år er jo litt lenge. Jeg er ikke helt ung lengre.... Men tenker uansett å ta videreutdanning dersom det er sykepleie jeg velger, tenker på anestesi eller intensiv. TS

Husk at du kan få utdanningsstilling med 100% lønn. Jeg er selv intensivsykepleier og har master i intensiv. Tok masteren med tre barn og huslån så kunne aldri gjennomført dette på egen regning. Var ferdig når jeg var 38 år. Vi får 100% lønn under studietiden. Arbeidskravet i løpet av disse to årene er to helger i året og 3 uker på sommeren. Etter studiet går man opp 38 000 i året pga videreutdanning.       68 000 ekstra for master og 30 000 oppå der igjen hvis man velger å bli etter bindingstiden. Så jeg har 636 000 i grunnlønn før tillegg. Dette er internt på sykehuset jeg jobber ved så vet ikke hvordan det er på andre sykehus. 

Anonymkode: 4b174...376

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du kan få utdanningsstilling med 100% lønn. Jeg er selv intensivsykepleier og har master i intensiv. Tok masteren med tre barn og huslån så kunne aldri gjennomført dette på egen regning. Var ferdig når jeg var 38 år. Vi får 100% lønn under studietiden. Arbeidskravet i løpet av disse to årene er to helger i året og 3 uker på sommeren. Etter studiet går man opp 38 000 i året pga videreutdanning.       68 000 ekstra for master og 30 000 oppå der igjen hvis man velger å bli etter bindingstiden. Så jeg har 636 000 i grunnlønn før tillegg. Dette er internt på sykehuset jeg jobber ved så vet ikke hvordan det er på andre sykehus. 

Høres veldig bra ut. Hva tjener du ila av et år med inkl alle tillegg? Er det noen aldersbegrensning på utdanningsstillinger? Og hvor ofte jobber du helger?

Skrevet

Er ingen av delene selv, men ser for meg at sykepleiere kanskje har flere valgmuligheter innad i yrket? Altså flere forskjellige ting man kan jobbe med, mens læreryrket på en måte gir mindre valgmuligheter?

Anonymkode: b0baa...18f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig bra ut. Hva tjener du ila av et år med inkl alle tillegg? Er det noen aldersbegrensning på utdanningsstillinger? Og hvor ofte jobber du helger?

Jeg pleier å ligge rundt 700 000-750 000. Ingen aldersbrengsning så vidt jeg vet. Men du må stort sett søke på utdanningsstilling som alle andre vanlige stillinger og så blir man innkalt på intervju osv og vurdert. Er du over 60 og konkurrerer med mange 20 åringer så kan det jo være vanskelig fordi de får ikke nytte av deg så veldig lenge. 

Hos oss trengte vi ikke søke. Jeg jobbet allerede på en intensivavdeling og spurte bare sjefen muntlig og hun godkjente det. Hver avdeling har så og så mange utdanningsstillinger hvert år. Intensiv er jo veldig i vinden så der er det alltid mange stillinger. 

Jeg jobber hver tredje helg. Stortrives i turnus men familien gjør ikke det 😂 tok 5 år i dagstilling men gikk tilbake til turnus. Men blir nok over på dag igjen etterhvert. Med master i intensiv har du mange muligheter og dagstilling vil det være flere muligheter for(driftsykepleier, fagsykepleier, dagkirurgiske avdelinger ved PO/oppvåkninger samt poliklinikker) ja muligheter er mange. Jeg hadde ingen problemer med å få dagstillinger med en master i sekken. Har vært både driftsykepleier på intensiv og jobbet på poliklinikk som fagsykepleier. Men det kommer jo an på hvor du bor. Jeg bor i Oslo området og her det et hav av muligheter som sykepleier. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å ligge rundt 700 000-750 000. Ingen aldersbrengsning så vidt jeg vet. Men du må stort sett søke på utdanningsstilling som alle andre vanlige stillinger og så blir man innkalt på intervju osv og vurdert. Er du over 60 og konkurrerer med mange 20 åringer så kan det jo være vanskelig fordi de får ikke nytte av deg så veldig lenge. 

Hos oss trengte vi ikke søke. Jeg jobbet allerede på en intensivavdeling og spurte bare sjefen muntlig og hun godkjente det. Hver avdeling har så og så mange utdanningsstillinger hvert år. Intensiv er jo veldig i vinden så der er det alltid mange stillinger. 

Jeg jobber hver tredje helg. Stortrives i turnus men familien gjør ikke det 😂 tok 5 år i dagstilling men gikk tilbake til turnus. Men blir nok over på dag igjen etterhvert. Med master i intensiv har du mange muligheter og dagstilling vil det være flere muligheter for(driftsykepleier, fagsykepleier, dagkirurgiske avdelinger ved PO/oppvåkninger samt poliklinikker) ja muligheter er mange. Jeg hadde ingen problemer med å få dagstillinger med en master i sekken. Har vært både driftsykepleier på intensiv og jobbet på poliklinikk som fagsykepleier. Men det kommer jo an på hvor du bor. Jeg bor i Oslo området og her det et hav av muligheter som sykepleier. 

Takk for utfyllende svar. Jobber selv turnus i dag, og det har helt klart sine fordeler. Jeg har merket at dersom jeg jobber kun dagtid en uke så er kroppen helt utkjørt! Er det vanskelig å få jobb på intensiv som nyutdannet? Jeg bor også i Oslo-området. TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar. Jobber selv turnus i dag, og det har helt klart sine fordeler. Jeg har merket at dersom jeg jobber kun dagtid en uke så er kroppen helt utkjørt! Er det vanskelig å få jobb på intensiv som nyutdannet? Jeg bor også i Oslo-området. TS

Ja det er tungt å jobbe dagtid på en intensivavdeling eller post. Men å jobbe dagtid på poliklinikk, dagkirurgi osv syntes jeg ikke var noe slitsomt. Pasientene er ikke like syke og oppfølgingen blir en helt annen. 

Ja det er nærmest umulig å få jobb på en intensivavdeling som nyutdannet. De vil helst ha sykepleiere med minst 2 års klinisk erfaring fra sykehus. Det tror jeg uansett er lurt. Å begynne på en intensivavdeling som nyutdannet tror jeg blir for tøft. Det er bedre å starte på en sengepost og få prosedyrer i hendene samt begynne å tilegne seg det kliniske blikket for det bør du ha når du jobber med intensivpasienter. 

Så bra du bor i Oslo området, da er mulighetene reelle for deg. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Tar opp denne. Begge er jobber viktige, men er det noen sykepleier kan si hvordan det å ha ansvar for andres liv /helse føles. Gjør en sykepleier feil, kan det gi store konsekvenser. Trygghet i arbeidet, spesielt dersom en er alene. 

For lærere er en ikke i samme situasjon. 

Anonymkode: d08d3...591

Skrevet

Jeg er sykepleier, men vurderer sterkt å omskolere meg til lærer. Jeg synes ikke sykepleien er noe spennende faglig, og det et i grunn ingenting jeg har lyst til å fordype meg i. Jeg valgte sykepleie mtp å bli anestesi eller operasjonssykepleier. Men etter å ha jobbet på sykehus, opplevd mange dødsfall og virkelig kjent på det forferdelige alvoret og ansvaret man har, så vil jeg aldri jobbe som sykepleier på sykehus mer. Jeg liker heller ikke å jobbe med leger, hater det intenst å måtte jobbe under dem eller samarbeide med dem. Jeg vet disse følelsene kommer fra meg selv, men likevel. 
Tenker mye på å bli lærer nå fordi jeg tross alt liker å jobbe med mennesker, er interessert i mange forskjellige fag og var veldig skoleflink selv. Elsker å snakke, lese og skrive. Muligheten til å kunne jobbe selvstendig, ha en viss fleksitid, fri i høytidene, helger, alle feriene osv. Ja jeg vet det er mye jobb hjemme, men det er helt Ok så lenge jeg kan gjøre det nettopp hjemme, og slipper å møte på jobb i helgene og slite meg ut over tunge stell, løpe rundt med medisiner osv.

Anonymkode: 6cd19...6ca

• Liker 2
Skrevet

Det en også skal være klar over som sykepleier er at pårørende får mer og mer makt, det er det samme som foreldre til elever. Mange tror sikkert at det er de færreste pårørende som bryr seg så mye om hvordan gamlemor har det på sykehjem, men det er så FEIL som det kan bli! Vi ansatte kan oppleve å bli trakassert av pårørende som finner feil i alt som blir gjort, ingenting er godt nok, som tror på de sprøe historiene som demente kommer med f eks, det er blitt helt vilt, og jeg føler vi pleiere ikke har et reelt vern i disse situasjonen. Når det heller ikke hjelper at ledere kommer på banen, ja hva skal da hjelpe? Så dette er stort varsku til alle som vurderer å jobbe innen pleie, det er mange krevende pårørende og de blir fler og fler. Og vi blir færre og færre på jobb, med mer og mer komplekse oppgaver og pasienter.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det en også skal være klar over som sykepleier er at pårørende får mer og mer makt, det er det samme som foreldre til elever. Mange tror sikkert at det er de færreste pårørende som bryr seg så mye om hvordan gamlemor har det på sykehjem, men det er så FEIL som det kan bli! Vi ansatte kan oppleve å bli trakassert av pårørende som finner feil i alt som blir gjort, ingenting er godt nok, som tror på de sprøe historiene som demente kommer med f eks, det er blitt helt vilt, og jeg føler vi pleiere ikke har et reelt vern i disse situasjonen. Når det heller ikke hjelper at ledere kommer på banen, ja hva skal da hjelpe? Så dette er stort varsku til alle som vurderer å jobbe innen pleie, det er mange krevende pårørende og de blir fler og fler. Og vi blir færre og færre på jobb, med mer og mer komplekse oppgaver og pasienter.

Takk for synspunktene. 

Anonymkode: d08d3...591

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt sykepleier.

Anonymkode: 96cb3...c4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...