AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Vi er 3 søstre. Før Korona viruset kom var jeg i utlandet i 2 år. På slutten av de 2 årene mistet jeg kontakt med dem. Det hadde ikke noe med dem å gjøre, jeg var psykisk syk og det var meg som ikke ville snakke med noen. (snakket med min mor og far, for at de ikke skulle være redde for meg). Jeg kom tilbake til norge nesten akkurat da korona viruset begynte å florere. Vi fikk opp kontakten igjen i starten, og vi har forsåvidt kontakt nå også, men jeg føler ikke at jeg har lyst til å snakke med dem mer. De holder meg utenfor, klager og forventer for mye fra meg når vi først snakker. Når vi møtes så holder de meg også utenfor. Avbryter meg når jeg sier noe, bytter tema osv. De to ler godt sammen, men jeg føler meg bare som en byrde. De gir meg stygge og dømmende blikk. Dette gjør at jeg ikke får lyst til å møte dem, føler meg lite verdt rundt dem. Har fortalt dem at jeg føler meg utenfor, men de forstår ikke. De skylder på meg for alt, og vil aldri innrømme feil, men skyver alt over på meg. Jeg føler at de baksnakker meg mye. Hun ene søstra mi blir så sur når jeg ikke tar telefonen og forstår ikke at jeg var opptatt med noe, så tar hun ikke telefonen selv heller når jeg ringer opp igjen. Hvordan skal jeg avslutte kontakt med dem på en fredelig måte, uten at det blir noe store greier? Jeg barer orker ikke mer med dem. Jeg er glad i dem, men de gjør meg sykere med en slik oppførsel mot meg. Hun ene søstra mi er sånn som gir dømmende blikk og man kan føle hva hun tenker, hun andre er sånn som snakker nedlatende til meg, er uforståelig, drar meg ned og at alt skal handle om henne og bare skylder på meg for alt. Med en tungt hjerte, så må jeg kutte kontakten på en fredelig måte. Kom gjerne med forslag, setter pris på det. Tusen takk! Jeg er 22 og de er 28 og 30. Anonymkode: 01058...0d0
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Nå vet ikke jeg hvor mye familie du har, og jeg forstår at følelsene du har kjennes vonde, men samtidig synes jeg kanskje dette er noe man bør gjøre noe med framfor å bryte kontakten. Anonymkode: 31e4d...099 5
Sunnys Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 Altså.. her er det mye synsing.. du «tror» at de baksnakker deg.. du har vært borte i 2 år, og isolert deg fra de da du har vært psykisk syk.. du skriver ikke hva de kritiserer deg for? Klart de ler godt sammen når de er nære og har hatt tett kontakt.. at du føler deg utenfor, betyr ikke at de holder deg utenfor.. når du er psykisk syk så er det lett å overtolke andres væremåte og signaler. Du bare «føler» at hun tenker nedlatende om deg? har tanken slått deg at de kanskje er litt bekymret for deg? At de kanskje synes det er litt vanskelig og ikke helt vet hvordan de skal være mot deg når du har vært avvisende, og ikke har hatt kontakt med de på 2 år?? Kanskje hun blir bekymret når du ikke svarer på tlf? Men du velger å tolke det negativt? hvor åpen er du med de om problemene dine? Klarer du å fortelle hvordan du har hatt det i utlandet, hva som er utfordringen nå osv? du høres forferdelig hårsår ut.. du vil kutte kontakten med dine egne søstre fordi du «føler» deg utenfor? hvis du leser en del tråder her inne så kan du finne mange psykisk syke uten nettverk, ingen venner, ingen familie.. når folk er psykisk syke tror de at det er noe feil med alle rundt de.. og ikke seg selv. ta grep i eget liv og ikke overtolke ting som ikke er sagt 13
mia90 Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 Du må sette grenser. Gi klart og tydelig beskjed når det er noe du ikke liker, eller når noen tråkker over grensene dine. Responder, ikke reager. Ellers ville jeg ikke gjort noe stort ut av det, bare fadet de ut og forklart enkelt hvorfor om de spør. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Det Sunnys sa! 👆🏼 Det er jo umulig for oss her inne å vite sikkert om det er slik du sier, eller om det er «brillene dine» det er noe i veien med. Men det at du uttaler deg som noe à la allvitende om hva som foregår inni hodene på søstrene dine, er et rødt flagg i mine øyne. Jeg har en psykisk syk søster som ikke skjønner selv at det er brillene HUN oppfatter ting gjennom det er noe galt med, ikke hvordan vi andre faktisk lever og agerer. Hun høres ut akkurat som deg for utenforstående. Anonymkode: 30749...07a 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Skrevet 23. november 2020 Du kuttet dem ut i 2 år. Hva forventet du? At de skulle sitte på vent og alt skulle bli som før når du bestemte deg for å ta dem inn i varmen igjen? Her har du en stor jobb å gjøre for å reparere det du ødela Anonymkode: a387b...a25 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kuttet dem ut i 2 år. Hva forventet du? At de skulle sitte på vent og alt skulle bli som før når du bestemte deg for å ta dem inn i varmen igjen? Her har du en stor jobb å gjøre for å reparere det du ødela Anonymkode: a387b...a25 Nei, jeg ønsker ikke kontakt med dem. Jeg skal kutte all kontakt. Ts Anonymkode: 01058...0d0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #8 Skrevet 23. november 2020 Noen av dere som skriver her forstår ikke hva jeg mener. Det er ikke synsing. Jeg kjenner dem og vet hvordan dem er. Det er ikke riktig å være frekk mot meg fordi det er noe dem ikke liker. Jeg vil ikke forholde meg til det og få bli trykkt ned av dem. Takk for svar. Ts Anonymkode: 01058...0d0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kuttet dem ut i 2 år. Hva forventet du? At de skulle sitte på vent og alt skulle bli som før når du bestemte deg for å ta dem inn i varmen igjen? Her har du en stor jobb å gjøre for å reparere det du ødela Anonymkode: a387b...a25 Det jeg "ødela" faktisk? Hvor gammel er du egentlig? Har ingen som helst stor jobb med å reparere noe ang det, er ikke jeg som gjør noe galt. Jeg er hyggelig med dem og får bare sure miner. du vet ikke hva du prater om. Ts Anonymkode: 01058...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg "ødela" faktisk? Hvor gammel er du egentlig? Har ingen som helst stor jobb med å reparere noe ang det, er ikke jeg som gjør noe galt. Jeg er hyggelig med dem og får bare sure miner. du vet ikke hva du prater om. Ts Anonymkode: 01058...0d0 Du vet ikke hvorfor jeg kuttet kontakt i 2 år, jeg var psyksik syk, det ligger mer bak det. Anonymkode: 01058...0d0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 mia90 skrev (14 timer siden): Du må sette grenser. Gi klart og tydelig beskjed når det er noe du ikke liker, eller når noen tråkker over grensene dine. Responder, ikke reager. Ellers ville jeg ikke gjort noe stort ut av det, bare fadet de ut og forklart enkelt hvorfor om de spør. Ja, helt enig. Tusen takk. Ts Anonymkode: 01058...0d0
ClusterOfGrapes Skrevet 23. november 2020 #12 Skrevet 23. november 2020 En lei situasjon, TS. Tror at dynamikken i et søskenforhold ofte kan være avhengig av alderen mellom søsken. Du er en del yngre enn fine jevnaldrende søstre. De har har vært vant med at du er lillesøster. De vet bedre, skal lære deg, passe på deg og kanskje bestemme over deg. Ofte henger disse rollene igjen livet ut. Det er ikke sagt at du skal akseptere at de fortsatt skal behandle deg som en lillesøster, men det kan forklare deres væremåte overfor deg. Det virker som om du allerede har bestemt deg for å kutte kontakten. Hvis ikke tror jeg også, som en annen nevner her i tråden, at du må være mer tydelig. Når søster himler med øynene, er det lov å spørre om hvorfor hun gjør det, og at du da føyer til at du føler deg usikker når hun gjør det. Det samme med andre kommentarer du føler deg ukomfortabel med. Virker litt som om de oppfører seg som storesøstre med stor -S, ennå. Kanskje er de ikke er bevisst det, og ikke blir det før du gir dem tilbakemelding.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #13 Skrevet 23. november 2020 Sunnys skrev (15 timer siden): Altså.. her er det mye synsing.. du «tror» at de baksnakker deg.. du har vært borte i 2 år, og isolert deg fra de da du har vært psykisk syk.. du skriver ikke hva de kritiserer deg for? Klart de ler godt sammen når de er nære og har hatt tett kontakt.. at du føler deg utenfor, betyr ikke at de holder deg utenfor.. når du er psykisk syk så er det lett å overtolke andres væremåte og signaler. Du bare «føler» at hun tenker nedlatende om deg? har tanken slått deg at de kanskje er litt bekymret for deg? At de kanskje synes det er litt vanskelig og ikke helt vet hvordan de skal være mot deg når du har vært avvisende, og ikke har hatt kontakt med de på 2 år?? Kanskje hun blir bekymret når du ikke svarer på tlf? Men du velger å tolke det negativt? hvor åpen er du med de om problemene dine? Klarer du å fortelle hvordan du har hatt det i utlandet, hva som er utfordringen nå osv? du høres forferdelig hårsår ut.. du vil kutte kontakten med dine egne søstre fordi du «føler» deg utenfor? hvis du leser en del tråder her inne så kan du finne mange psykisk syke uten nettverk, ingen venner, ingen familie.. når folk er psykisk syke tror de at det er noe feil med alle rundt de.. og ikke seg selv. ta grep i eget liv og ikke overtolke ting som ikke er sagt Dette! Du har helt rett Anonymkode: eb1ec...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå