Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er jente på 18, men hakke peiling på hva jeg vil studere. Noen råd? Går på katta og får bare 5’ere og 6’ere, men tar ikke realfag siden jeg synes det er skikkelig kjedelig og har ikke hodet til det... Fikk 6’er i begge årene med p-matte, men det er vel ganske enkelt. Vet det høres barnslig ut, men jeg har lyst til å bli litt rik... Eller, det er vel ikke mulig å faktisk bli rik i Norge, men vil tjene bra. Noen muligheter? Jeg har alltid utelukket medisin og ernæring og sånt siden jeg tar jo ikke engang realfag, og hadde aldri fått bra nok snitt med de fagene, men det virker egentlig som drømmeyrket å være lege. Da kan man jo bli spesialist og faktisk bli rik, og det er meningsfylt og faktisk interessent å lære om helsen og sånt. Psykologi og ernæring synes jeg også er interresant, men om sagt er jeg ikke gode på de fagene, og vil tjene bra. Hva studerer de som har godt betalte kontorjobber hvor man ikke trenger realfag, og som man kan trives i? Tips?:) Setter UTROLIG stor pris på svar, rådgiveren på skolen min hjelper ikke noe særlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt på juss, men det virker så utrolig tørt og kjedelig... Men hva er egentlig interessant som man kan tjene på utenom medisin? Økonomi virker ikke noe mer interessant akkurat... Og med juss er man jo bundet til å bo i Norge hele livet... Og jeg føler bare ikke at jeg er en sånn type person, jeg er litt mer introvert som ikke er sååå opptatt av samfunn og sånt. Føler jeg høres helt ubrukelig ut nå, men er virkelig alle 6’erne jeg har jobbet for bortkastet? Jeg er jo smart, og flink til å skrive...

Skrevet (endret)

.

Endret av Heihola
Skrevet (endret)

-

Endret av Heihola
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er veldig få som blir rik av å være lønnsmottaker. Det er selvfølgelig en del yrker som gir mulighet for god lønn, mange av dem søker typisk kandidater med den type utdannelse du nettopp har avfeid. 

Men bli forfatter da vel. Trenger ikke studere noe først. 

Endret av Pappi
Skrevet

Jeg er straks ferdig med jusstudiet. Det er så tørt og kjedelig som du gjør det til. Jeg har aldri lest pensum fra A til Å. Kun lært gjennom caser, hvor man blir presentert for saker som i teorien kunne skjedd i virkeligheten. På den måten blir studiet alt annet enn tørt. Om man synes noen emner er lite spennende kan man jo bare velge å ikke jobbe med det etter studie. 

Man trenger heller ikke faktisk å være opptatt av samfunnet. Det er stortinget som vedtar lovene, og du trenger ikke ha noen formening utenom å forstå hva de innebærer. 

Man er heller ikke bundet til å bo i Norge hele livet, som noen over her skriver. Om man vil til utlandet, kan man hele 5. året spesialisere seg innen internasjonal juss. 

Anonymkode: a1e74...5f4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er straks ferdig med jusstudiet. Det er så tørt og kjedelig som du gjør det til. Jeg har aldri lest pensum fra A til Å. Kun lært gjennom caser, hvor man blir presentert for saker som i teorien kunne skjedd i virkeligheten. På den måten blir studiet alt annet enn tørt. Om man synes noen emner er lite spennende kan man jo bare velge å ikke jobbe med det etter studie. 

Man trenger heller ikke faktisk å være opptatt av samfunnet. Det er stortinget som vedtar lovene, og du trenger ikke ha noen formening utenom å forstå hva de innebærer. 

Man er heller ikke bundet til å bo i Norge hele livet, som noen over her skriver. Om man vil til utlandet, kan man hele 5. året spesialisere seg innen internasjonal juss. 

Anonymkode: a1e74...5f4

Er det ikke stressende med alt presset for å få gode nok karakterer? Og konkurransen mellom studentene? Hørt det ikke er så bra miljø heller... Vil jo ha gode minner å se tilbake på fra studietiden, men samtidig er jo det viktigste at man legger inn en smart investering i fremtiden sin. Jeg er villig til å ha noen kjipe år for å få et godt liv, men vet bare ikke om jeg hadde trivdes med å jobbe som jurist/advokat... Det er liksom ingen måte å få vite det på utenom å prøve, men 5 år er jo ikke bare-bare

Skrevet
3 minutter siden, Karoline1907 skrev:

Er det ikke stressende med alt presset for å få gode nok karakterer? Og konkurransen mellom studentene? 

Det er det nok for mange.

5 minutter siden, Karoline1907 skrev:

Jeg er villig til å ha noen kjipe år for å få et godt liv, men vet bare ikke om jeg hadde trivdes med å jobbe som jurist/advokat... Det er liksom ingen måte å få vite det på utenom å prøve, men 5 år er jo ikke bare-bare

For en del dreier ikke det seg om 5 år heller, men kanskje opp mot 10 år. Hele vgs+ et par år for å ta opp fag for å komme inn på et studiet, og deretter 6-7 år på selve studiet. Du som er 18 vet ikke så mye om studielivet, men jeg kan fortelle deg at de fleste som begynner på et studium bruker lenger tid enn det som er meningen. På UiO fullfører bare 30% en bachelorgrad på 3 år. 

7 minutter siden, Karoline1907 skrev:

Vil jo ha gode minner å se tilbake på fra studietiden, men samtidig er jo det viktigste at man legger inn en smart investering i fremtiden sin.

Å ha for høye ambisjoner, samt jage materiell rikdom er en ganske god måte å ødelegge de beste årene av livet på. 

Anonymkode: d4f42...d84

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det nok for mange.

For en del dreier ikke det seg om 5 år heller, men kanskje opp mot 10 år. Hele vgs+ et par år for å ta opp fag for å komme inn på et studiet, og deretter 6-7 år på selve studiet. Du som er 18 vet ikke så mye om studielivet, men jeg kan fortelle deg at de fleste som begynner på et studium bruker lenger tid enn det som er meningen. På UiO fullfører bare 30% en bachelorgrad på 3 år. 

Å ha for høye ambisjoner, samt jage materiell rikdom er en ganske god måte å ødelegge de beste årene av livet på. 

Anonymkode: d4f42...d84

Sååå da blir det ikke juss på meg?:) 

Skrevet
4 timer siden, Karoline1907 skrev:

Hei! Jeg er jente på 18, men hakke peiling på hva jeg vil studere. Noen råd? Går på katta og får bare 5’ere og 6’ere, men tar ikke realfag siden jeg synes det er skikkelig kjedelig og har ikke hodet til det... Fikk 6’er i begge årene med p-matte, men det er vel ganske enkelt. Vet det høres barnslig ut, men jeg har lyst til å bli litt rik... Eller, det er vel ikke mulig å faktisk bli rik i Norge, men vil tjene bra. Noen muligheter? Jeg har alltid utelukket medisin og ernæring og sånt siden jeg tar jo ikke engang realfag, og hadde aldri fått bra nok snitt med de fagene, men det virker egentlig som drømmeyrket å være lege. Da kan man jo bli spesialist og faktisk bli rik, og det er meningsfylt og faktisk interessent å lære om helsen og sånt.

Kjære vene!!! Du skal aldr gå inn i helse basert på at du vil bli rik eller tjener godt!!! Da kommer ikke den jobben til å fungere for deg... Jobbene innen helse spesielt lege som du nevner, er svært krevende og krever utrolig mye av deg som person... å bli spesialist er ikke noe barnemat og du kan ikke bli spesialist med en gang du er ferdig utdannet... det tar noen år før du kan få den på plass...

Anonymkode: 13ceb...4f4

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene!!! Du skal aldr gå inn i helse basert på at du vil bli rik eller tjener godt!!! Da kommer ikke den jobben til å fungere for deg... Jobbene innen helse spesielt lege som du nevner, er svært krevende og krever utrolig mye av deg som person... å bli spesialist er ikke noe barnemat og du kan ikke bli spesialist med en gang du er ferdig utdannet... det tar noen år før du kan få den på plass...

Anonymkode: 13ceb...4f4

Bra noen sa det!!! Aldri velg et yrke innen helse basert på lønn, det er noe av den verste feilen man kan gjøre....

For å bli en spesialist vil det ta deg nesten 15 år, 6 år med utdanning, praksis, 6 og et halvt år spesialisering. 

Anonymkode: 7ac3f...95c

• Liker 2
Skrevet

Kanskje jeg skal studere økonomi og administrasjon eller noe sånt da? Synes markedsføring virker litt interessant, men tror ikke det er så mye muligheter...?

Skrevet

Okay jeg får innse at legedrømmen ikke kommer til å skje hahahha. Jeg som begynner å gråte av P-matte hadde ikke hatt sjans 😂😂 Og virker ikke så gøy med arbeidshverdagen til en psykolog selv om jeg er interessert i faget... De fleste mennesker har vel jobber innenfor økonomi og administrasjon, og jeg tror ikke alle de har det som hobby akkurat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...