Gå til innhold

Gave til assistent i bhg - dere som jobber i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en assistent i barnehagen som vi er utrolig fornøyde med. Tenker litt på julegave til ham. Dere som jobber i barnehage, er det regler for hva man kan ta i mot? Er det noen makssum? Tenkte f.eks et gavekort og noe sjokolade.

Anonymkode: 0d1a7...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg pedagog, men da jeg var assistent fikk jeg både gavekort, blomster, sjokolade eller annet godt av enkelte foreldre. Er vel ikke noe makssum, du velger helt selv hva som er passende å gi🙂 

men et lite tips; de foreldrene som har gitt meg presanger pleier å gi det på døra, eller når jeg hadde senvakt og var alene på arbeidsplassen.  Det kan bli dårlig stemning blandt de ansatte om bare enkelte får gaver😂

• Liker 8
Skrevet

Jeg har fått både det ene og det andre da jeg jobbet i barnehage. Har fått alt fra vin, bobler, kort, sjokolade, osv.

Anonymkode: 3c949...128

• Liker 1
Skrevet

Dårlig gjort å gi bare til en på avdelingen da! Enten alle eller ingen tenker jeg. Da kan du heller skrive et personlig kort på gaven til «favoritten». Så enten en fellesgave til alle ansatte på avdelingen, eller en til hver. Å bare gi den ene blir det fryktelig dårlig stemning av.

Anonymkode: c45dd...6d7

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dårlig gjort å gi bare til en på avdelingen da! Enten alle eller ingen tenker jeg. Da kan du heller skrive et personlig kort på gaven til «favoritten». Så enten en fellesgave til alle ansatte på avdelingen, eller en til hver. Å bare gi den ene blir det fryktelig dårlig stemning av.

Hvorfor det? Noen ganger er det enkelte voksne som skiller seg ut, og som får en dypere connection med barnet. F.eks. barn med særlige behov som har fått ekstra oppfølging fra en voksen i forbindelse med det, eller bare en voksen som barnet kommer til å savne ekstra mye over ferien.

Vi er jo voksne,- vi er ikke barn lenger som krever at alle skal få likt 😅

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Noen ganger er det enkelte voksne som skiller seg ut, og som får en dypere connection med barnet. F.eks. barn med særlige behov som har fått ekstra oppfølging fra en voksen i forbindelse med det, eller bare en voksen som barnet kommer til å savne ekstra mye over ferien.

Om det er barn mef spesielle behov som har egen assistent , så er det helt greit å gi kun til de, utenom det så nei 

Anonymkode: 0a5a8...6eb

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok hvis det er et barn med spesielle behov som har egen assistent «24/7», men ellers er det ikke greit. 

Kan jo snu litt på det da, hva hadde du syntes om at de ansatte hadde tydelig favorisert et annet barn foran deg? Nei, favorisering er ikke greit, hverken av foreldre eller ansatte. 

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok hvis det er et barn med spesielle behov som har egen assistent «24/7», men ellers er det ikke greit. 

Kan jo snu litt på det da, hva hadde du syntes om at de ansatte hadde tydelig favorisert et annet barn foran deg? Nei, favorisering er ikke greit, hverken av foreldre eller ansatte. 

Jeg jobber i barnehage selv, og det kan være vanskelig for foreldre å kjøpe noe til alle voksne. Vi er i utgangspunktet 4 voksne på avdelingen men nå er en sykemeldt, to jobber redusert, vi har flere vikarer innom. Dette er over lengre tid.. 

Jeg tenker at om barnet har et spesielt nært forhold  til en av de voksne, så vet de andre det, og bør vise forståelse hvis bare den ene får en gave. 
ellers er jo kort med personlige ors eller fellesgave på pauserommet alltid fint❤️
(vi kan ikke favorisere et barn, men det er forskjell på barn og voksne)

Anonymkode: bbea5...2cf

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips! Det er snakk om en assistent som er med barnet vårt hele tiden, altså er ikke barnet vårt med de andre voksne. Så jeg tror ikke noen ville tatt det ille opp. 😊

• Liker 1
Skrevet

Det var en mannlig assistent i vår barnehage som fikk en større pengesum av et foreldrepar ett år... Han fikk ikke lov å beholde de, men måtte gi dem tilbake. 
Ikke gi noe dyrt eller en stor pengesum tenker jeg. Heller noe personlig som viser at dere setter pris på personen. 

Anonymkode: 353cf...21c

Skrevet

Er det greit å kjøpe sjokolade og div og gi de ansatte nå, eller kommer de til å si "korona" og ikke ta i mot? 😂

Anonymkode: 8719e...4a0

• Liker 1
Skrevet

Helt innafor å gi en liten gave. Sjokolade er alltid kjekt å få. 
hadde min kollega fått ei gave og vi andre ikke hadde fått, hadde jeg vært glad på hennes vegne og unnet henne det. Men det er meg. Noen blir sjalu og kan skape dårlig stemning, men det er deres problem. 
gjør det som passer deg. 
men hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en Twistpose til avdelingen sammen. Hvis du vil sette ekstra pris på den ene voksne kunne du kjøpt en melkesjokolade til han i tillegg. 
det kan bli kleint for han å få gave uten at de andre får.. 

Anonymkode: 2d5bd...558

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips! Det er snakk om en assistent som er med barnet vårt hele tiden, altså er ikke barnet vårt med de andre voksne. Så jeg tror ikke noen ville tatt det ille opp. 😊

Sykt spesielt å kjøpe gaver til ansatte i bhg og skole. Sees på som smøring blant oss som jobber i denne sektoren...

Anonymkode: 7a8de...c36

Skrevet
3 timer siden, Badbunny skrev:

Nå er jeg pedagog, men da jeg var assistent fikk jeg både gavekort, blomster, sjokolade eller annet godt av enkelte foreldre. Er vel ikke noe makssum, du velger helt selv hva som er passende å gi🙂 

men et lite tips; de foreldrene som har gitt meg presanger pleier å gi det på døra, eller når jeg hadde senvakt og var alene på arbeidsplassen.  Det kan bli dårlig stemning blandt de ansatte om bare enkelte får gaver😂

Joda, det er grenser for hva man kan motta. I alle fall om det er kommunalt. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt spesielt å kjøpe gaver til ansatte i bhg og skole. Sees på som smøring blant oss som jobber i denne sektoren...

Sykt å anse en hyggelig gest som smøring.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjøpte gave til alle ansatte i barnehagen til vårt barn. Det er rett og slett fordi de er så ufattelig flinke❤ Ikke for å smiske, men fordi de skal vite at de gjør en så utrolig bra jobb med barna våre 🤩 Og jeg vet hvor god den følelsen er når noen gir deg en klapp på skuldra for jobben du gjør. Det er tross alt hjertene våre de tar seg av hver eneste dag!

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Brunello skrev:

Joda, det er grenser for hva man kan motta. I alle fall om det er kommunalt. 

Ok hvor går grensen da? Jobber privat så vi har ingen grenser. Uansett hvis man gir det «privat» så er det ingen som kan legge seg oppi det. Man trenger ikke å si det til alle sammen

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør vi virkelig ikke! Man får stort sett en takk og noen gode ord og man blir sjeldent overrasket over hvilke foreldre som kommer med gaver. Altså tar man det ikke som en smøring. Hadde man fått  en svær gave av foreldre man hele tiden hadde hatt litt dårlig kjemi med og et innmari tøff foreldresamarbeid med fordi vi hadde meldt en sak til barnevernet så hadde det vært noe annet, men det har jeg aldri opplevd.

Det som har betydd mest for meg er noen ord fra foreldrene i et kort. Ofte kommer kortet sammen med litt sjokolade (melkehjerter f.eks.).

Jeg har også fått kopper, men det var mer vanlig før. Nå vet de fleste at de fleste har skapene fulle og dessverre kan kopper fort bli stående ubrukt i skapet. 

Men jeg fikk en gang en personlig kopp av et barn som foreldrene sa at ropte på meg når han slo seg hjemme f.eks. Denne koppen betyr mye for meg, men det var også en kopp som barnet hadde laget selv.

Anonymkode: b8699...259

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig! Jeg har jobba med barn og voksne med spesielle behov i barnehage og skole og fått mange små gaver, og aldri tenkt på det som smisk. Det er bare veldig hyggelig!

Det stemmer som noen sier, om man jobber i kommunen kan man ikke ta imot gaver av "verdi", men det står ikke hvor mye det er. Jeg har fått vin, kopp, julepyntfigur mm. Anbefaler å gi noe lite og skrive et kort! F.eks. en julekule? 

Anonymkode: b1c5f...2a6

Skrevet
2 timer siden, Badbunny skrev:

Ok hvor går grensen da? Jobber privat så vi har ingen grenser. Uansett hvis man gir det «privat» så er det ingen som kan legge seg oppi det. Man trenger ikke å si det til alle sammen

Har man grenser, gjelder de selvsagt privat også. Du kan jo søke etter hva som skjer med offentlige ansatte som tar imot gaver de ikke burde tatt imot.

Jeg vet ikke eksakt grense. Er ikke offentlig ansatt.

For de fleste private bedrifter er det interne regler for mottak av gaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...