Gå til innhold

Damebeger

Gjest Aricept..

Anbefalte innlegg

Gjest Aricept..

I en annen tråd her leste jeg at det finnes noe som heter damebeger. Leste litt på siden deres.

Synes det virker litt interessant - miljøvennlig, billig, og slippe å bytte så ofte..

Men så er det også en del av meg som synes det virker litt "ekkelt" og uhygienisk på en eller annen måte... Men det er vel ikke egentlig det?

Noen med egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spesielt ekkelt, nei. Og ikke noe mer uhygienisk enn noe annet heller.

Kan ta litt tid å venne seg til bruken, men det er helt genialt å slippe å tenke på å skifte bind/tampong hele tiden. Dessuten er det så og si null risiko for tss ved bruk av damebeger.

Jeg bruker denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg elsker min divacup. Skiftes to ganger i døgnet. Slipper å tenke på at man har mensen :) Hvordan klarte man seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh - det var nytt for meg. Hvordan funker den?

Funskjonen er enkel. Den samler opp blodet, og så tømmes den innimellom. Den lager vakum, slik at lekkasjer ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe forskjell på damebeger og divacup, eller er det bare internasjonal og norsk side??

Når den samler opp blod, er det mye blod? Altså, (sorry hvis det blir veldig detaljert..), blir det mye gris når man skal skifte? Er det mulighet for at det renner over?

Den er vel designet for at den ikke skal det? Og mitt utgangspunkt er at jeg som oftest blør for lite til å bruke tamponger, så det burde vel ikke skje...

Er den vanskelig å bruke? Kjenner man den? Leste at den ikke skulle langt opp, vil det si at den sitter lengre ned enn en tampong?

Vurderer dette seriøst nå, tenk så deilig å slippe å skifte så ofte! Men er redd jeg kommer til å synes den er vanskelig å bruke..

Hva med renhold, hvordan vasker dere den? Og hvordan oppbevare den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er materialet den er laget av. Damebeger er i naturgummi, divacup er i medisinsk silikon. Forskjellen er vel at damebegeret lukter litt gummi.

Vi blør mindre enn vi tror, siden tamponger suger opp mye mer enn bare blod, og det skal mye til å fylle divacupen helt, selv ved kraftige blødninger. Isåfall er det bare å tømme den litt oftere.

Når den skal tømmes, så gjøres det i do, slik at det ikke blir grisete andre plasser. Divacup kan kokes, så sterilisering skal ikke være noe problem. Oppbevaring er vel sånn som man ønsker selv. Min kom i en søt liten tøypose, og har fast tilholdssted i toalettveska.

Man kjenner den ikke ved bruk. Like lite som man kjenner tamponger. Det kan ta en stund før man får det til ordentlig, jeg har ikke fått det til før nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette så interessant ut!

Men jeg må komme med noen spm jeg også:

er det vanskeligere å sette inn/ta ut enn tamponger? Ble litt bekymret for dette vakuumet, hva om man ikke får den ut:overrasket:

Er den like tett som tamponger, dvs kan man svømme med den?

Kan man få kjøpt den andre steder enn over nettet (feks apotek el)?

Tror forøvrig det skal mye til før den renner over. Tross alt er det ikke så mye som kommer under en menstrasjon, det bare føles sånn noen ganger. Da er det jo uansett bare å bytte den oftere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt trening går det veldig lett å sette den inn og ta den ut. Vakumet skaper ingn problemer, siden man kniper til i bunnen av begeret og dermed lager en glippe som gjør at vakumet slippes. Det er litt mer kronglete enn tampong, det er helt sant.

Jeg har ikke svømt med min, men jeg tror ikke det skulle være noe problem. Med tamponger opplever jeg ofte at de suger til seg vann, og det gjør jo ikke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Er det noe forskjell på damebeger og divacup, eller er det bare internasjonal og norsk side??

Når den samler opp blod, er det mye blod? Altså, (sorry hvis det blir veldig detaljert..), blir det mye gris når man skal skifte? Er det mulighet for at det renner over?

Den er vel designet for at den ikke skal det? Og mitt utgangspunkt er at jeg som oftest blør for lite til å bruke tamponger, så det burde vel ikke skje...

Er den vanskelig å bruke? Kjenner man den? Leste at den ikke skulle langt opp, vil det si at den sitter lengre ned enn en tampong?

Vurderer dette seriøst nå, tenk så deilig å slippe å skifte så ofte! Men er redd jeg kommer til å synes den er vanskelig å bruke..

Hva med renhold, hvordan vasker dere den? Og hvordan oppbevare den?

Husker jeg hadde en million med spørsml før jeg kjøpte min, så føler jeg burde dele min visdom ;)

Jeg kjøpte divacup fordi den var billigere, og fordi jeg synes den ser litt mer delikat ut. Ikke spesielt begeistret for gummi-lukt, så silikon hørtes bra ut. Jeg bestilte fra en kanadisk side, og det tok bare noen dager før den kom i posten.

Den er litt mer kronglete å bruke enn tamponger, men for meg som blør lite er det deilig å slippe tamponger. Med tamponger føltes det av og til ut som om jeg stappet inn en rull med sandpapir :forvirret: Kjenner ingenting når den er inne. Å tømme divacup den kan være litt vanskelig i starten, men lett å øve seg i dusjen.

Det tok meg forresten en ukes tid før jeg fikk til vakumet skikkelig. Etter det har jeg aldri opplevd spotting. Når du setter den inn, så vil du kjenne av vakumet "suger" seg til. Høres forferdelig ut, men det er ikke det :)

Jeg vasker min med litt lactasyd hver gang jeg tømmer, og etter mensperioden så har jeg den i eddik-vann et døgn. Oppbevares i en psykedelisk pose som fulgte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...