Gå til innhold

Takk og lov for at vi ikke har en mislykket strategi som i Sverige.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sverige har mislykket totalt. De har ikke lært en dritt siden mars/april. Tegnell og Regjeringen med Stefan Löfven i spissen har gjort en elendig jobb. Hvordan kan det svenske folk og media der nede godta dette? Det er nå 6421 døde av covid-19 der. Sverige får også bunnkarakter av OECD i coronahåndtering. Hele landet har blitt helt ødelagt de siste 30 årene. Se hvor mye innvandringproblemer, vold, narkotika og gjengproblemer de har, og nå den elendige håndteringen av covid-19.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så talen Löfven holdt til folket nå i kveld. Det er visst sjelden kost, at en statsminister gjør det. Jeg fatter heller ikke hvordan Tegnell har fått holde på mer eller mindre alene med strategien sin så lenge?

Nå ligner tiltakene mer og mer på våre. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, vintage skrev:

Jeg så talen Löfven holdt til folket nå i kveld. Det er visst sjelden kost, at en statsminister gjør det. Jeg fatter heller ikke hvordan Tegnell har fått holde på mer eller mindre alene med strategien sin så lenge?

Nå ligner tiltakene mer og mer på våre. 

Det er helt ufattelig. Så mange mennesker som har dødd unødvendig...  Hvordan kan Tegnell fortsatt ha den jobben? og hvordan kan evt folk stemme på sosialdemokratene ved neste valg etter dette? 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det er helt ufattelig. Så mange mennesker som har dødd unødvendig...  Hvordan kan Tegnell fortsatt ha den jobben? og hvordan kan evt folk stemme på sosialdemokratene ved neste valg etter dette? 

Sikkert de som faktisk ønsker å ha en fremtid etter Korona. Selv om Sverige kanskje ser ut til å gjøre det dårligere under selve pandemien, kommer det en tid etter. Og der vil land som bla. Norge slite. 

• Liker 5
Skrevet

En varslet katastrofe, og ikke bare i forhold til korona håndtering.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Holdningen i vår med flokkimmunitet som mål var omtrent som Sverige mot resten av verden, der Sverige har rett mens alle andre tar feil.

Det samme gjelder tydeligvis også innvandring - der andre land opplever problemer, virker det som om Sverige gjør alt for å bevise at det er de som likevel har rett.

Av en eller annen grunn er det noe ved landets offisielle holdning som minner meg om en sta 80-åring: "Jeg har rett - resten av universet tar feil" ...

Endret av Bix
  • Liker 4
Skrevet

Se denne linken, både i 1993 og 2000 døde det mange svensker i en litt kraftig influensasesong. Flere enn det har dødd i 2020, og dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 millioner mennesker siden den gangen. Det var ikke noe katastrofebilde i mediene den gangen. Å hevde at Sverige er ødelagt pga dødsfallene av covid er ganske historieløst. 

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2020/05/18/Sverige-opplevde-sin-dødeligste-måned-på-nesten-30-år-21864023.ece

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Ukjent. skrev:

Å hevde at Sverige er ødelagt pga dødsfallene av covid er ganske historieløst. 

Jeg nevnte da ikke bare covid-19 som årsak til at landet har blitt ødelagt?

10 minutter siden, Ukjent. skrev:

Se denne linken, både i 1993 og 2000 døde det mange svensker i en litt kraftig influensasesong. Flere enn det har dødd i 2020, og dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 millioner mennesker siden den gangen. Det var ikke noe katastrofebilde i mediene den gangen.  

Du kan ikke sammenligne influensa og covid-19. Før så vasket ikke folk seg så mye som nå, ikke holdt noe særlig avstand og levde som helt vanlig. Sverige hadde hatt enda flere dødsfall av corona i år om alle hadde levd som i 2019!! 

• Liker 6
Gjest Frosendiva
Skrevet (endret)

De mangler  tester  i Sverige. . Mistenker du sykdom tar det en uke før du får  kommet til legen å testet  .   Så mange blåser i å teste . Mange har den troen at dette er ikke så farlig. Ingen spesielle  tiltak på skoler osv.  Utesteder har hatt full kjør uten noen spesielle  tiltak  til nå.   Er du syk er det sikkert ikke korona  bare hold deg hjemme i to dager . Jeg har slekt der jeg kan ikke diskutere med de om dette for de er veldig  sikker på at de har rett måte å gjøre det på . 

Endret av Frosendiva
Skrevet

Dødstall alene sier ikke så mye om det har vært en katastrofe eller ikke. Det som eventuelt er mer kritisk er at man har feilberegnet hvor mye som skal til for å få flokkimmunitet. Så langt er litt over 2% av Sveriges befolkning vært bekreftet smittet, og selv om det garantert er høye mørketall, så virker det ikke fungere så godt.

Om vi en eller flere effektive og trygge vaksiner relativt rakst, taler det for at strategien har vært mislykket. Om ikke, så ligger de bedre an enn Norge. Vår strategi er bundet opp i at vaksiner skal redde oss ut av uføret. Det ser det heldigvis ut til at det kan gjøre, men det er ingen garanti for det enda.

For min del er Sveriges feil først og fremst at politikere ikke har tatt mer styringen. Vi velger politikere av en grunn, og det er for at vi mener de er rette til å styre landet, i gode og dårlige tider. Regjeringen i Sverige har ikke tatt ansvar. At de fulgte strategien i vår kan jeg skjønne mer av, men det handler også om å følge med litt og lære av det som skjer. Når immuniteten er lavere enn forventet og man ser fremgang for flere vaksiner, burde man vært litt tidligere på banen.

Så er det ikke til å stikke under en stol at Sverige er annerledes enn i Norge. Man ser jo i Oslo og mange andre byer i Norge at det gjerne er innvandrertette områder som rammes hardest. Det er det selvfølgelig mange grunner til, men dette problemet er neppe mindre i Sverige. De har også en helt annen økonomisk situasjon enn vi har her i Norge. At deres økonomi også blør uten veldig inngripende tiltak handler mye om at næringene blør uansett når flere holder seg hjemme, og at de i større grad preges av verdensøkonomiens store smell. Norge har noen næringer som turer og går uansett.

Tallene i seg selv er ikke avskrekkende. At mennesker dør, det er vanlig, og særlig eldre. Grunnen til at man nå faktisk ser at Sveriges regjering kommer på banen er nok fordi helsevesenets kapasitet i større grad har blitt presset. Det er jo det man prøver å unngå i Norge også, og hovedgrunnen til at man faktisk har tiltak for å hindre spredningen.

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, NorthernLight skrev:

Jeg nevnte da ikke bare covid-19 som årsak til at landet har blitt ødelagt?

Du kan ikke sammenligne influensa og covid-19. Før så vasket ikke folk seg så mye som nå, ikke holdt noe særlig avstand og levde som helt vanlig. Sverige hadde hatt enda flere dødsfall av corona i år om alle hadde levd som i 2019!! 

Ok, nå bruker du Sveriges strategi som eksempel på en katastrofal håndtering, men når jeg påpeker at antall døde ikke er unormalt mot hva som har skjedd før, så har de plutselig fulgt anbefalingene likevel? Da bør det med andre ord være tilstrekkelig å vaske hendene. 

Uavhengig av om man sammenligner med influensa eller ikke, så døde det altså totalt sett mange flere i feks 1993. Hvorfor stengte de ikke ned landet den gangen? 

• Liker 4
Skrevet
55 minutter siden, Ukjent. said:

Se denne linken, både i 1993 og 2000 døde det mange svensker i en litt kraftig influensasesong. Flere enn det har dødd i 2020, og dette til tross for en befolkningsvekst på over 1,5 millioner mennesker siden den gangen. Det var ikke noe katastrofebilde i mediene den gangen. Å hevde at Sverige er ødelagt pga dødsfallene av covid er ganske historieløst. 

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2020/05/18/Sverige-opplevde-sin-dødeligste-måned-på-nesten-30-år-21864023.ece

Er det greit om de setter inn tiltak hvis de venter til de har slått den rekorden? Hvis det er det kan de vel like godt gjøre det tidligere, slik at ikke så mange trenger å dø?

Også svensk media begynner å bli svært kritisk til Sveriges strategi.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-behover-en-smartare-strategi-inte-en-argare/

"Sverige tror sig vara lite bättre – godare och mer förnuftsstyrt – än alla andra länder. Vi behöver inte vara egoistiska i migrationspolitiken eller släcka ner samhället i coronabekämpningen. När det sedan går snett blir vi otroligt besvikna på omgivningen, som inte ställer upp för oss. Var är EU:s solidaritet? Var är den nordiska grannsämjan?"

• Liker 5
Skrevet

Det kan se ut som at statsministeren omsider har forstått det: https://www.tv2.no/nyheter/11793408/

– Det vi som land gjør feil nå, kommer vi til å måtte lide for siden. Det vi gjør rett nå, vil vi få glede av senere. Det vi gjør nå vil påvirke hvordan lusia- og julefeiringen vil se ut. Hvem som fortsatt kommer til å være med oss til jul. Det kan lyde hardt og brutalt, men det er akkurat så hard og brutal virkeligheten er, sier statsministeren.

Löfven sier svenskene nå bør jobbe hjemmefra, samt avlyse alle aktiviteter som kan føre til mer koronasmitte.

– Alle må gjøre mer. Treff kun mennesker du bor med. Om du bor alene, velg en eller i maks to venner å omgås, men fortsett å holde avstand. Bli hjemme ved minste symptom og vask hendene ofte og nøye.

• Liker 4
Skrevet

Viruset må gå sin gang så de fleste blir motstandsdyktige mot viruset. Kommer det en vaksine som funker - bra, da kan eldre og syke ta denne. 

Vaske hender og ikke besøke folk når man er syk. Teste kun de som har typiske symptomer med hoste. Ikke stenge ned alt og ta fra folk muligheten til å forsørge seg. 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Fakta? skrev:

Er det greit om de setter inn tiltak hvis de venter til de har slått den rekorden? Hvis det er det kan de vel like godt gjøre det tidligere, slik at ikke så mange trenger å dø?

Også svensk media begynner å bli svært kritisk til Sveriges strategi.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-behover-en-smartare-strategi-inte-en-argare/

"Sverige tror sig vara lite bättre – godare och mer förnuftsstyrt – än alla andra länder. Vi behöver inte vara egoistiska i migrationspolitiken eller släcka ner samhället i coronabekämpningen. När det sedan går snett blir vi otroligt besvikna på omgivningen, som inte ställer upp för oss. Var är EU:s solidaritet? Var är den nordiska grannsämjan?"

Hva med å snu på problemstillingen: er det verdt det å ødelegge hele økonomien, gjøre hele befolkningen mer ensom, økte psykiske problemer og økte selvmord for noe som er helt normalt? For å nå en «rekord» som du kaller det, skal det ganske mye til: befolkningen har altså økt med 1,5 millioner i løpet av perioden. 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, Ukjent. skrev:

Laget eget innlegg om denne, men siden denne tråden handler om Sverige, bør alle lese denne:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norske-forskere-stotter-tegnell/73093980

Det er dette jeg tror og hvis de begynner å sammenligne tidligere år har de landene med mye dødelighet i år hatt mange mennesker som har levd på overtid fra tidligere års influensa sesonger til covid-19 kom

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Det er dette jeg tror og hvis de begynner å sammenligne tidligere år har de landene med mye dødelighet i år hatt mange mennesker som har levd på overtid fra tidligere års influensa sesonger til covid-19 kom

Jepp, og derfor er det ikke sikkert Sverige kommer så verst ut av det når det kommer til stykket. Ingen har fasiten ennå, vi er bare i begynnelsen av dette. 

• Liker 3
Skrevet

Ja det blir spennende å se men tror fortsatt den norske befolkningen vil komme dårligere ut i ettertid da det vil ta år å bygge opp alt dette her og for mange er det for sent. Når man kommer i min alder 50 årene og blir permitert så tror jeg NAV skal slite med mange for å få de ut i arbeid igjen og det vil igjen gi dårlig livskvalitet for de det gjelder. Jeg holdt på å søke i 1 år før jeg fikk jobb og nå er det sikkert 100 ganger verre vil bli. Stakkars folk. 

• Liker 3
Skrevet
Capt. Obvious skrev (22 timer siden):

Sikkert de som faktisk ønsker å ha en fremtid etter Korona. Selv om Sverige kanskje ser ut til å gjøre det dårligere under selve pandemien, kommer det en tid etter. Og der vil land som bla. Norge slite. 

Men nå har jo koronakrisen gått like hardt utover svensk økonomi som resten av Europas økonomi? Selv om de fram til nylig ikke har hatt strenge tiltak, har jo de mange valgt å holde seg hjemme frivillig likevel. 

• Liker 2
  • Opprett ny...