Gå til innhold

Må jeg være med å spleise på bukett hver gang noen i kollegenes familie dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skjer ofte at noen i familien til kollegene mine dør, enten det er moren, bestemoren, onkelen... You name it.

På kort tid har 4 av kollegene mine mistet noen i familien (alle pga. alderdom, ikke noen plutselig dødsfall). Jeg har vært med å spleise på bukett de siste gangene, men bør jeg ha dårlig samvittighet om jeg ikke gjør det denne gangen? Bør det ikke holde med en kondolanse og en god klem? Jeg synes det er leit når noen mister et familiemedlem, men dette skjer ganske ofte og jeg personlig synes det bør holde med en kondolanse. Dessuten er det ikke alle jeg jobber så tett med, så jeg skjer dem svært sjeldent.

Jeg vet at når jeg mister noen nære kommer jeg til å si at jeg ikke ønsker blomster, men at kondolanser holder i massevis. 

Er jeg urimelig her? Jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke er med og spleiser, men det skjer noe veldig ofte og dette er ofte folk jeg ikke har mye kontakt med (forskjellige avdelinger).

Anonymkode: d7d1d...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en perifer kollega mister sin gamle tante, hadde det aldri falt meg inn å spleise på blomster...

Anonymkode: 76ee7...c24

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet

I alle dager. Spleiser da ikke på blomster til folk man ikke kjenner.... Hadde det enda vært ektefellen til kollega, men langt ut i familien hadde ikke skjedd. 

Anonymkode: e3a82...2bf

• Liker 8
Skrevet

Nei, det trenger du ikke.

Synes uansett det er noe arbeidsplassen/ledelsen burde stå for. På min arbeidsplass sender ledelsen ut bukett på vegne av hele bedriften når en ansatt mister en av sine nærmeste (kun ektefelle/barn, evt. andre familiemedlemmer om dødsfallet er særlig dramatisk). De sender også bukett om noen har blitt innlagt med alvorlig sykdom eller fyller rundt år. 

Anonymkode: c7997...2d8

• Liker 9
Skrevet

Du må ikke ha dårlig samvittighet. Enig, en fin kondolanse til din kollega i form av ord, er passende. 

Man kan også være redd hva de andre kollegaer tenker, når man trekker seg ut av en slik giverdugnad. Men det må man la gå forbi. Gir når det føles riktig. 

Anonymkode: 0c0fe...020

• Liker 2
Skrevet

Dropp klemmen. Hadde nok vært med på blomster om det var foreldre, søsken eller barn som hadde død, ikke resten.

• Liker 2
Skrevet

Hadde vært med på blomst om noen mistet barnet sitt eller en ektefelle. Ikke besteforeldre, tanter osv. 

Skrevet (endret)

Gi blomster fordi noen i familien til en kollega dør? Gjør ikke det med venner engang med mindre det er ektefellen/barn, eller foreldrene til kun NÆRE venner
selvfølgelig må du ikke være med på det

Endret av Badbunny
  • Liker 1
Skrevet

Spesielt. Synes bedriften burde sendt en bukett på vegne av de ansatte med en kondolanse. Det er kollegaer, ikke venninner det er snakk om. (Selv om man kan etablere fine forhold til kollegaer også selvsagt). Hos oss er det bedriften som sørger for kondolansebukett og kun til de som mister i rett linje. 

Anonymkode: 54160...ad4

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hos oss ble vi nødt til å forby organisert innsamling av gaver og blomster til alle slags formål fordi Kari fikk gave verdi kr 1000 mens Per fikk for kr 425 - og dette gjentok seg gang etter gang: kolleger med sosiale antenner ordnet for populære kolleger mens de mindre populære stadig vekk fikk småtterier. Ekstra vanskelig ble det da to av disse fikk overrekt gaver samtidig og forskjellen ble synlig.

Blomster i forbindelse med dødsfall sendes fra bedriften og det er lederen til den med dødsfall i familien som bestiller blomstene. Runde dager står bedriften og ansattes velferdsforeningen for. Dersom Kari sin kollega har lyst å gi en jule- eller bursdagsgave kan de selvsagt det, men innsamling er forbudt.

Skrevet

Jeg vil ikke ha noe av privatlivet mitt på jobb, så hadde aldri deltatt på en innsamling til hverken gave eller annet.

MEN, om noen skal kjøpe en blomster eller gave. Så skal det være bedriften man jobber for som skal ordne dette.

50 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hos oss ble vi nødt til å forby organisert innsamling av gaver og blomster til alle slags formål fordi Kari fikk gave verdi kr 1000 mens Per fikk for kr 425 - og dette gjentok seg gang etter gang: kolleger med sosiale antenner ordnet for populære kolleger mens de mindre populære stadig vekk fikk småtterier. Ekstra vanskelig ble det da to av disse fikk overrekt gaver samtidig og forskjellen ble synlig.

Blomster i forbindelse med dødsfall sendes fra bedriften og det er lederen til den med dødsfall i familien som bestiller blomstene. Runde dager står bedriften og ansattes velferdsforeningen for. Dersom Kari sin kollega har lyst å gi en jule- eller bursdagsgave kan de selvsagt det, men innsamling er forbudt.

Litt av et diktatur 😂

Anonymkode: b760d...cbe

Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt av et diktatur 😂

Det får du kalle det hvis du har lyst. Å se en kollega først bli glad for gaven og dernest forstå at det var dobbelt så stor gave til en annen kollega var ikke noe stas og ikke noe de fleste av oss kunne stå inne for. 

Det er ingen som hindrer DEG å gi gave til en kollega i privat sammenheng, innsamling og utdeling på jobben er det ikke anledning til.

Skrevet
12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det får du kalle det hvis du har lyst. Å se en kollega først bli glad for gaven og dernest forstå at det var dobbelt så stor gave til en annen kollega var ikke noe stas og ikke noe de fleste av oss kunne stå inne for. 

Det er ingen som hindrer DEG å gi gave til en kollega i privat sammenheng, innsamling og utdeling på jobben er det ikke anledning til.

Kollegaer kan jo samle inn på eget iniativ uten at arbeidsgiver vet du om det da :) Det må jo være lov, selv om den gis på jobben.

Skrevet

Synes det er rart med pengeinnsamling til en kollega når det er en besteforelder som har gått bort. Da blir det litt for perifert. Hvis foreldre, ektefelle, barn eller søsken av en kollega var død ville jeg ikke reagert på innsamlingen. Ikke i det hele tatt. Blomster er en vanlig måte å kondolere på. Selv syntes jeg det var veldig varmende å få blomster fra kolleger da en nær slektning gikk bort. 

Uansett ville jeg tenkt at det er grenser for hvor langt utover i organisasjonen en slik innsamling burde gå. Innad i egen seksjon/enhet/gruppe vil ofte være en naturlig grense. Selvsagt er det forskjell på størrelsen på arbeidsplasser, men på den måten vil det i alle fall være litt begrenset hvor mange ganger man må være med på en innsamling. Noen ganger vil tilfeldighetene gjøre at det blir mange innsamlinger i løpet av kort tid, men så kan det til gjengjeld gå flere år til neste gang. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kollegaer kan jo samle inn på eget iniativ uten at arbeidsgiver vet du om det da :) Det må jo være lov, selv om den gis på jobben.

Det er ikke lov. Man får lov å gi personlige gaver og alle runde dager blir markert av bedrift og velferdsforening. Ingen har klaget på denne ordningen etter den ble innført.

Skrevet

Jeg satte stor pris på bukett og gode ord fra jobben da jeg mistet min mor. Og jeg er fortsatt litt lei meg fordi mange har fått gave på runde dager, men det fikk ikke jeg.

Anonymkode: e5425...034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...