AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Hadde noen praktspragler ute, har tatt flere stiklinger og det blir røtter. Men når jeg setter dem i jord (samme som jeg hadde dem i ute) går det er par dager, så dør de. Plantet to for noen dager siden, i dag hang den ene med nebbet, tok på den og da var stilken brun og brukket av rett under overflaten. Grov opp de ute og tok dem inn i hver sin svære potte, begge fikk brune stilker og døde. Var nesten ikke røtter igjen i forhold til da jeg grov dem opp heller. Hva gjør jeg feil? Har ikke vannet for mye. Anonymkode: 984d4...a14
skrue Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 (endret) Om de klapper sammen ved jordoverflaten kan det være rothalsråte (søk på det). Prøv å vanne nedenfra og kanskje ikke like mye med en gang. Endret 22. november 2020 av skrue
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 2 timer siden, skrue skrev: Om de klapper sammen ved jordoverflaten kan det være rothalsråte (søk på det). Prøv å vanne nedenfra og kanskje ikke like mye med en gang. Takk for tips! Jeg har faktisk ikke vannet ovenfra på disse, og «fluffet» opp jorden. Men siden det allerede hadde vært en syk plante oppi der er det kanskje årsaken? Prøve med helt ny jord neste gang, eller er morplanten allerede syk slik at jeg får begynne på nytt når de dukker opp i butikkene igjen? Anonymkode: 984d4...a14
skrue Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 Jeg vet ikke hvordan dette sprer seg, men alltid lurt med ny jord. Spesielt om det har vært problemer.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 Bruker du liten nok potte? Anonymkode: 3fa9e...d3c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du liten nok potte? Anonymkode: 3fa9e...d3c Brukte liten et par ganger, sånn str krydderurte. Denne gangen puttet jeg dem i en stor en. Må de være små? Anonymkode: 984d4...a14
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 Mulig jeg misforstod deg, men flytter du dem brått utenifra og inn i stua? Anonymkode: 992bb...120
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg misforstod deg, men flytter du dem brått utenifra og inn i stua? Anonymkode: 992bb...120 Nei, tok dem inn for flere uker siden. De står i vann inne, og en del av dem har fått nye skudd mens de stod i vann. For så å dø tre dager etter de kom i jord. Anonymkode: 984d4...a14
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde noen praktspragler ute, har tatt flere stiklinger og det blir røtter. Men når jeg setter dem i jord (samme som jeg hadde dem i ute) går det er par dager, så dør de. Plantet to for noen dager siden, i dag hang den ene med nebbet, tok på den og da var stilken brun og brukket av rett under overflaten. Grov opp de ute og tok dem inn i hver sin svære potte, begge fikk brune stilker og døde. Var nesten ikke røtter igjen i forhold til da jeg grov dem opp heller. Hva gjør jeg feil? Har ikke vannet for mye. Anonymkode: 984d4...a14 Tror dette er problemet ditt. Prøv å kjøpe en pose såjord, jord som er sandblandet. Da blir det lettere for tynne, nye røtter å etablere seg. Og du vet det ikke er problem med fukt/råte/sopp fra jorda. Anonymkode: 29781...07c 2
Juniper Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 Bruk såjord. Stikk plantematerialet direkte i jord. Vannrøtter vil uansett ikke gjøre noen nytte i jord. Reduser bladarealet. Trekk en plastpose over, ikke helt tett. Det holder på fuktigheten. Vann forsiktig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå