Gå til innhold

"Alle" er opptatt av miljø, men vi handler julegaver for milliarder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mye snakk om miljøfiendtlig forbruk, plastsøppel, barnas framtid osv de siste årene, og likevel når vi hvert år en ny rekord i antall penger brukt på julegaver. Nordmenn drar kortet som alltid før hver jul. Henger jo ikke helt på greip? Har også merket at hver gang temaet tas opp kritisk, så blir folk veldig defensive. Julegavene kødder man ikke med, uansett om man er blant jordklodens mest privilegerte og ikke mangler noe. 

Hilsen meg som nettopp fikk tilsendt milelange, dyre ønskelister på vegne av nevøene mine, som vokser opp i svære eneboliger og har rommene så fulle av leker, playstation og spill at veggene snart gir etter... Kjenner de klima-marsjene begynner å se litt overfladiske ut, sett fra dette ståstedet.

Anonymkode: ce4f8...762

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre barn får mange og dyre julegaver, men det er også det de får av gaver. Vi kjøper ikke leker, spill og stæsj til dem resten av året. Skal de ha noe utenom må de jobbe for pengene og spare til det. Julegavene er hellige, men resten av året kvalifiserer vi for klimamarsj :) 

• Liker 5
Skrevet

De aller fleste er ikke opptatt av noe miljø overhodet. De aler fleste er bortskjemte hyklere som ikke vil gå noe ned på sin velstand det er bare alle andre som skal gjøre det. Nordmenn er hyklere,

• Liker 6
Skrevet

Folk som er "opptatte av miljø" vil helst at alle andre skal skjerpe seg, og trekker frem de tingene de gjør selv som er enkle å gjennomføre. Som å sykle til jobben når de bor sentrumsnært, kjøpe miljøvennlig når de har god råd osv. Hyklere.

Anonymkode: 8e88d...9b3

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at de dyre gavene er ting barna ville fått uansett, som dyre ski eller Playstation. Kalendergaver, derimot, det kan nok være diverse ræl som både barna og kloden godt kunne vært foruten.

Anonymkode: 92dba...fbc

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som er "opptatte av miljø" vil helst at alle andre skal skjerpe seg, og trekker frem de tingene de gjør selv som er enkle å gjennomføre. Som å sykle til jobben når de bor sentrumsnært, kjøpe miljøvennlig når de har god råd osv. Hyklere.

Uff, det tror jeg du har helt rett i, dessverre..

Anonymkode: 4b6fe...ce1

Skrevet

Det er da mulig med to tanker samtidig. Hovedjulegaven til ene barnet er kjøpt brukt. Jeg har ikke kommet så veldig langt ned på listen, men det blir gitt ting som blir brukt/spist/drukket/opplevd til de fleste. Så jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet selvom vi bor i svær enebolig med mange flotte ting (som oftest er kjøpt brukt).

Anonymkode: 8348c...090

• Liker 2
Skrevet

Vet du hva? Akkurat rundt juletider driter vi langt i miljøsaken. Vi er møkklei miljømaset som vi blir foret med hele året og i desember vil vi gjøre som vi vil.

Her i huset får folk gaver som de ønsker seg og trenger.

Anonymkode: 3ecff...ca1

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Våre barn får mange og dyre julegaver, men det er også det de får av gaver. Vi kjøper ikke leker, spill og stæsj til dem resten av året. Skal de ha noe utenom må de jobbe for pengene og spare til det. Julegavene er hellige, men resten av året kvalifiserer vi for klimamarsj :) 

Nå vet jeg hva du mener med mange eller hva slags ting du gir, men om de får veldig mange gaver, så bidrar det jo til mye forbruk det også. Om man har gavefest deluxe hver 24. desember utgjør det ganske mye.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de dyre gavene er ting barna ville fått uansett, som dyre ski eller Playstation. Kalendergaver, derimot, det kan nok være diverse ræl som både barna og kloden godt kunne vært foruten.

Anonymkode: 92dba...fbc

Joda, men ski og playstation er det vel hovedsakelig foreldre som gir. De fleste har en forventning om at også besteforeldre, tanter, onkler og andre som barna har en relasjon til, gir gaver. Og dette blir jo ofte mer forbruksvarer som ikke er nødvendige. Husker jeg ble ganske svett da jeg fikk barn og opplevde det skredet av gaver som kom på hans første julaften (stor familie, mange tanter/onkler/grandtanter etc). Veldig hyggelig å bli husket på, men samtidig mye vi ikke trengte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg innrømmer lett at jeg fremdeles kjøper ting til barna til jul, men det er også den eneste gangen i løpet av året vi kjøper noe særlig annet enn mat og det som er helt nødvendig. Vårt karbonregnskap er lite, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at barna får enkelte ting de har ønsket seg til jul. Det er derimot snakk om 1-2 gaver per barn, og da er det gjerne pc-tilbehør som må erstattes. Om vi klarer å få tak i brukte ting, så prioriterer vi det.

Vi bor i liten bolig, har ikke bil, handler klær og annet brukt i løpet av året, og flyr aldri. Alt er bevisste valg, og har ikke noe med økonomi å gjøre.

Anonymkode: ceac9...353

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Akkurat rundt juletider driter vi langt i miljøsaken. Vi er møkklei miljømaset som vi blir foret med hele året og i desember vil vi gjøre som vi vil.

Ja, mistenker at dette er sannheten hos mange, at de egentlig ikke er så opptatt av miljøet :) 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mulig med to tanker samtidig. Hovedjulegaven til ene barnet er kjøpt brukt. Jeg har ikke kommet så veldig langt ned på listen, men det blir gitt ting som blir brukt/spist/drukket/opplevd til de fleste. Så jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet selvom vi bor i svær enebolig med mange flotte ting (som oftest er kjøpt brukt).

Anonymkode: 8348c...090

Hvis du handler mest brukt så er du jo åpenbart ikke en av de jeg sikter til. :)

For å presisere; jeg stiller spørsmål ved det økende forbruket, ikke de få som lever som asketer, handler på fretex og unner barnet sitt en ny mobil på julaften liksom. De fleste nordmenn kjøper faktisk mye ting, klær og duppeditter BÅDE til jul og ellers. For meg faller meningen med julegaver litt bort når forbruket jevnt over er så høyt fra før, spesielt når det strider mot andre verdier vi snakker så fint om.

• Liker 2
Skrevet

Du kødder ikke med julaften 😬 til trøst så har mange begynt å pakke gavene inn i gråpapir da.. 

Anonymkode: 40065...f3f

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Kunne virkelig ikke brydd meg mindre. At vi overforbruker er en ting, men det er det langt ifra alle som gjør. Selv driter jeg i klimapolitikken. Klimatiltakene er egentlig en ny avgiftspost i ny drakt. Hverken mer eller mindre. Ingen stiller spørsmål ved tiltak som går økonomisk ut over oss alle, «for vi gjør det jo for miljøet». 

Tror jeg kaster de gamle vinterskoene i søpla i morgen. Gidder ikke å ta den ekstra turen innom skobutikken. «Må jo unngå smitte må vite» :lur:

Endret av Villfisker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Grønnvasking er noe dritt, mange føler seg som rene Blekkulf´er når de kjøper seg splitter ny Tesla, handler "bærekraftig" fast fashion, og bare flytter overforbruket sitt over på mer "miljøvennlige" varer.

Når det er sagt, så er det virkelig en tøff jobb å hoppe av forbrukskarusellen. Jeg kjenner iblant på det selv, det er skremmende lett å bli påvirket av markedsføringen. Å leve bærekraftig betyr å måtte gå gjennom forbruksvanene sine fra A til Å, og det tar tid.

Høytider er forbrukshelvete av en annen verden...

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du handler mest brukt så er du jo åpenbart ikke en av de jeg sikter til. :)

For å presisere; jeg stiller spørsmål ved det økende forbruket, ikke de få som lever som asketer, handler på fretex og unner barnet sitt en ny mobil på julaften liksom. De fleste nordmenn kjøper faktisk mye ting, klær og duppeditter BÅDE til jul og ellers. For meg faller meningen med julegaver litt bort når forbruket jevnt over er så høyt fra før, spesielt når det strider mot andre verdier vi snakker så fint om.

Det siste der er så riktig! Tenk hvor kjekk julen hadde vært om det var da man visste man faktisk kunne få noe nytt og fint som man ellers i året ikke unnet seg.

• Liker 1
Skrevet

"Ikke mangler noe"... Snakk for deg selv. Vi er mange med dårlig råd som faktisk mangler en god del. I år har vi bedre økonomi, og vi skal unne oss akkurat det vi ønsker oss til jul uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 0521d...555

Skrevet

Tenker miljø så lenge det ikke går ut over en selv

Anonymkode: a1b47...95f

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist, 
Når man driter i miljøet så er det jo sine barn man driter i. Gavene de får i år, er varmere klode og plastforsøpling neste år. 
Går an å tenke litt større.

Anonymkode: 874b3...95a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...