Gå til innhold

Er det normalt at hunder tisser på alt og alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermors hund tisser på inne hos oss.. den tisser på flere steder ila. Få minutter den er inne hos oss... en gang vi var på hytta (ute) så gikk den rundt å tisset på alle andres eiendeler.. på svigerinnes tursekk, min genser, og på en handlepose ved inngangen.  svigermor vifter det bort og mener at det er en naturlig årsak til at den markerer overalt..  jeg tenker at dette ikke kan være normalt?  I tillegg så er det uteolig irriterebde.. spesiellt når jeg nettopp tråkket i hundepiss i mitt eget hjem, igjen... 

Anonymkode: b9f90...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tisser den overalt? Er ikke det noe den skal avvennes fra på valpekurs?

Anonymkode: 32f6f...fe9

Skrevet

Kjøp inn et bellyband og insister på at hunden skal ha det på inne hos dere. 

Hadde en hannhund som skvettet mye (miniatyr hund) og løsningen ble bellyband frem til kastrering.

Anonymkode: 89e80...9c0

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke normalt nei. 

Anonymkode: 0eec0...190

• Liker 4
Skrevet

Slik skal det ikke være.

• Liker 1
Skrevet

Tja kan da være grunner til det

Anonymkode: 474f7...1a7

Skrevet

Hadde aldri tolerert dette fra svigermors hund! Her må du bare sette foten ned først som sist. Krev at hunden skal holdes i bånd eller være i bur hver gang den er hos dere. 

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke greit. Hadde ikke latt den hunden komme innenfor inngangsdøra før den var husren. 

Anonymkode: 95350...4c1

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tisser den overalt? Er ikke det noe den skal avvennes fra på valpekurs?

Anonymkode: 32f6f...fe9

jo.. skulle trudd det... den er ikke valp lenger.. ca 5-6 år tipper jeg..

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp inn et bellyband og insister på at hunden skal ha det på inne hos dere. 

Hadde en hannhund som skvettet mye (miniatyr hund) og løsningen ble bellyband frem til kastrering.

Anonymkode: 89e80...9c0

det virker ikke som at eieren har tenkt å kastrere... men får gå til innkjøp av julegave til hunden da :P

Skrevet

nei det er ikke normalt, men det skjer fordi hunden ikke har lært at det er forskjell på inne og ute, eller ting og trær. Den mangler altså oppdragelse. Hunden er ikke problemet, men eieren er et problem. Løsningen er at eier av hunden alltid har hunden i et maks 1 meter langt bånd rundt seg og til enhver tid ser på hunden, den skal ikke få lukte på noe inne( da markerer de gjerne om de pleier det) og hunden skal alltid ligge ved  beina til eieren. Full kontroll altså. Kan den ikke holdes under total kontroll får den ligge i et bur eller ute i bilen (eller holde seg hjemme) For dere som er rundt den så se etter om den lukter mot ting, da er det nei og gå bort om dere vil beskytte deres ting. 

Anonymkode: c2ed4...2e0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei det er ikke normalt, men det skjer fordi hunden ikke har lært at det er forskjell på inne og ute, eller ting og trær. Den mangler altså oppdragelse. Hunden er ikke problemet, men eieren er et problem. Løsningen er at eier av hunden alltid har hunden i et maks 1 meter langt bånd rundt seg og til enhver tid ser på hunden, den skal ikke få lukte på noe inne( da markerer de gjerne om de pleier det) og hunden skal alltid ligge ved  beina til eieren. Full kontroll altså. Kan den ikke holdes under total kontroll får den ligge i et bur eller ute i bilen (eller holde seg hjemme) For dere som er rundt den så se etter om den lukter mot ting, da er det nei og gå bort om dere vil beskytte deres ting. 

Noen hunder er husrene og vet meget godt forskjell på inne/ute, men markerer innendørs hos andre likevel.

Anonymkode: 1b66a...9de

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen hunder er husrene og vet meget godt forskjell på inne/ute, men markerer innendørs hos andre likevel.

Da blir de ikke passet godt nok på av eieren i opplæringsfasen og mangler da oppdragelse. Som på de aller fleste adferder så holder det ikke å trene bare inne på sitt eget kjøkken og forvente at det fungerer overalt etterpå.

Skrevet

jeg tenker det er mangel på oppdragelse og ser selvfølgelig på eier som problemet... Hunden virker ikke som at den har respekt for verken oss eller eier.... derfor går den rundt og "pisser på oss"... tipper jeg... den tror den er kongen.

Skrevet

Kanskje den går rundt og har urinveisinfeksjon? Det er mye vanligere enn mange tro. Ta hunden til veterinær. 

• Liker 1
Skrevet

Da blir de ikke passet godt nok på av eieren i opplæringsfasen og mangler da oppdragelse. Som på de aller fleste adferder så holder det ikke å trene bare inne på sitt eget kjøkken og forvente at det fungerer overalt etterpå.

Tror det handler mer om at de har markeringsbehov pga. stress, at de er overhormonelle, o.l. Og det har tydelig større forekomst på enkelte raser. Tviler på at det kun handler om dårlig oppfølging/manglende generalisering.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tenker det er mangel på oppdragelse og ser selvfølgelig på eier som problemet... Hunden virker ikke som at den har respekt for verken oss eller eier.... derfor går den rundt og "pisser på oss"... tipper jeg... den tror den er kongen.

Hunden har garantert ingen store tanker om den adferden den gjør. Noen hannhunder markerer mye og dersom adferden ikke blir justert og den får lov å gjøre dette hele tiden så er det det en gjør. Men dere som er rundt den har lov å beskytte egne eiendeler, har jeg fremmede hannhunder på besøk så er jeg alltid oppmerksom på dem i starten for å se hvordan de er - og jeg godtar ikke pissing inne i mitt hus og jeg gir beskjed til hundene om det om de ser ut til å kunne tenke tanken. 
Er jeg selv på besøk med unge hannhunder på plasser jeg kan tenke meg det kan være lukter som trigger - så har jeg dem alltid ved min side eller setter dem fast en plass. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigermors hund tisser på inne hos oss.. den tisser på flere steder ila. Få minutter den er inne hos oss... en gang vi var på hytta (ute) så gikk den rundt å tisset på alle andres eiendeler.. på svigerinnes tursekk, min genser, og på en handlepose ved inngangen.  svigermor vifter det bort og mener at det er en naturlig årsak til at den markerer overalt..  jeg tenker at dette ikke kan være normalt?  I tillegg så er det uteolig irriterebde.. spesiellt når jeg nettopp tråkket i hundepiss i mitt eget hjem, igjen... 

Øøøøh, nei, det er definitivt ikke normalt. Jeg hadde ikke latt hunden være innendørs hos meg hvis den ikke var husren, da må den sitte og vente i bilen under besøket. 

Valper er det greit med, men da regner jeg med at eier er raskt oppe for å slippe hunden ut i hagen når de ser at den må tisse. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det handler mer om at de har markeringsbehov pga. stress, at de er overhormonelle, o.l. Og det har tydelig større forekomst på enkelte raser. Tviler på at det kun handler om dårlig oppfølging/manglende generalisering.

Lettere å bortforklare med å skylde på hormoner enn trening? Skal de da få lov å pisse, eller må man trappe opp og ha mer kontroll og trene lengre på de som har tungt for det? 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å bortforklare med å skylde på hormoner enn trening? Skal de da få lov å pisse, eller må man trappe opp og ha mer kontroll og trene lengre på de som har tungt for det? 

svigermor er ivrig på å følge hunden på helsesjekk, så tror ikke det er dette... Har vert slik leeenge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...