AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Hele januar er satt av til tilvenning i barnehage, og jeg gruer meg noe sinnsykt. Hva er ditt beste tips? Anonymkode: 18ed3...efd
Regnbuefisk Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Dere er heldige som har skikkelig god tid til tilvenningen! Mitt beste tips er å høre på det de ansatte i bhg foreslår. Tilvenningen kan gjøres på mange forskjellige måter, og forskjellige ting passer for forskjellige barn. Og hvis en ting ikke funker og ender med gråting og dårlig stemning, så la bhg komme med forslag og tanker om andre måter å gjøre det på. Ikke sikkert at "standard" tilvenningen der en forelder er med inn deler av dagen i starten funker så bra. Det gjorde det ikke for oss. Vi også hadde en hel måned til tilvenning, men endte opp med at nesten hele den tiden var baby i bhg (korte dager) og far hjemme for seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 Mitt beste tips er å ikke grue seg! Jeg gruet meg nesten hele permisjonen til barnehagestart. Det gikk som en drøm, ungen var beinklar fir barnehage og løp inn første dag. Det er som med alt annet at de som har hatt verst opplevelse med (søvn, amming, barnehagestart etc.) er de som snakker høyest. Så får man intrykk av at «alle» sliter, men det går jo faktisk bra for de fleste. Anonymkode: f0712...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 Korte dager gjorde mye for oss. Kl 10-1130 sammen med far i to dager. Dag tre forsøkte bhg å legge mens far var der og det gikk knirkefritt, de avtalte å ringe med en gang baby våknet og ble da hentet. Så kl 10-12 med far og 12-1330 uten far, dette gjorde de i to dager til. Uke nr to satt far seg i garderoben under måltid slik at de fikk prøve litt lenger uten han. Det gikk også fint. På denne måten utvidet de dagen litt etter litt, alltid med far i nærheten. Avtale med bhg om å ringe når baby våkner eller hvis han gråt og ikke tok til seg trøst. Nå er vi på uke 4 og far leverer 0930 og henter 1430 og det har aldri blitt vondt. Både jeg og far gruet oss til bhgstart og tåler dårlig at baby er lei seg hvis vi ikke er der for å trøste. Så nice and slow var måten for oss Masse lykke til! Anonymkode: ac857...42e 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, Regnbuefisk skrev: Dere er heldige som har skikkelig god tid til tilvenningen! Mitt beste tips er å høre på det de ansatte i bhg foreslår. Tilvenningen kan gjøres på mange forskjellige måter, og forskjellige ting passer for forskjellige barn. Og hvis en ting ikke funker og ender med gråting og dårlig stemning, så la bhg komme med forslag og tanker om andre måter å gjøre det på. Ikke sikkert at "standard" tilvenningen der en forelder er med inn deler av dagen i starten funker så bra. Det gjorde det ikke for oss. Vi også hadde en hel måned til tilvenning, men endte opp med at nesten hele den tiden var baby i bhg (korte dager) og far hjemme for seg selv. Takk for tips:) barnehagen er super (liten, privat). Og jeg lytter til alle råd de har og komme med! TS Anonymkode: 18ed3...efd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste tips er å ikke grue seg! Jeg gruet meg nesten hele permisjonen til barnehagestart. Det gikk som en drøm, ungen var beinklar fir barnehage og løp inn første dag. Det er som med alt annet at de som har hatt verst opplevelse med (søvn, amming, barnehagestart etc.) er de som snakker høyest. Så får man intrykk av at «alle» sliter, men det går jo faktisk bra for de fleste. Anonymkode: f0712...fa9 Det har jeg ikke tenkt på, men du har såklart rett! En hører bare alt det dårlige. Jeg og har grudd meg hele permisjonen... Takk:) TS Anonymkode: 18ed3...efd 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Korte dager gjorde mye for oss. Kl 10-1130 sammen med far i to dager. Dag tre forsøkte bhg å legge mens far var der og det gikk knirkefritt, de avtalte å ringe med en gang baby våknet og ble da hentet. Så kl 10-12 med far og 12-1330 uten far, dette gjorde de i to dager til. Uke nr to satt far seg i garderoben under måltid slik at de fikk prøve litt lenger uten han. Det gikk også fint. På denne måten utvidet de dagen litt etter litt, alltid med far i nærheten. Avtale med bhg om å ringe når baby våkner eller hvis han gråt og ikke tok til seg trøst. Nå er vi på uke 4 og far leverer 0930 og henter 1430 og det har aldri blitt vondt. Både jeg og far gruet oss til bhgstart og tåler dårlig at baby er lei seg hvis vi ikke er der for å trøste. Så nice and slow var måten for oss Masse lykke til! Anonymkode: ac857...42e Det høres veldig smart ut med den gradvise tilnærmingen. Jeg er veldig spent på sovingen, da det ikke går så bra med vogn her hjemme. Jeg har hjemmekontor når jeg starter og jobbe, så håper og kunne hente tidlig og så tar jeg igjen jobb på kvelden når hun sover. Det at hun skal bli lei seg er min store skrekk, hater når hun gråter, og det skjer nesten aldri når vi er her hjemme bare oss to. Men hun må jo ut i verden;) Takk:) TS Anonymkode: 18ed3...efd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 Snakk med de ansatte. Tipse de om hva som kan hjelpe å trøste/få henne i godt humør. For eksempel musikk, bok, en spesiell sang hun liker? Mine spiser alltid frokost hjemme men de første månedene så hadde vi med en yoghurt som de kunne spise når de kom inn i avdelingen. Det er godt, får opp blodsukkeret og ikke minst gir de noe å glede seg til. Fint for de å ha en «oppgave» å gjøre når de kanskje ikke vet helt hvordan de kommer inn i leken eller flyten i barnehagen. Kan jo være frukt eller noe annet også, men helst noe de syns er ekstra godt 👍 Anonymkode: 2bd40...4c6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med de ansatte. Tipse de om hva som kan hjelpe å trøste/få henne i godt humør. For eksempel musikk, bok, en spesiell sang hun liker? Mine spiser alltid frokost hjemme men de første månedene så hadde vi med en yoghurt som de kunne spise når de kom inn i avdelingen. Det er godt, får opp blodsukkeret og ikke minst gir de noe å glede seg til. Fint for de å ha en «oppgave» å gjøre når de kanskje ikke vet helt hvordan de kommer inn i leken eller flyten i barnehagen. Kan jo være frukt eller noe annet også, men helst noe de syns er ekstra godt 👍 Anonymkode: 2bd40...4c6 Hun er stort sett bare blid og glad, unntatt når hun blir overtrøtt eller sulten. Så jeg følger nøye med på at det ikke skjer. Planen er at hun skal spise hjemme, og så leverer far henne på vei til jobb. Han er litt «tøffere» enn meg, så tror det er den beste løsningen. Alternativet er at jeg leverer sent og han henter til normal tid. TS Anonymkode: 18ed3...efd
minister-mio Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Mitt beste tips er at tilvenning ikke tar tre dager. Du visste det kanskje, men overraskende mange tror det tar tre dager. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 14 minutter siden, minister-mio skrev: Mitt beste tips er at tilvenning ikke tar tre dager. Du visste det kanskje, men overraskende mange tror det tar tre dager. Hva er grunnen til at mange barnehager anbefaler kun tre dager? Og et annet spørsmål, hvordan gjøres det med tilvenning i disse tider mtp smittevern? Kan foreldre være med inn i det hele tatt? Anonymkode: a0f56...299
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnen til at mange barnehager anbefaler kun tre dager? Og et annet spørsmål, hvordan gjøres det med tilvenning i disse tider mtp smittevern? Kan foreldre være med inn i det hele tatt? Anonymkode: a0f56...299 Ikke mange som anbefaler 3 dager lengre heldigvis. Med første min sa de 3 dager, vi brukte ca 10, hadde tatt ut ferie. Nå i år med lillebror sa de på forhånd at vi måtte sette av en uke. Samme barnehage, men de har forstått at 3 dager ikke holder, sa at det var "gammeldags tankesett"... vi brukte nesten 2 uker. Og vi var selvsagt med inn som vanlig. Covid eller ei, man leverer ikke en ettåring til fremmede alene! Anonymkode: 060dc...15b
minister-mio Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnen til at mange barnehager anbefaler kun tre dager? Anonymkode: a0f56...299 Er det mange som gjør det? De tror sikkert det er så lang tid det tar.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 Hvis du ikke lar deg presse til å ta lange dager, men følger barnets signaler, så tror jeg du er godt på vei. Småsnakk med personalet så barnet ser at tonen er god. Send med ekstra god mat så matstunden er et høydepunkt. Men viktigst av alt er god tid. Ikke gå fra barnet ditt gråtende selv om "alle" kanskje sier du må. Du mååå ikke! Du er mamma og barnet ditt har du mest peiling på. Anonymkode: 65dc3...cc4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 2 timer siden, minister-mio skrev: Mitt beste tips er at tilvenning ikke tar tre dager. Du visste det kanskje, men overraskende mange tror det tar tre dager. Eg er veldig einig i at nokre barn treng meir enn tre dagar, men det er ikkje så mykje foreldre får gjort med saka når barnehagen insisterer på at tre dagar tilvenning er maks. Det vart ikkje tatt godt imot då eg ønska å bruke eit par dagar ekstra. Mitt beste tips er å finne ein barnehage som klarer å samarbeide med foreldre og det virker det som at ts har gjort. 🙂 For dei fleste går det jo bra, også med berre tre dagars tilvenningstid, men me sleit heile det første året, og eg trur at ein del av problema skyldes at eg gikk før barnet følte seg trygg i barnehagen. Anonymkode: 1730e...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå