Gå til innhold

Når begynne å kjøpe julegaver til slekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet mitt handler om alder for når jeg burde begynne å kjøpe julegaver til slektninger. Da jeg var ungdom stod foreldrene mine for gaver til slekta. Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg ikke hatt råd til gaver, og har heller ikke truffet slektningene fordi jeg har jobbet hele julen. Jeg har ikke noe kontakt med disse slektningene ellers i året. Jeg har flere ganger foreslått at de slutter å kjøpe julegave til meg, men de blir nesten sure og sier at de vil kjøpe gave. Det er jo veldig hyggelig av dem, og det gir oss en anledning til å ha litt kontakt så det er jo egentlig fint. 

Nå er jeg ferdig med studier og har fast jobb og en levelig økonomi. Så nå forventer de kanskje å få julegave fra meg i år. Problemet mitt er at hvis jeg først begynner å gi gaver så må jeg fortsette år for år. Og nå er jeg litt uplanlagt blitt gravid (det er veldig tidlig enda, så ingen vet det), og samboeren min ble permittert tidligere i år og har nå fått ny jobb hvor han tjener en god del mindre enn han tjente før. Så jeg er veldig usikker på hvordan økonomien vår vil være neste jul, og om vi vil klare å kjøpe julegaver. Tenker det blir litt rart om jeg gir dem gave i år, men ikke neste år? Men blir det ikke litt rart hvis jeg ikke gir gave i år og heller ikke neste år, men så begynner å gi gaver om tre år? Eller hva tenker dere?

Jeg føler meg så dum og utakknemlig som lager problemer ut av ingenting, men hvis jeg skal begynne å kjøpe julegaver til den siden av slekta vil det koste litt, selv om jeg bare kjøper en liten ting. Egentlig innerst inne har jeg ikke lyst til å bytte gaver med dem, men siden de har insistert på å kjøpe fine julegaver til meg også etter at jeg ble voksen, føler jeg at jeg på et eller annet tidspunkt må bli voksen og gi dem noe i gjengjeld. 

Hva med dere? Når i livet begynte dere å gi julegaver på "voksent vis"? 
Og dere som gir gave til unge voksne, når forventer dere at de begynner å kjøpe noe til dere?

Anonymkode: 948f0...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er slekt? Besteforeldre, foreldrene, søsken eller fjernere mennesker.

Anonymkode: f1805...125

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er slekt? Besteforeldre, foreldrene, søsken eller fjernere mennesker.

Onkler, tanter og søskenbarn. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri gitt til mine! Det blir fort mange å kjøpe til, etterhvert skal du gi til egne barn, kanskje nevøer og nieser...  Mamma ga til mine søskenbarn, da fra hele familien. Men mamma og hennes søsken ble enige om at vi stopper når «barna» er 18. Hun gir ennå til mine søskenbarn som er under 18, og skriver da på gavelappen «fra familien Hansen». 

Anonymkode: dea29...f33

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tanter onkler eller søskenbarn får nå når dem er voksne, kun dei som er faddere til barna mine får en liten gave fra barnet.

• Liker 1
Skrevet

Gir ikke til onkler, tanter og søskenbarn. Her er det mer enn nok å gi til søstre, brødre, foreldre, svigerfamilie, tanteunger og egne barn. Altså bare nærmeste familie. 

Generelt har vi i min oppvekst også bare gott til barn under konfirmantalder, så mamma gir heller ikke til sine tanteunger lenger, da alle er "for store". 

Anonymkode: 617f0...310

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har gjerne gitt til meg, men etter hvert har det heller blitt til at da jeg begynte å kjøpe noe mer symbolsk, så har de også gjort det samme. Så jeg kjøper gjerne ikke gaver til alle, men reiser kanskje på besøk og har med en flaske vin eller eplemost, noen gode oliven, sender en ikke dyr bok i posten, sender et fagblad som de interesserer seg for og en sjokolade og sånne ting, altså ingenting dyrt! Så etter hvert har de begynt med det samme :)

Anonymkode: f35b4...f07

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å kjøpe julegave til de... herlighet...

Anonymkode: 082a7...bdb

Skrevet

Får dine foreldre gaver fra niesene dine? Du trenger ikke kjøpe til de. 

Anonymkode: b8174...c2d

Skrevet

Jeg kjøper heller ikke gaver til ønkler, tanter og søskenbarn, får heller ikke fra dem. Dette er ikke noen man begynner å gi til, men noen man slutter å gi til når man blir voksen :) Hvis det ikke er veldig nære personer som du har mye kontakt med i dagliglivet, kanskje?

Anonymkode: 156fd...408

Skrevet

Takk for svar folkens. Et viktig punkt som jeg glemte å få med i HI er at moren min er død (for mange år siden)og pappa surrer mye så det er mulig at han glemmer å kjøpe julegaver i år. Så jeg føler liksom på dette med at det er forventet at jeg overtar ansvaret og kjøper gaver på vegne av min familiegren. Så spørsmålet mitt er kanskje egentlig mer, når er det normalt at barna overtar foreldrenes gave-ansvar?

Jeg er egentlig enig med dere som sier jeg ikke burde kjøpe noe til dem, men når jeg har foreslått at de slutter å kjøpe gave til meg nekter de. Og da føler jeg meg veldig utakknemlig som har tatt i mot i alle år, men som aldri gir noe tilbake. 
Hvis jeg først begynner å gi gaver til den siden av familien, må jeg gi en gave til hver gren og da kommer jeg opp i minst 4-5 gaver. Pluss fraktkostnader. Selv om vi bare kjøper noe til 200 kr vil det bli litt penger ut av det, og ettersom vi har så usikker økonomi er jeg redd for å påta meg en "forpliktelse" jeg ikke klarer å opprettholde neste år. 

Skrevet

Da gir du én gave fra hele din familie til hele deres familie og så betaler faren din for porto. 

Anonymkode: ec54d...c4a

Skrevet

Mamma og pappa kjøper og gir fremdeles fra hele familien til mine onkler, tanter og søskenbarn. De gir meg gave fremdeles (men feks fra tante&onkel X med unger, tante&onkel Y med unger og onkel Z - får ikke fra hver enkelt person), jeg er voksen og har normal økonomi ikke student lenger.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok ordnet gave til dem men ville snakket med far så dere kan gi noe sammen. Du kan feks hjelpe ham med innkjøp av gavene men han betaler (hele eller halvparten eller bare porto avhengig av hans økonomi). Da blir det ikke så dyrt for deg. Forsøk å kjøp noe som er billig å sende også, kanskje det er mulig med noe digitalt så du bare kan pakke inn et kort? Feks 3-4 mnd abonnement på Disney+. Prøv å kjøpe samlet gave til familiene, ikke til hver enkelt person så blir det mindre å sende :)

Anonymkode: 47104...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...