Gå til innhold

Tørrgjæren virker ikke lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at det var tomt for tørrgjær tidligere i år, synes det som om den nå har forandret seg litt. Har kjøpt tørrgjær ved to anledninger, og begge gangene er det null respons fra gjæren i alle posene. Noen som vet om de har forandret prosessen med fremstilling eller lignende? Andre som har opplevd det samme? 

Det går forøvrig helt fint å bruke vanlig fersk gjær, ikke merket noe problemer med den. 

Anonymkode: 4ad7c...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt problemer med tørrgjær i det siste.
Baker nesten ukentlig med tørrgjær.

Skrevet

Tørrgjær funker supert hos meg. De har nok ikke endret innholdet.

Anonymkode: 0531e...cd9

Skrevet

Bruker bare tørrgjær i min gjærbakst og det går helt supert. De må ha en batch med produksjonsfeil. 

Skrevet

Ok, takk for svar dere. Da må det være en dårlig batch fra nærbutikken her antagelig, ja, har kjøpt begge pakkene på samme butikk. Bare uflaks da. 

Ts. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar dere. Da må det være en dårlig batch fra nærbutikken her antagelig, ja, har kjøpt begge pakkene på samme butikk. Bare uflaks da. 

Ts. 

Coop? Kjøpte en pakke og den er død!

Skrevet

Om den er eller virker død ville jeg bare ha satt deigen tilside ett døgn og sett hva som skjedde.

• Liker 1
Skrevet

Baker brød med tørrgjær i brødbakemaskin daglig. Null problem. Hever kjempefint. 😊

Skrevet

Har du sjekket datostemplingen?

Jeg har opplevd at tørrgjær utgått på dato har null effekt (bruker bare 1/4 teskje om gangen i pizzadeig, så da blir pakken fort stående en stund i skuffen).

Anonymkode: 96dae...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du sjekket datostemplingen?

Jeg har opplevd at tørrgjær utgått på dato har null effekt (bruker bare 1/4 teskje om gangen i pizzadeig, så da blir pakken fort stående en stund i skuffen).

Da det var gjærmangel tidligere i år så gikk en av produsentene (Idun?) ut å sa at det i teorien ikke var utløpsdato på gjær, den dør aldri. Vanligvis sier ikke produsenter slikt, de vil heller vi skal kaste for så å kjøpe ny. Så tror nok at det er riktig info!

Anonymkode: a89d2...d6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da det var gjærmangel tidligere i år så gikk en av produsentene (Idun?) ut å sa at det i teorien ikke var utløpsdato på gjær, den dør aldri. Vanligvis sier ikke produsenter slikt, de vil heller vi skal kaste for så å kjøpe ny. Så tror nok at det er riktig info!

Vel, jeg kan som sagt fortelle deg at det stemmer ikke. Min gamle tørrgjær dør.

Men for all del, lag deig uten gjær som virker hvis du ønsker å erfare det selv (og risikere å måtte kaste deig helt uten aktivt hevemiddel, slik jeg måtte). 

Skrevet

Sikkert litt dumt spørsmål, men hvordan bruker du den? 

(Jeg rører ut min tørrgjær i lunkent vann (som skal i oppskriften) i rett temperatur, og lar den stå i 10 minutter for å se om den aktiveres. Helst i en beholder som lys ikke kommer inn i. Passer også på å blande alt det tørre + salt separat fra gjæren i starten, siden salt gjerne tar knekken på gjær.)

Anonymkode: a890d...95e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det ikke. Jeg hadde en pakke liggende som *kremt* gikk ut på dato for et par-tre år siden. Da jeg skulle prøve den (tørrgjær funker alltid, ikke sant?) så ble det brød a la murstein. Ca. null heving. Kjøpte ny pakke og alt var tilbake til det gamle med fin heving. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 17.03):

Sikkert litt dumt spørsmål, men hvordan bruker du den? 

(Jeg rører ut min tørrgjær i lunkent vann (som skal i oppskriften) i rett temperatur, og lar den stå i 10 minutter for å se om den aktiveres. Helst i en beholder som lys ikke kommer inn i. Passer også på å blande alt det tørre + salt separat fra gjæren i starten, siden salt gjerne tar knekken på gjær.)

Anonymkode: a890d...95

Blander det bare oppi sammen med melet, har aldri opplevd at det ikke hever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...