Gå til innhold

Noen som har hatt baby som har ligget i tverrleie og har morkake som er fremmovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 30. Da jeg var på rutine ultralyd i uke 20 sa ikke jordmor noenting om at min baby lå i tverrleie,  eller at min morkake var fremmovervendt. men de ønsket da likevel at jeg skulle komme tilbake i uke 28 på kontroll,  da min baby var litt for liten. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av en annen jordmor som sa at min baby nå vokser perfekt og det ikke er noen problemer men at baby ligger i tverrleie,  og at min morkake er fremmovervendt. altså den ligger ikke bak baby men på fremmsiden.. også sier hun at hvis baby ikke flytter på seg vil det bli ks. (Noe jeg ikke ønsker) ønsker en normal fødsel. Er det noen her inne som har vert i lik situasjon? Flyttet baby og morkake på seg Slik at det ble en normal fødsel eller ble det ks? Skal inn på kontroll igjen snart og håper baby og morkake har flyttet på seg. Er i uke 30 nå hva tror dere de vil gjøre om baby ikke har flyttet på seg? Jordmor sa at det mest sannsynlig ville ordne seg og at baby og morkake kan flytte på seg slik at jeg kan føde normalt men er litt redd nå for at det blir ks da jeg hadde ønsket en normal fødsel slik jeg har hatt med mine andre barn. Håper på positive hyggelige svar.

Anonymkode: a5268...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har vert i en lik situasjon som kan fortelle hvordan det gikk? 

Skrevet

Jeg har hatt et barn i tverrleie. Husker ikke hvor morkaken lå men det ble et flott planlagt ks som jeg er veldig fornøyd med å ha fått oppleve. Baby hadde full pott på apgar score etter fødselen og jeg var oppe og gikk dagen etter.

Barnet lå i tverrleie fra uke 26. På sykehuset var de som alltid veldig optimistiske på at hun kom til å snu seg, men to private gynekologer jeg var hos sa begge at det ikke kom til å skje. Er nok veldig individuelt. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 25237...e1b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt et barn i tverrleie. Husker ikke hvor morkaken lå men det ble et flott planlagt ks som jeg er veldig fornøyd med å ha fått oppleve. Baby hadde full pott på apgar score etter fødselen og jeg var oppe og gikk dagen etter.

Barnet lå i tverrleie fra uke 26. På sykehuset var de som alltid veldig optimistiske på at hun kom til å snu seg, men to private gynekologer jeg var hos sa begge at det ikke kom til å skje. Er nok veldig individuelt. 

Masse lykke til!

Hvordan var ks? Fikk du holde baby rett etter opprasjon? Eller måtte du vente? Hadde du masse smerte i ettertid har du fått barn etterpå uten problemer?

Skrevet

Hadde en liten kar som lå i tverrleie i løpet av svangerskapet. De mente bestemt at han mot slutten lå riktig, men da fødsel var igang oppdaget de plutselig at dette ikke var tilfelle. Dermed ble det KS. Alt gikk fint, men fikk en beklagelse av jordmoren jeg gikk til svangerskapskontroll hos. Hun mente de burde hatt kontroll på at han faktisk lå i tverrleie.

Husker ikke hvordan morkaken lå.

Anonymkode: 94a42...895

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde en liten kar som lå i tverrleie i løpet av svangerskapet. De mente bestemt at han mot slutten lå riktig, men da fødsel var igang oppdaget de plutselig at dette ikke var tilfelle. Dermed ble det KS. Alt gikk fint, men fikk en beklagelse av jordmoren jeg gikk til svangerskapskontroll hos. Hun mente de burde hatt kontroll på at han faktisk lå i tverrleie.

Husker ikke hvordan morkaken lå.

Fikk du holde baby rett etter ks eller til de baby ut fra rommet? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Eller tok skulle det stå

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var ks? Fikk du holde baby rett etter opprasjon? Eller måtte du vente? Hadde du masse smerte i ettertid har du fått barn etterpå uten problemer?

KS var en fantastisk opplevelse. Alt var så rolig og avslappet i rommet og operasjonssykepleieren og jordmoren tullet og tøyste med meg mens vi ventet på legen som skulle utføre operasjonen. Det er nok en helt annen atmosfære ved et planlagt snitt enn et hastesnitt. Følte meg veldig trygg hele tiden. Fikk baby opp til meg like etter.

Hadde endel smerter dagene etterpå, men klarte meg fint. Arret har grodd veldig fint. Nå 3 år etter er det nesten ikke synlig. Har hatt en MA nå nylig, men gynekologen mente det ikke hadde noe med ks å gjøre. 

Skrevet

At morkaken er foran eller bak har ingen ting å si. Det eneste som har noe å si er om den ligger over/ for tett på cervix, noen den tydeligvis da ikke gjør i ditt tilfelle.

Jeg ville ikke bekymret meg enn så lenge. Ungen har masse tid på å snu seg. Og hvordan ungen lå i uke 20 har heller ingen ting å si, forsi de da er så små at de snur seg hele tiden.

Frem mot uke 37 er det viktigere å kartlegge hvordan ungen ligger, og evt få kontroll UL for bekreftelse av leie/ vurdere ytre vending med mer.

Anonymkode: 57030...460

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nusse litt på han før de tok han for sjekk, veiing og måling. Imens gjorde kirurgene seg ferdig med meg. Fikk lillemann hos meg da jeg ble trillet til intensiv/oppvåkning (vet ikke helt hva det heter). Pappaen var også med. Fin opplevelse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...