Sofusad Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 (endret) Hei:) jeg jobber på en skole som assistent. Jeg har skrevet ned på en vikar kontrakt selvom jeg egentlig skal jobbe hver dag 6 timer i ca. 2 mnd. Lurte på om jeg har rett til å få lønn om skolen skal gå i karantene eller om det blir nedstengning av skolen i hele norge? Takk for fremtidige svar❤️ Endret 14. mars 2021 av Sofusad
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Det kommer an på hva som er avtalt. Fortrinnsvis i arbeidsavtalen, men også på andre måter. En "vikarkontrakt" sier oss ikke så mye. - Er det avtalt at du skal jobbe i uke 43, men så blir skolen stengt i uke 43. Så skal du ha penger for uke 43 uansett. - Er det avtalt at du skal jobbe på fredag 13. november. Så skal du ha penger for den dagen selv om skolen er stengt. - Er det avtalt at arbeidsgiver ringer deg og spør om du vil jobbe en bestemt dag, fra gang til gang. Og arbeidsgiver ikke ringer deg fordi skolen er stengt, så skal du ikke ha penger. - Er det avtalt at arbeidsgiver ringer deg fra gang til gang, og sist så ringte arbeidsgiver og spurte om du kunne jobbe på fredag, og så viser det seg i etterkant at skolen må stenge på fredag. Så skal du uansett ha penger for den fredagen. Skjønner du tankegangen? Anonymkode: 390e2...4f0
Sofusad Skrevet 22. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva som er avtalt. Fortrinnsvis i arbeidsavtalen, men også på andre måter. En "vikarkontrakt" sier oss ikke så mye. - Er det avtalt at du skal jobbe i uke 43, men så blir skolen stengt i uke 43. Så skal du ha penger for uke 43 uansett. - Er det avtalt at du skal jobbe på fredag 13. november. Så skal du ha penger for den dagen selv om skolen er stengt. - Er det avtalt at arbeidsgiver ringer deg og spør om du vil jobbe en bestemt dag, fra gang til gang. Og arbeidsgiver ikke ringer deg fordi skolen er stengt, så skal du ikke ha penger. - Er det avtalt at arbeidsgiver ringer deg fra gang til gang, og sist så ringte arbeidsgiver og spurte om du kunne jobbe på fredag, og så viser det seg i etterkant at skolen må stenge på fredag. Så skal du uansett ha penger for den fredagen. Skjønner du tankegangen? Anonymkode: 390e2...4f0 Ja, skjønner, men i kontrakten står det ikke det. De sa jeg skulle jobbe i 6 timer hverdag i 2 mnd, men de har da bare gitt meg vikarkontrakt, noe jeg syntes var rart, fordi jeg er jo fast ansatt i 2 mnd.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 26 minutter siden, Sofusad skrev: Ja, skjønner, men i kontrakten står det ikke det. De sa jeg skulle jobbe i 6 timer hverdag i 2 mnd, men de har da bare gitt meg vikarkontrakt, noe jeg syntes var rart, fordi jeg er jo fast ansatt i 2 mnd. En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig arbeidsavtale. Men kan være vanskelig å bevise. Men ikke umulig. Hvis dere hadde avtalt muntlig at du skulle 6 timer hver dag i 2 måneder, og skolen stenges underveis så skal du ha penger fortsatt ha penger for 6 timer hver dag i 2 måneder. Du kan minne arbeidsgiver på at du forventer å få disse pengene. Det er bare dersom de nekter at dette blir et problem. Anonymkode: 390e2...4f0
Sofusad Skrevet 22. november 2020 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig arbeidsavtale. Men kan være vanskelig å bevise. Men ikke umulig. Hvis dere hadde avtalt muntlig at du skulle 6 timer hver dag i 2 måneder, og skolen stenges underveis så skal du ha penger fortsatt ha penger for 6 timer hver dag i 2 måneder. Du kan minne arbeidsgiver på at du forventer å få disse pengene. Det er bare dersom de nekter at dette blir et problem. Anonymkode: 390e2...4f0 Takk skal du ha!❤️ Da vet jeg at jeg har rett på pengene selvom, ja, det kan være vanskelig å bevise, men skal ikke bli problem det👌🏽
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 42 minutter siden, Sofusad said: Ja, skjønner, men i kontrakten står det ikke det. De sa jeg skulle jobbe i 6 timer hverdag i 2 mnd, men de har da bare gitt meg vikarkontrakt, noe jeg syntes var rart, fordi jeg er jo fast ansatt i 2 mnd. Hva mener du med at du er fast ansatt i 2 mnd? Det går jo ikke an. Er man fast ansatt så eier man stillingen. Anonymkode: 37546...585 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 7 minutter siden, Sofusad said: Takk skal du ha!❤️ Da vet jeg at jeg har rett på pengene selvom, ja, det kan være vanskelig å bevise, men skal ikke bli problem det👌🏽 Du vet ikke det bare fordi en bruker på KG fortalte deg det. Bare vær litt obs på det når du ev. kontakter arbeidsgiver. Anonymkode: 2dcfd...a28
Sofusad Skrevet 22. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at du er fast ansatt i 2 mnd? Det går jo ikke an. Er man fast ansatt så eier man stillingen. Anonymkode: 37546...585 Jobber jo fast hver dag i 2 mnd.
Sofusad Skrevet 22. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke det bare fordi en bruker på KG fortalte deg det. Bare vær litt obs på det når du ev. kontakter arbeidsgiver. Anonymkode: 2dcfd...a28 Hørt med mange andre også, de sier helt det samme. Hørt med en som var i lignende situasjon også, fikk samme svar. Men ja, skal være litt obs når jeg kontakter arbeidsgiver 😁 Endret 22. november 2020 av Sofusad
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 1 hour ago, Sofusad said: Jobber jo fast hver dag i 2 mnd. Ok, men du er ikke fast ansatt. Da eier man stillingen på ubestemt tid. Anonymkode: 37546...585
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 10 timer siden, Sofusad skrev: Jobber jo fast hver dag i 2 mnd. Da er du fast vikar i 2 mnd i vikarstillingen og ikke i fast stilling. Stor forskjell på det. Det er jo litt spesielle regler som gjelder nå under pandemien, prøv å sjekke med Nav hva som gjelder for deg da det er de som utbetaler karantenepenger og ikke arbeidsgiver. Men jeg vil tro at du i ditt tilfelle oppfyller krav for støtte. Anonymkode: 3f7e2...74b
Sofusad Skrevet 23. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er du fast vikar i 2 mnd i vikarstillingen og ikke i fast stilling. Stor forskjell på det. Det er jo litt spesielle regler som gjelder nå under pandemien, prøv å sjekke med Nav hva som gjelder for deg da det er de som utbetaler karantenepenger og ikke arbeidsgiver. Men jeg vil tro at du i ditt tilfelle oppfyller krav for støtte. Anonymkode: 3f7e2...74b Yes, takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå