AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #1 Skrevet 22. november 2020 Kjenner jeg har så lyst til å få livet mitt tilbake. Opererte vekk skjoldbruskkjertelen pga kreft i 2010 og har de siste ti årene gått i en slags zombie-tilstand der jeg sliter med konsentrasjonen, hukommelse, svimmelhet, "tåkehode", nedstemthet og generell utmattelse. Har prøvd å ta opp medisinering med ulike leger, men det er ingen som er gode på stoffskifte og det eneste som gjøres er små justeringer opp eller ned på levaxin-dosen. "Blodprøvene er fine", men jeg føler meg faen ikke mye bra og orker virkelig ikke å ha det sånn her. Vet det er flere som bruker Armour thyroid eller Erfa thyroid med godt resultat. Usikker på om noen har prøvd dette og funnet ut at det ikke ga bedre resultater? Ønsker å høre alle erfaringer! Hva enbefaler dere? Hvem bør jeg henvende meg til (helst bli henvist til dersom dette kan henvises offentlig), hva koster medisinene hvis man må betale de selv? Er det evt muligheter for å få det dekket av det offentlige? Annet jeg burde vite om? Opplys meg gjerne! Anonymkode: d73ac...bec
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #2 Skrevet 22. november 2020 Jeg har operert bort kjertelen. Levaxin fungerte ikke for meg. Armour/Erfa ga meg livet tilbake og mulighet til å jobbe 100%. Jeg er overhode ikke slik jeg var før jeg ble syk. Mangler energi selv om stoffskifte ser fint ut på prøver. Jeg har brukt begge om hverandre når tilgangen ikke har vært der. Merker ingen forskjell. Anonymkode: 6c0a5...52b 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #3 Skrevet 22. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har operert bort kjertelen. Levaxin fungerte ikke for meg. Armour/Erfa ga meg livet tilbake og mulighet til å jobbe 100%. Jeg er overhode ikke slik jeg var før jeg ble syk. Mangler energi selv om stoffskifte ser fint ut på prøver. Jeg har brukt begge om hverandre når tilgangen ikke har vært der. Merker ingen forskjell. Anonymkode: 6c0a5...52b Men hvem har foreskrevet Armour/Erfa til deg? Og må man betale medisinen selv? Det koster vel flere tusen i mnd? Hvor fikk du hjelp? Skjønner at fastleger ikke skriver resept på disse medisinene? Anonymkode: d73ac...bec
Torelli Skrevet 22. november 2020 #4 Skrevet 22. november 2020 (endret) Reddet livet mitt. Eller ga det iallefall mening, jobber 100 %, gjerne overtid, aktiv med hund og turer. Koster meg ca. 2000 i måneden, og får det fra privatlege på Balderklinikken. Kombinerer med levaxin. Har bare prøvd armour. Tørr ikke bytte ... Endret 22. november 2020 av Torelli 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #5 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, Torelli skrev: Reddet livet mitt. Eller ga det iallefall mening, jobber 100 %, gjerne overtid, aktiv med hund og turer. Koster meg ca. 2000 i måneden, og får det fra privatlege på Balderklinikken. Så flott at du fungerer så godt på det. Er det en spesiell lege på Balderklinikken som er dyktig på dette eller er alle der gode? Vet ikke helt hvor jeg skal starte for å teste ut dette. Kan fastlegen henvise meg til endokrinolog som har greie på Armour/Erfa? Bruker du Armour eller Erfa forresten? Anonymkode: d73ac...bec
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #6 Skrevet 22. november 2020 Du må få henvisning til endokrinolog. De beste er vel på Balderklinikken? Hvis ikke er Rikshospitalet også gode Anonymkode: ab58e...345
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #7 Skrevet 22. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må få henvisning til endokrinolog. De beste er vel på Balderklinikken? Hvis ikke er Rikshospitalet også gode Anonymkode: ab58e...345 Er Balderklinikken kun privat eller har de driftsavtale hvis man blir henvist fra fastlege? Anonymkode: d73ac...bec
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #8 Skrevet 22. november 2020 (endret) Du burde absolutt forsøke få riktig dose først. Armour fungerer for noen, men det er andre som har forferdelige erfaringer med det og det fungerer ikke for dem i det hele tatt. Anonymkode: 46dcc...0e7 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 23. november 2020 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #9 Skrevet 22. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 17.45): Du burde absolutt forsøke få riktig dose først. Armour fungerer for noen, men det er andre som har forferdelige erfaringer med det og det fungerer ikke for dem i det hele tatt. Anonymkode: 46dcc...0e7 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Mener du at jeg først må få riktig dose med Levaxin for å vite sikkert om det funker eller ikke før jeg sjekker ut Erfa/Armour? Skjønte ikke helt hva du mente? Anonymkode: d73ac...bec Endret 23. november 2020 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #10 Skrevet 22. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Mener du at jeg først må få riktig dose med Levaxin for å vite sikkert om det funker eller ikke før jeg sjekker ut Erfa/Armour? Skjønte ikke helt hva du mente? Anonymkode: d73ac...bec Ja. Om du er en av de som har dårlig erfaring med Armour så er det jo veldig dumt å gå tilbake, istedetfor at du kunne funnet riktig dose og fikset problemet på en enkel måte med en gang. Anonymkode: 46dcc...0e7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #11 Skrevet 22. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Om du er en av de som har dårlig erfaring med Armour så er det jo veldig dumt å gå tilbake, istedetfor at du kunne funnet riktig dose og fikset problemet på en enkel måte med en gang. Anonymkode: 46dcc...0e7 Men dette har jeg jo prøvd i over ti år. Jeg fungerer ikke bra på Levaxin. Det er dessuten ikke slik at det er en dose som er riktig. Dette kan alltid endre seg noe og da må man justere. Jeg har justert opp og ned mange ganger siste ti årene, men jeg har aldri vært i nærheten av å føle meg våken og opplagt. Når man da hører at mange har fått livet tilbake med Erfa/Armour høres det veldig fristende ut å prøve. Anonymkode: d73ac...bec 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #12 Skrevet 22. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvem har foreskrevet Armour/Erfa til deg? Og må man betale medisinen selv? Det koster vel flere tusen i mnd? Hvor fikk du hjelp? Skjønner at fastleger ikke skriver resept på disse medisinene? Anonymkode: d73ac...bec Min fastlege skriver ut resept. Koster meg 10.000 i året. For meg er det å være i jobb eller ikke. Anonymkode: 6c0a5...52b 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #13 Skrevet 22. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min fastlege skriver ut resept. Koster meg 10.000 i året. For meg er det å være i jobb eller ikke. Anonymkode: 6c0a5...52b Må være herlig med en fastlege som er villig til å skrive ut resept på dette. Har fastlegen din oeiling eller fikk du satt dose av endokrinolog annet sted og så følger bare fastlegen opp med å skrive ut reseptene? Hvor fikk du evt hjelp til å finne riktig dose? Anonymkode: d73ac...bec
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #14 Skrevet 22. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette har jeg jo prøvd i over ti år. Jeg fungerer ikke bra på Levaxin. Det er dessuten ikke slik at det er en dose som er riktig. Dette kan alltid endre seg noe og da må man justere. Jeg har justert opp og ned mange ganger siste ti årene, men jeg har aldri vært i nærheten av å føle meg våken og opplagt. Når man da hører at mange har fått livet tilbake med Erfa/Armour høres det veldig fristende ut å prøve. Anonymkode: d73ac...bec Må bare legge til. Jeg har ikke den energien jeg hadde før stoffskiftet. Våkner aldri uthvilt. Jeg sleper meg igjennom dagen Armour gjør at jeg kan jobbe. Resten av dagen bare eksisterer jeg. En dag jeg gikk hjem fra jobb kjente jeg at noe ikke stemte. Tok litt tid før jeg skjønte at det var energi. En helt fremmed følelse den kom og forsvant og dukker muligens opp 2 ganger u året Hvorfor aner jeg desverre ikke Anonymkode: 6c0a5...52b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #15 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må bare legge til. Jeg har ikke den energien jeg hadde før stoffskiftet. Våkner aldri uthvilt. Jeg sleper meg igjennom dagen Armour gjør at jeg kan jobbe. Resten av dagen bare eksisterer jeg. En dag jeg gikk hjem fra jobb kjente jeg at noe ikke stemte. Tok litt tid før jeg skjønte at det var energi. En helt fremmed følelse den kom og forsvant og dukker muligens opp 2 ganger u året Hvorfor aner jeg desverre ikke Anonymkode: 6c0a5...52b Fy fader som jeg savner den energien. At ikke alt bare er et ork liksom. At noe kan gå på autopilot uten å føles slitsomt. Skulle gitt hva som helst for å få tilbake livet mitt igjen! Anonymkode: d73ac...bec 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #16 Skrevet 22. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må være herlig med en fastlege som er villig til å skrive ut resept på dette. Har fastlegen din oeiling eller fikk du satt dose av endokrinolog annet sted og så følger bare fastlegen opp med å skrive ut reseptene? Hvor fikk du evt hjelp til å finne riktig dose? Anonymkode: d73ac...bec Endokrinologer avviser som oftest denne type medisin. Gikk veien med fastlegen. Hyppige blodprøver før jeg kom i mål. Nå kun 1-2 ganger i året. Kjenneg kroppen min så godt at jeg vet når jeg er overdoser. Anonymkode: 6c0a5...52b 1
Ulven Skrevet 22. november 2020 #17 Skrevet 22. november 2020 Jeg ble operert for kreft for 20 år siden. Ble aldri bra på Levaxin, eller Levaxin/Liothyronin. Hanglet i 14 år, før jeg krevde å få prøve NDT. Har brukt litt forskjellig, men har landet på Thyroid Glostrup siden jeg trenger mye hormoner, og det derfor blir alt for dyrt med Armour. Har nå ca 20% mer energi enn jeg hadde før, og siden energinivået på det laveste var kun 20-25% av hva jeg hadde før jeg ble syk, er jeg fornøyd med situasjonen. Jeg får det skrevet ut fra fastlegen etter anbefaling fra legen min på Radiumen. Jeg er usikker på om han hadde skrevet det ut på selvstendig grunnlag. Datteren min har hypothyreose, og får sine medisiner, Glostrup, skrevet ut av privat lege. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #18 Skrevet 22. november 2020 Har brukt både armour og erfa, nå for tiden er det erfa. Får det via privatlege på Balderklinikken, Lars Omdal. Koster meg 1300-1500 i måneden, fordi jeg ikke får det dekker av Norges «gratis» helsevesen. Det har ikke klart å få meg tilbake i arbeid, men forskjellen for meg er om jeg klarer å snakke med mann og barn, strikke litt, spille litt gitar, gå en tur, eller om jeg ligger i fosterstilling i et mørkt kaldt rom og ikke klarer å spise eller dusje, sånn det var de to årene jeg gikk på Levaxin. Nå kombinerer jeg med Levaxin, og justerer dosering hver 3. måned siden stoffskiftet mitt er så ustabilt. Så det koster en god del, både for legekonsultasjone og selve medisinen, men for meg finnes det ingen alternativer, jeg må bare tenke at uføretrygden min er ca 24 000 mindre netto i året enn den egentlig er. Anonymkode: 1d5d0...f94
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #19 Skrevet 22. november 2020 Jeg har ikke prøvd Armour eller Erfa, men jeg fjernet skjoldbruskkjertelen for fire år siden pga kreft. Bare Levaxin fungerte dårlig for meg, selv om blodprøvene var fine. Jeg tok en prat med fastlegen og ba om å få prøve Liothyronin i kombinasjon med Levaxin. Det gjorde utslaget for meg, og fungerer veldig godt. Lio får jeg på vanlig blåresept. Hvis du ikke har fått tilbud om det vil jeg anbefale å gi det et forsøk. Anonymkode: 0ee3d...c62
AnonymBruker Skrevet 22. november 2020 #20 Skrevet 22. november 2020 12 minutter siden, Ulven skrev: Jeg ble operert for kreft for 20 år siden. Ble aldri bra på Levaxin, eller Levaxin/Liothyronin. Hanglet i 14 år, før jeg krevde å få prøve NDT. Har brukt litt forskjellig, men har landet på Thyroid Glostrup siden jeg trenger mye hormoner, og det derfor blir alt for dyrt med Armour. Har nå ca 20% mer energi enn jeg hadde før, og siden energinivået på det laveste var kun 20-25% av hva jeg hadde før jeg ble syk, er jeg fornøyd med situasjonen. Jeg får det skrevet ut fra fastlegen etter anbefaling fra legen min på Radiumen. Jeg er usikker på om han hadde skrevet det ut på selvstendig grunnlag. Datteren min har hypothyreose, og får sine medisiner, Glostrup, skrevet ut av privat lege. Aldri hørt om Glostrup før. Det høres interessant ut! Anonymkode: d73ac...bec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå