Gå til innhold

Synes foreldrene bør lære barna å vaske hendene mer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sett mange flinke barn som til og med er flinkere med håndvask enn voksne, men det er også mange som aldri vasker hendene og foreldrene sier ikke noe. 

Er på besøk i dag, det er barn her, jeg ser de tørker snørr med hånda og stikker fingrene i nesa. Vasker ikke hendene og tar på alt. Til og med når vi spiser. Har prøvd å si i fra, men ingen bryr seg. Er det innafor å si i fra igjen? 

Synes både voksne og barn må passe mer på nå i pandemien. Barn kan smitte de også så skjønner ikke hvorfor noen skal få tørke snørr og ta på alt alle andre tar på uten å vaske hendene og foreldrene bryr seg ikke. Enig eller uenig? 

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du noe hjelp? Jeg spør fordi du oppretter flere tråder ang. korona og din angst for dette 

Anonymkode: 9bada...23c

• Liker 6
Skrevet

Det er så nasty med møkkete unger, og jeg ser ofte at det samme går igjen hos foreldrene. Har flere eksempler i nær familie hvor ungene er sånn fordi foreldrene også slurver med håndvask og er generelt møkkete :spy: Jeg spiser aldri hos dem ( orker ikke ) og hvis jeg får hjemmelagde spiselige gaver så går de i søpla med en gang. Noen mennesker forstår bare ikke dette med hygiene.

Anonymkode: 6e576...5d9

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Warrior skrev:

Jeg har sett mange flinke barn som til og med er flinkere med håndvask enn voksne, men det er også mange som aldri vasker hendene og foreldrene sier ikke noe. 

Er på besøk i dag, det er barn her, jeg ser de tørker snørr med hånda og stikker fingrene i nesa. Vasker ikke hendene og tar på alt. Til og med når vi spiser. Har prøvd å si i fra, men ingen bryr seg. Er det innafor å si i fra igjen? 

Synes både voksne og barn må passe mer på nå i pandemien. Barn kan smitte de også så skjønner ikke hvorfor noen skal få tørke snørr og ta på alt alle andre tar på uten å vaske hendene og foreldrene bryr seg ikke. Enig eller uenig? 

Er snørr farlig?

Anonymkode: a1d62...eb4

• Liker 1
Skrevet

Er så mange ekle unger der ute fordi foreldrene ikke gidder å lære dem å vaske hendene. Kjenner en snart 4 åring som jeg fulgte på do en gang mens mor satt på kafeen med babyen, når han var ferdig skulle han til å gå ut når jeg sa at han måtte vaske hendene sine, da fikk jeg «hvorfor det?» tilbake.... når foreldrene ikke engang lærer barna å vaske hendene etter do så har det skjedd en stor glipp altså...

Anonymkode: 8e984...4c2

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er snørr farlig?

Det inneholder bakterier, pluss at det er EKKELT! 

• Liker 2
Skrevet

Sykt ekkelt, men det er ikke barnas feil. Det er FORELDRENE, og barna blir slik fordi foreldrene er slik. Mange hundre tusen voksne, om ikke millioner som ikke vasker hendene etter do besøk osv. 

Jeg lærte selv aldri det som barn, vi vasket aldri hendene hjemme. Jeg lærte det av en skole-veninne når jeg var nærmere 10år. 

Anonymkode: bf5d2...ea0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er snørr farlig?

Det kan gjøre andre syke hvis de som tørker snørr er smittet. 

Skrevet

Vi har veldig mange flinke barn på besøk og de som ikke er fullt så flinke for beskjed om å vaske hendene igjen, så enkelt er det. Men hvis det er du som er på besøk så tenker jeg at foreldrene for ta seg av det, Man kan ikke komme på besøk å oppdra foreldrene og barna, det er litt småfrekt.

Husker guttungen kommenterte at hun han måtte sitte med på skolen smattet sånn når hun spiste at han ikke orket å spise så mye. Jeg tenkte jo at han overdreiv litt men...så var det foreldretreff med barna, grilling å slikt. Da ble jeg sittende med familien hennes og alle smatta som helter... 😄 Men selv om jeg synes det var litt kvalmt så holdt jeg kjeft for det er det man gjør.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så mange ekle unger der ute fordi foreldrene ikke gidder å lære dem å vaske hendene. Kjenner en snart 4 åring som jeg fulgte på do en gang mens mor satt på kafeen med babyen, når han var ferdig skulle han til å gå ut når jeg sa at han måtte vaske hendene sine, da fikk jeg «hvorfor det?» tilbake.... når foreldrene ikke engang lærer barna å vaske hendene etter do så har det skjedd en stor glipp altså...

Alle mine tre barn har vært på samme måte - "hvorfor det" er som et spm for å få bekreftet at de de har hørt er riktig. Og også fordi det har blitt en vane og de tenker seg ikke om før de spør.

Alle mine tre har måtte bli minnet på å vaske hender til de ble ganske store, de glemmer det rett og slett, og jeg har vært kjempestreng på at både lokket på doen skal legges ned og vaske seg på henda med såpe. 

Og allikevel - selv om de var blitt både 4 og 5 og 6 år så måtte jeg si ifra fordi de glemte seg bort i nuet. Og nå - når de har blitt store og voksne så gjør de det automatisk. En 3-åring er ganske liten med liten tankegang og konsekvenstenkning fortsatt. 

Syns det er mye verre med voksne som ikke vasker seg, voksne som ikke minner barna på at de må vaske seg eller bruke snørrpapir eller hva som helst. Det er skikkelig ekkelt med snørr og møkkete fingre og man må jo som forelder følge med og vaske over og minne på når barna glemmer seg bort pga lek. 

Anonymkode: 8d81e...44c

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle mine tre barn har vært på samme måte - "hvorfor det" er som et spm for å få bekreftet at de de har hørt er riktig. Og også fordi det har blitt en vane og de tenker seg ikke om før de spør.

Alle mine tre har måtte bli minnet på å vaske hender til de ble ganske store, de glemmer det rett og slett, og jeg har vært kjempestreng på at både lokket på doen skal legges ned og vaske seg på henda med såpe. 

Og allikevel - selv om de var blitt både 4 og 5 og 6 år så måtte jeg si ifra fordi de glemte seg bort i nuet. Og nå - når de har blitt store og voksne så gjør de det automatisk. En 3-åring er ganske liten med liten tankegang og konsekvenstenkning fortsatt. 

Syns det er mye verre med voksne som ikke vasker seg, voksne som ikke minner barna på at de må vaske seg eller bruke snørrpapir eller hva som helst. Det er skikkelig ekkelt med snørr og møkkete fingre og man må jo som forelder følge med og vaske over og minne på når barna glemmer seg bort pga lek. 

Med tanke på at jeg hørte at ungen ikke vasket hendene når mor var med han på badet vårt hjemme så er det nok ikke bare at han glemmer det. Generelt er huset de bor i litt ekkelt.. 

Skrevet

Nå følger ikke jeg med på hvor barna mine har fingrene sine til hver tid. Selv om jeg er nøye på håndvask så kunne de ikke brydd seg mindre hvis jeg ikke ser dem. De er 4,6 og 8. De ser på å vaske hender som et mas selv  om de veit hvorfor de skal vaske dem. Hører ikke ungene på deg så si at de får gå fra matbordet ellers følger du dem inn på badet. 

Jeg går da ikke rundt å følger de med haukeblikk med spørsmål om at de har pelt seg i nesa. Har du regler så får du sette et eksempel.

Anonymkode: 6f8b5...ebc

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at jeg hørte at ungen ikke vasket hendene når mor var med han på badet vårt hjemme så er det nok ikke bare at han glemmer det. Generelt er huset de bor i litt ekkelt.. 

Æsj, ja, det er ekkelt. Og det er morens feil forresten, ikke barnet. Han vet ikke bedre siden han ikke har lært det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nå følger ikke jeg med på hvor barna mine har fingrene sine til hver tid. Selv om jeg er nøye på håndvask så kunne de ikke brydd seg mindre hvis jeg ikke ser dem. De er 4,6 og 8. De ser på å vaske hender som et mas selv  om de veit hvorfor de skal vaske dem. Hører ikke ungene på deg så si at de får gå fra matbordet ellers følger du dem inn på badet. 

Jeg går da ikke rundt å følger de med haukeblikk med spørsmål om at de har pelt seg i nesa. Har du regler så får du sette et eksempel.

Anonymkode: 6f8b5...ebc

Nei jeg mener ikke folk skal følge barn med haukeblikk, men at en sier i fra til barna når de ser det selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...