Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2005 #1 Skrevet 4. august 2005 Har litt lyst å ha bukettar med markblomar på bordet i bryllupet vårt, vi syns det er så fiiint! Er det nokon som har erfaring med dette? Kor lenge held blomane seg? Går det an å lage oppsatsane klare dagen før, f.eks.? Vi lurer litt på å bruke hermetikk-boksar som vasar, bør blomane stå i vatn eller oasis?? Håpar nokon har gode tips!
smilepia Skrevet 4. august 2005 #2 Skrevet 4. august 2005 Hei Veslo (er ikke du på ferie da? ) Markblomster er kjempefint, og det blir sikkert nydelig i bryllupet deres. Vet ikke så mye om tid, men jeg vet at markblomster ikke holder så veldig lenge, så jeg ville kanskje ikke turt å lage oppsatsen dagen før, men helst på morgenen samme dag dersom det er mulig. (men sjekk gjerne med noen som har mer peiling enn meg) Vi vurderte markblomster i min brudebukett (blåklokke f.eks) og det frarådet blomsterdamen, nettopp førrdi de ville dø kjempefort....
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #3 Skrevet 4. august 2005 Lagde små blomsterbuketter av kornblomster og brudeslør i et bryllup i juli - den varmeste dagen i år - det var VARMT! Vi lagde alt klart på fredagen - og det holdt seg kjempefint! Er vanskelig å sette markblomster i oassis - de fleste har tynn og myk stilk... Tror jeg ville satt de rett i vann - masse vann! Pass på at boksene er tette!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #4 Skrevet 4. august 2005 Første gangen jeg var brudepike (seks år og dritstolt) giftet bruden seg i bunad. Pga det ville hun ha mest mulig markblomstpreg. Derfor lagde mamma bukett osv i ting hun kjøpte inn, men som så veldig "naturaktig ut" f.eks. margueritter, lyng osv. Det var kjempeflott og passet perfekt til bunadstemaet. Men hvis det er av prismessige hensyn så vet jeg ikke... Som en annen over her sa, det er sinnsykt tynne stilker på sånt noe, da må du trolig feste ståltråd på alle blomstene slik man gjør med gerbera (fester tuppen på tråden i midten på blomsten under og vrir den nedover stilken) - men jeg kan ikke garantere at dette funker...
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2005 #5 Skrevet 4. august 2005 Det er ikkje brudebuketten som skal vere av markblomar, Frysepulver, men bukettane på bordet. Og det er ikkje av prismessige hensyn heller, men fordi vi syns det er så flott!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #6 Skrevet 4. august 2005 Nei, jeg skjønte det, men denne bruden brukte blomster fra Økern Torvhall (der hvor man kjøper inn blomster) som var markblomstpreget, både i buketten og i borddekorasjonene. Men hva skal du egentlig ha på bordene? Først skriver du oppsatser (=dekorasjoner, altså oasis i skål med blomster stukket i), så snakker du om bukettene på bordene? Hvis det ikke er av prismessige hensyn og du skal ha dekorasjoner ville jeg gått for noe med tykkere og stivere stilk, altså ikke markblomster. Men det er jo mange blomster som har det preget likevel
Vimsevips Skrevet 4. august 2005 #7 Skrevet 4. august 2005 Vi hadde oppsatser av markblomster, i tilleggg til at brudebukett var av markblomst. Vi fikk blomsterdekoratøren til å lage alt sammen. Hun lagde de samme morgen. Det som er viktig er at bukettene er veldig tette. Da holder blomstene seg lengre. Alle bukettene våre holdt seg kjempe fint fram til mandagen. Været da vi giftet oss var tropenetter og 35+ i skyggen på dagtid. Bukettene bestod av prestekrager, kløverblomst, kornblomst, blåklokker, strå og marikåpe. Selv om du ikke skal ha markblomster i buketten din, kan jeg jo fortelle at vi dusjet buketten min godt med vann mellom vielse, fotograf og middag. På den måten døde den ikke før den kom i vase ved middagsbordet
Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2005 #8 Skrevet 5. august 2005 Veit ikkje heilt om vi skal ha dekorasjonar eller bukettar enno.... Har ikkje så mykje peiling på slikt eg...
Søta Skrevet 5. august 2005 #9 Skrevet 5. august 2005 Tror jeg hadde gått for buketter om jeg var deg. Hadde tenkt å lage oppsatser av markblomster. Det er så vanskelig - stilkene er somregel veldig tynne og myke! Så da må du surre ståltråd rundt - og det tar tid. I tillegg må du ha veldig masse blomster - de fleste markblomster fyller veldig lite. Blir veldig flott med buketter av markblomster!
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #10 Skrevet 5. august 2005 Må bare få nevne at da jeg lagde meg en bukett av markblomster for noen uker siden og satte den på bordet i stua, hadde jeg huset fullt av maur i flere dager etterpå... Mye ukrutt i markblomstene Ikke så koselig å ha en halv maurtue på tallerkenen heller? Forresten, her hvor jeg bor har alle markblomstene allerede blomstret av, er du sikker på at du får tak i blomster til din dato? Og: Hvis du skal bruke markblomster, så bør du ta med deg en bøtte med litt vann i når du plukker, og sette blomstene rett nedi. De visner utrolig fort hvis de ikke kommer i vann med en gang. Husk å snitte dem godt. Dropp oasisen, som flere andre har sagt før meg, hvis du ikke synes det er forferdelig festlig å stifte tynne tynne stilker
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2005 #11 Skrevet 6. august 2005 Takk for svar!! Då skal eg prøve å lage til nokre bukettar utan oasis. Veit forresten at vi får tak i blomar ja, skal gifte oss midt i "sesongen", 24. juni.
Cupcake Skrevet 7. august 2005 #12 Skrevet 7. august 2005 Min kjære hadde plukket en bukett med markblomster da han fridde til meg, og de lot jeg stå i en vase i kjøkkenvinduet. Et par dager senere var det masse larver i vinduskarmen, og tilogmed i persiennene, som kom fra denne lille buketten. Ikke noe særlig med larver i middagsmaten vel...? Ville vært litt skeptisk til å bruke markblomster, siden det følger med så mye annet.
Søta Skrevet 8. august 2005 #13 Skrevet 8. august 2005 Tror du blir kvitt det dersom du dypper blomstene i vann når du plukker de. Men 24. juni - hvor i landet bor du???? Her på sørlandet var det ikke mye markblomster 24. juni i år iallefall..... Vi slet for å finne markblomster til 9. juli selv hos blomsterbutikker..... Blåklokkene kom ikke før midt i juli... Krnblomstene vi fikk tak i var fra drivhus...
tommeline Skrevet 8. august 2005 #14 Skrevet 8. august 2005 Vi hadde glass med markblomster på bordene da vi giftet oss 30.juli. Men siden jeg ikke ordnet med det er jeg ikke sikker på om det ble laget kvelden før eller om morgenen. La ikke merke til noen krypdyr fra blomstene, så hvis dere bare sjekker nøye går nok det bra
Hannemor Skrevet 8. august 2005 #15 Skrevet 8. august 2005 Vi hadde markblomster i kirken. Kjempe fint!!!
Calla Skrevet 9. august 2005 #16 Skrevet 9. august 2005 Det fins vel kanskje en slags spray eller noe man kan bruke mot smådyr? Forresten... I her&nå er det bilder fra søte Solveig Kloppens bryllup...er det ikke markblomster hun har mon tro? Har jo ikke noe med saken å gjøre, syns bare det var veldig søtt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå