Gå til innhold

Matematikk..Deling med store tall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten går i 7 trinn og sliter i matematikk. Deling med store tall. Min mann kommer fra Asia og har lært det på en annen måte. Denne måten å dele på skjønner gutten. Men må han bruke metoden de bruker på skolen? Eller er det viktigst at svaret på oppgaven blir riktig og ikke hvordan det er regnet ut? 

Anonymkode: a9e57...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er metodefrihet, men mattelærere foretrekker at barna bruker metoder de selv behersker.
Her får læreren sette seg inn i flere metoder.

Så lenge gutten viser utregningen, er det ikke noe å si på det. Om læreren klager, klager dere tilbake til høyere nivå.

Jeg har selv måtte lære meg andre metoder som mattelærer. Det er egentlig tipp topp, for det gir meg også flere verktøy å bruke overfor elever.

Anonymkode: e2a7e...d5d

• Liker 5
Skrevet

Det viktigste er at han forstår det han gjør og kan forklare. Metoden er mindre viktig. 

Anonymkode: a83da...b8f

• Liker 4
Skrevet

En del «metoder» for å manuelt behandle store tall på, spesielt kjente «triks» fra asiatisk matematikkopplæring, er i realiteten triks som ikke er forankret i logikk og der det ikke er noen forståelse av hva det er som skjer. 

Så det KAN tenkes at det er dette læreren reagerer på. At metoden fungerer, og gir riktig svar, men den ikke lar seg knytte opp mot for eksempel andre metoder de skal lære seinere. 

Dette burde læreren i såfall være i stand til å forklare dere. 

Det kan også hende at læreren bare er lite komfortabel med andre metoder, og at metoden barnet ditt bruker både er logisk og gir forståelse. 

Anonymkode: 705b8...e39

Skrevet

Min datter har et liknende problem med at lærer er lite fleksibel:

Hun har lekt seg med addisjon flere år før skolestart, og har naturlig nok lært seg å addere ved å sette opp talkene under hverandre, og så begynne bakfra, føre tall i mente osv. 

Dette får hun ikke lov til i første klasse.

Hun får heller ikke lov til å «oversette» 4+13 til 13+4, selv om det er mye enklere å legge sammen dette i hodet og sjekke summen ved å bare telle fire opp fra tretten. 

Vi har bare sagt klart ifra til læreren at hun har å slutte med å legge seg borti at barnet fører regnestykker på korrekt måte selv om skolen ikke har lært henne det ennå. 

Og til barnet har vi sagt at grunnen til at læreren reagerte var nok at hun ikke ville at alle de andre i klassen skulle bli helt forvirret; mange av dem kan jo ikke tallene ordentlig engang. Men at hun bare skal fortsette slik som vi har lært henne, for vi har flere studiepoeng i matte enn den læreren har, og denne metoden er den mest effektive. 

Anonymkode: 705b8...e39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...